ניסיון ישראלי להרגיע את הרוחות בעולם הערבי לקראת תחילת חודש הרמדאן ולאפשר העברת סיוע הומניטרי לרצועה בדרכים נוספות, על רקע ביזת הסיוע ומותם של עשרות פלסטינים בשבוע שעבר בתקרית משאיות הסיוע.
הצנחה שלשום בעזה

מזכירו הצבאי של ראש הממשלה, האלוף אבי גיל, חזר אמש מביקור חשאי באיחוד האמירויות בשליחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לדון בקידום ערוץ הסיוע הימי מקפריסין לעזה. על פי התוכנית, איחוד האמירויות תרכוש את הסיוע והוא יועבר לעזה באוניות דרך קפריסין, שם גם יעבור בידוק ביטחוני. ברויטרס דווח אמש כי העברת הסיוע הימי תחל "תוך כמה ימים".
עד כה לא נמצא פתרון לשאלה מי יפיץ את הסיוע בעזה, כדי להבטיח שהחמאס לא יגנוב אותו. במקביל, ארצות הברית לוחצת על ישראל לפתוח מעבר יבשתי שלישי להכנסת סיוע הומניטרי דרך אזור מעבר קרני, כדי שייכנס לצפון הרצועה. האמריקנים גם לוחצים להתחיל בהעברת הסיוע דרך הים.
בימים האחרונים מתבצעים כמעט מדי יום הצנחות סיוע מהאוויר, על ידי מצרים וירדן - וגם על ידי האמריקנים - אבל ברצועת עזה לא כולם מרוצים ממה שרבים מכנים "המופע האווירי". חלק מהסיוע, הם מתלוננים, נוחת בים או בעוטף, או נופל בשכונות מאוכלסות - מה שמוביל להתנפלות רבתי.
פלסטיני מציג את תכולת חבילות הסיוע האמריקניות

1 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי מזון שהוצנח הצנחה מצנח ב רצועת עזה
סיוע הומניטרי מזון שהוצנח הצנחה מצנח ב רצועת עזה
הצנחת סיוע לעזה
(צילום: JORDANIAN ARMY / AFP)
מטוס סיוע מצניח בין 8 ל-10 מצנחים בכל סיבוב, וכל מצנח מכיל עד 50 חבילות מזון. אלפים ממהרים אל אותם מצנחים, ובעזה רואים זאת כהשפלה וחוסר כבוד. בריאיון לאל-אחבאר הלבנוני: "מה צריך לעשות אדם שילדיו גוועים ברעב? אנחנו עם נדיב ויקר, ואנחנו רעבים כי השפלנו את המנגנון הצבאי שלהם".
צעיר אחר אמר: "אנחנו כלבים? למה מצניחים מהאוויר ואנחנו צריכים לרדוף אחרי האוכל כמו חיות?". אחר הציג בטיקטוק את חבילות הסיוע ואמר כי הוא זורק אותן לפח מפני שהריח שלהן רע ומריח כחבילות שפג תוקפן.
משרד החוץ הפלסטיני התייחס לטענות היום ואמר: "הצנחות סיוע מובילות לדריסה של אזרחים ולמותם של עשרות מהם, לעיתים בסצנה מפחידה וטרגית". בעזה ביקשו להכניס סיוע במשאיות רגילות, על אף החשש מהשתלטות חמאס עליהן וביזתן.