מצ"ח חקרה לאחרונה באזהרה קצין בדרגת רב-סרן, המשמש סגן מפקד גדוד בחיל התותחנים, בחשד ששלח את אחד מפקודיו לעקוב אחר שני חיילים אחרים ששירתו לצידו ביחידה במטרה לגלות אם הם צורכים קנאביס.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: gettyimages)
החייל הופעל על ידי סגן מפקד הגדוד כאילו היה סוכן סמוי, ולכאורה בניגוד לפקודות. החייל הצעיר העיד כי נשלח גם למועדון הפורום בבאר שבע, שם יצאו שני חבריו לבלות. שם, לדבריו, נדרש על ידי הקצין לדווח לו על התנהגותם האסורה. בקרוב יוחלט אם להגיש כתב אישום נגד סגן מפקד הגדוד, או להסתפק בדין משמעתי.
שני החיילים שאחריהם לכאורה התבצע המעקב, משרתים בתפקידים לוגיסטיים ביחידה. הם הואשמו בכמה שימושים בסמים, כולל בתוך הבסיס באמצע חודש יוני, אך בשל קשיים ראייתיים ועל רקע המעשה המיוחס לקצין, השיגו עסקאות טיעון מקלות שכללו את הודאתם ונטילת אחריות על מעשיהם. על אחד מהם נגזרו 55 ימי מאסר ועל השני 45 ימים. על השניים נגזר גם הורדה לדרגת טוראי (הגם שאחד מהם טוראי), ופסילת רישיון נהיגה למשך שמונה חודשים – למרות שאין ברשותם רישיון. אחד מהם הואשם גם בסירוב לתת דגימת שתן לצורך בדיקה.
בדרך כלל, גזרי דין בצה"ל על עבירות של שימוש בסמים, בעיקר אם בוצעו בתוך הבסיס, מסתיימים בשלושה עד ארבעה חודשי מאסר בפועל, לפחות. בית הדין הצבאי הזכיר בגזר הדין כי תחילה החשוד המרכזי בתיק הכחיש בחקירתו את המיוחס לו, אך מצד שני הדגיש כי עברו נקי והוא הביע את רצונו לסיים באופן מלא את שירותו הצבאי. "שימוש בסמים בתוככי יחידה גורר פגיעה במוכנות הצבא, כשירותו וכוננותו", נכתב בגזר הדין.
עו"ד שי רודהעו"ד שי רודה
סנגורו של אחד הנאשמים, שי רודה, אמר בדיון בבית הדין: "לא נתקלתי בתיק כזה בעבר, בו סגן מפקד יחידה מפעיל חייל כסוכן סמוי לעקוב אחרי נאשם וחיילים אחרים, גם מחוץ ליחידה, בזמן שהם מבלים, וללא אישור מהממונים עליו. זו התנהלות חמורה שאין כדוגמתה. הוא אף לא דיווח למצ"ח על כך. באשר לחייל הנאשם, מדובר במעידה חד פעמית".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "שני חיילים הורשעו על פי הודאתם בשימוש והחזקה בסמים ביחידה ונגזר עליהם עונש מאסר בפועל, פסילת רישיונות נהיגה והורדה לדרגת טוראי. הקצין נחקר ביחס לאופן התנהלותו במקרה זה. עם סיום החקירה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית".