משפחות חטופים קיימו הערב (שבת) הצהרה מול שער בגין, מחוץ לבסיס הקריה בת"א, לפני הפסגה הצפויה להתחיל מחר בקהיר. המשפחות, שמקיימות הצהרה מדי מוצאי שבת לפני ההפגנות, טענו כי התעקשות ראש הממשלה בנימין נתניהו על שליטה בציר פילדלפי היא "ספין" שנועד לטרפד עסקה. "זה לא ציר פילדלפי, זה ספין פילדלפי", אמרה עינב צנגאוקר, ממובילות מחאת משפחות החטופים ואימו של מתן החטוף בעזה.
"זה היום ה-323 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהינום בעזה. מתן שלי נחטף בחיים, ואפשר עדיין להציל אותו ולהחזיר את כולם. אנחנו ערב מפגש פסגה בקהיר, ונראה שזו ההזדמנות האחרונה: או שתהיה עסקה או שנידרדר להסלמה", אמרה בפתח הצהרת המשפחות.
הצהרת משפחות חטופים בשער בגין, הערב
(צילום: עידו ארז)

3 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין מחוץ לקריה, תל אביב
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין מחוץ לקריה, תל אביב
(צילום: עידו ארז)
"שמענו גם שיש איזה 'צמצום פערים' או 'התגמשות' מצד נתניהו. חשוב להדגיש: יש מתחילת יולי עסקה שמוכנה לחתימה, אבל התנאים החדשים שדחף נתניהו, ובראשם ציר פילדלפי, מסכלים אותה". נציין כי הערב וגם אמש, גורם שמעורה במשא ומתן טען כי "בניגוד לרושם שמנסים ליצור בתקשורת, נתניהו עומד על כך שישראל תישאר בשליטה ובפרישה בציר פילדלפי - מכרם שלום עד הים".
צנגאוקר התייחסה לתדרוכים שמגיעים מכיוונו של נתניהו ואמרה כי "פתאום, חיי אומה שלמה תלויים בציר פילדלפי. אבל מערכת הביטחון שתומכת בעסקה אומרת שתמיד נוכל לחזור לפילדלפי. אנחנו רוצים לומר הערב לאמריקנים: נתניהו מטרפד באופן שיטתי את העסקה. אל תאמין לנתניהו. הוא שוב ישקר לכם וירמה אתכם. הוא יגיד לכם משהו אחד, ואז ירוץ לעשות ההיפך, מתוך שיקולים פוליטיים אישיים פושעים".
היא פנתה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "אנחנו זקוקים לכך שתפעילו כל לחץ אפשרי שיביא לפריצת דרך וסגירת העסקה השבוע. ואם נתניהו ממשיך לטרפד את הסיכוי להחזרת החטופים – הציבור בישראל והמשפחות צריכים לדעת את זה. חשפו את האמת, אל תתנו לו לטרפד".
שורדות השבי, אחרי הפגישה עם נתניהו

יהודה כהן, אביו של החטוף נמרוד כהן, אמר: "בני החייל נמרוד נחטף מהטנק שלו לגיהינום של עזה כשהוא חי. זו ההזדמנות האחרונה לעסקה שתציל אותו. אחר כך תמיד נוכל לחזור לציר פילדלפי. מערכת הביטחון כולה תומכת בעסקה, ואומרת שזה אינטרס ביטחוני, ושהוסרו המכשולים הביטחוניים. אבל נתניהו מטרפד את העסקה עם ציר פילדלפי".
הוא התייחס לעובדה שכוחות הביטחון השתלטו על הציר יחסית מהר, ורק אחרי שבעה חודשי לחימה. "זה אותו ציר שצה"ל יכול להשתלט עליו מחדש תוך יומיים. על זה נפקיר 109 אזרחים וחיילים בשבי?", תהה.
אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר, שגופתו הושבה השבוע מרצועת עזה לאחר שנרצח שם על-ידי שוביו, אמרה: "יורם מצגר, חמי האהוב, נחטף מביתו בניר עוז כשהוא חי. את יורם לא הצלחנו להציל ובצער רב נאלצנו לקבור את גופתו שהוחזרה השבוע. אסור להפקיר את אלה שעדיין בשבי. ואם נצטרך, נחזור לפילדלפי או נצרים, אבל קודם עסקה".
"נתניהו, נדהמנו לשמוע אמש, שאתמול שאלת את שורדות השבי, 'איזו עסקה יש על הפרק?'. 'איזו עסקה' אתה שואל? העסקה שאתה תוקע ומטרפד", אמרה כשהיא מתייחסת לדברים שאמר נתניהו לשורדות השבי שפגש אתמול - ויקיריהן עדיין ברצועה.
3 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין מחוץ לקריה, תל אביב
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין מחוץ לקריה, תל אביב
הצהרת משפחות החטופים. "אסור להפקיר את אלו בשבי"
(צילום: עידו ארז)
אל ההצהרה הצטרף הערב גם איציק הורן, אביהם של יאיר ואיתן הורן שעדיין מוחזקים בעזה. "יאיר ואיתן, הבנים האהובים שלי, נחטפו בחיים. אפשר עוד להציל אותם. עשו עסקה, והחזירו את כולם. תמיד נוכל לחזור לציר פילדלפי או לכל מקום שנצטרך". הוא פנה לחברי צוות המשא ומתן ואמר כי "החטופים זקוקים שתילחמו על חייהם. אל תפחדו להתעמת עם נתניהו. אל תחששו לחשוף את המקלות בגלגלים שהוא תוקע. אל תתנו לו לטרפד את העסקה. אסור לכם להיכשל, זוהי משימת חייכם, אם העסקה תטורפד, מות החטופים יהיה רשום גם על שמכם".
באירוע מחאה אחר שהתקיים מול בית הנשיא בצהלה בת"א, עשרות מפגינים דימו חטופים, כשהם יחפים עם כיסויי עיינים, בדרישה מהנשיא שיציג את עמדתו בציבור לגבי עסקה ואפשרות לשחרור החטופים.
בתוך כך, ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל צ'ארלס בראון, הגיע לביקור מפתיע במזרח התיכון, בצל הניסיונות האמריקניים להגיע להפסקת אש ועסקת חטופים - והחשש ממתקפות מצד חיזבאללה ואיראן שיגררו מערכה רחבת היקף.
3 צפייה בגלריה
צ'רלס בראון
צ'רלס בראון
הגנרל צ'ארלס בראון. ביקור מפתיע באזור
(צילום: EPA /JIM LO SCALZO)
הגנרל בראון החל את ביקורו בירדן ועדכן כי יבקר גם במצרים - שם צפויה להתקיים הפסגה בימים הקרובים - וגם בישראל. בפסגה צפוי להשתתף גם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני. "עסקה, אם תושג כזו, תסייע להפחית את המתיחות באזור", אמר הרמטכ"ל האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס. "במקביל אני מדבר עם עמיתיי לגבי מה ניתן לעשות כדי למנוע כל הסלמה רחבה יותר, ובצעדים שיסייעו לכך".
בראון התייחס להזזת הכוחות והכלים האמריקניים למזרח התיכון בשבועות האחרונים ואמר כי "הבאנו יכולת נוספת לאזור כדי לשלוח מסר חזק - ולהרתיע, אבל גם כדי להגן על הכוחות שלנו אם הם יותקפו". לדבריו, "שמירה על הכוחות האמריקנים היא חשובה ביותר". על איומי הנקמה מצד טהרן, שנמשכו גם אתמול כששר החוץ החדש של איראן אמר לשרי החוץ של צרפת ובריטניה כי "זכותה של איראן לנקום", אמר בראון: "אנחנו נשארים בכוננות, צופים בתנועות (המודיעין) והכוח".