במשך שנים הזהירו בישראל מזרועות התמנון של איראן, שמניעות טרור ברחבי המזרח התיכון וגם מחוצה לו. סוד גלוי לכל הוא הברחות הנשק לארגוני הפרוקסי של טהרן, וישראל מצידה תקפה שוב ושוב משלוחים כאלה בסוריה ובעיראק במסגרת מה שכונה "המלחמה שבין המלחמות". אבל, במלחמת "חרבות ברזל" התחוור לישראלים כי חרף התקיפות הללו, הצליחו האיראנים להקיף את ישראל בטבעת אש אפקטיבית - וצירי ההברחה התבררו כיעילים מאוד, ומגיעים אפילו עד ישראל.
בבחינת צירי הברחות הנשק, הדבר הבולט ביותר הוא היצירתיות האיראנית: התחושה היא שבטהרן מוכנים ללכת על כל דבר, גם אם דמיוני, בתקווה שמשהו יצליח. "האיראנים, כמו כל דבר שהם עושים בחיים אפילו ברמה הפרטית, זורקים את הלחם לכל הכיוונים האפשריים", אומר בני סבטי, חוקר בתוכנית איראן של המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS. "בתוכנית הגרעין הם ניסו את כל השיטות כדי להגיע לחומרים הנכונים. אז אותו הדבר גם בטרור".
דני סיטרינוביץ, חוקר עמית בתוכנית איראן ב-INSS, ולשעבר ראש ענף איראן בחטיבת המחקר באמ"ן, מוסיף: "התפיסה האיראנית אומרת שבשביל להעביר אמצעי לחימה אני אשתמש בים, באוויר וביבשה. בכל הצורות האפשריות".
סוג האמל"ח שאיראן מבריחה הוא מגוון, ומשתנה בין הזירות. ביהודה ושומרון, לפי סיטרינוביץ, הדגש הוא בעיקר על ניסיונות הברחה של מטענים, חומרי נפץ תקניים וידע עבור בנייתם. בניסיונות ההברחה לרצועה, מדובר על טילים "תקניים" לטווחים שונים ומערכות אמצעי לחימה מתקדמות (נ"ט וכדומה). לחיזבאללה, לחות'ים ולמיליציות בסוריה ועיראק מספקים האיראנים טילים מדויקים יותר וארוכי טווח וגם כטב"מים - ובעיקר ידע שמסייע להם לייצור עצמי. לא מעט מהנשק הזה הופנה מאז חודש אוקטובר לישראל.
11 צפייה בגלריה
כלי הנשק שנתפסו והועברו לאוקראינה
כלי הנשק שנתפסו והועברו לאוקראינה
נשק איראני שנתפס בדרך לתימן
11 צפייה בגלריה
פיקוד מרכז של ארה"ב מבצע סיכול נשק איראני בדרך ל חות'ים תימן הים האדום
פיקוד מרכז של ארה"ב מבצע סיכול נשק איראני בדרך ל חות'ים תימן הים האדום
סיכול ההברחה בים האדום, ינואר
(צילום: USCENTCOM)
על הברחות הנשק מאיראן אמונה יחידה 190 של כוח קודס של משמרות המהפכה, תחת יחידה 1800 שבראשה עמד בעבר חסן מהדווי - שחוסל בקונסוליה האיראנית בדמשק. "מטרתה היא להעביר אמצעי לחימה בכל דרך ובכל אמצעי", מסביר סיטרינוביץ. בדרך למטרה זו, האיראנים יודעים לנצל את השטחים המדבריים הרחבים של המזרח התיכון, את הים שמאפשר גישה נוחה לחלק מהמדינות, את הכטב"מים המתקדמים שקשה לגלות באוויר - ובעיקר את העובדה שבחלק גדול מהיעדים שלהם שורר כאוס משטרי.
הנשק האיראני משחק תפקיד מרכזי במלחמת השל רוסיה באוקראינה, אבל לא רק: זרועותיה הארוכות של איראן, עמוסות אמצעי הלחימה, מגיעות בעיקר לשלוחיה במדינות השונות - וגם לארגוני הטרור הפלסטיניים. בדרך לשם, עובר הנשק בדרך כלל במספר צירים מרכזיים.

הדרך לשלוחי הטרור

כיום, ניתן למצוא נשק איראני אפקטיבי בעיקר בלבנון, עיראק, סוריה ותימן - אך גם בסודן, ירדן, יהודה ושומרון וכמובן רצועת עזה. הדרך למדינות השכנות לאיראן ומשם גם לחיזבאללה יחסית פשוטה: מדובר בציר פרוץ, מאיראן לעיראק, משם לסוריה - ואז ללבנון, שלא מקשה על הברחת נשק. לפי סבטי, "הנתיב הזה מוקדש לחיזבאללה, זו הדרך הצפונית שהכי קלה להם. משטר אסד, גם האב וגם הבן, משתף פעולה. מאז מלחמת האזרחים בסוריה, הסורים השתעבדו לאיראנים ולחיזבאללה. אין באמת סוריה, זה מחוז באיראן".
11 צפייה בגלריה
בדרך לסודן: אמל"ח שאותר השתלטות על ה-KLOS C
בדרך לסודן: אמל"ח שאותר השתלטות על ה-KLOS C
בדרך לסודן: אמל"ח שאותר השתלטות על ה-KLOS C
(צילום: דובר צה"ל)
סבטי מזכיר את אמירתו של איש הדת האיראני מהדי טאיב, שאמר לפני יותר מעשר שנים שסוריה היא למעשה "מחוז איראני" שחשוב אפילו יותר מאזור אל-אהואז באיראן. אזרחי ארצו כעסו, אך הלכה למעשה סוריה חדלה מלתפקד כמדינה עצמאית. "זה באמת קרה", אומר סבטי. "לאיראנים יש קטע עם בזבוז זמן. זו לא באמת סבלנות - כשהזמן עובר, דברים מתקבעים. הדברים פשוט קורים".
עיראק וסוריה הן מדינות מרכזיות עבור איראן, הן מבחינת האחיזה שלה באזור והן מבחינת צירי ההברחות שלה. לא רק שפועלות בהן מיליציות פרו-איראניות שמקבלות הנחיות ואמצעי לחימה מאיראן, אלא שמשתי המדינות עובר הנשק ללבנון, לירדן - ומירדן גם ליהודה ושומרון. "בסוריה עצמה האיראנים חימשו את כל המיליציות שהשאירו שם במלחמת האזרחים", אומר סבטי. "כל הצבאות כביכול שהקימו עבור משטר אסד, הפאטמיון והזינביון, נשארו שם בסוריה. האיראנים מגבירים את השיטות שלהם. אין צבא אחד נגד ישראל, יש כמה צבאות. ריבוי נתיבים וריבוי גורמים".
גם לתימן הדרך של איראן יחסית פשוטה - מהים - אך באזור פועלים כוחות נוספים, בראשם הקואליציה שהקימה ארה"ב בתחילת מלחמת חרבות ברזל. הכוחות הללו מקשים על גישה למערב תימן, ולעיתים מצליחים לתפוס משלוחי נשק ורכיבים לייצור טילים שמיועדים לחות'ים. משלוחים כאלה נתפסו אמנם לאחרונה, אך פשיטות על כלי שיט בים האדום נעשו גם בשנים שלפני "חרבות ברזל" - וחשפו את העברת הנשק המאסיבית מטהרן לצנעא, שסייעה לחות'ים במלחמת האזרחית. החות'ים, מצידם, הסתייעו בידע האיראני שצברו כדי לייצר כטב"מים וטילים גם בעצמם, ובכך הפחיתו את התלות ברפובליקה האיסלאמית.

הדרך לעזה ולארגונים הפלסטיניים

לאורך השנים היו ניסיונות איראניים רבים להעביר נשק ללבנון או לרצועת עזה גם באמצעות ספינות, ודווח על סיכולים של משלוחים כאלה. אחד מהסיפורים הזכורים ביותר הוא סיפורה של הספינה קארין A שנתפסה באינתיפאדה ב-2002, שבאמצעותה ניסו גורמים איראנים ופלסטינים להעביר לרשות הפלסטינית כמויות גדולות של כלי נשק מסוגים שונים. סיכול נוסף זכור מנובמבר 2009: חיל הים עצר משלוח אמצעי לחימה שיועד לחיזבאללה, על גבי הספינה FRANCOP שנשאה את דגל אנטיגואה והייתה בדרכה ממצרים לסוריה דרך קפריסין ולבנון. אנשי הקומנדו פשטו על הספינה ומצאו טילים, רקטות, מרגמות, רימונים ונשק קל. באירוע נוסף שפורסם, שהתרחש במרץ 2014, פשטו לוחמי השייטת על ספינת הנשק KLOS C האיראנית, שעשתה את דרכה לסודן והייתה אמורה לפרוק שם נשק מתקדם שיועד לרצועת עזה. על סיפונה נמצאו טילים מתקדמים שיכולים להגיע לטווח של 200 ק"מ. ההשתלטות אירעה 1,500 ק"מ דרומית לחופי ישראל, בים האדום.
11 צפייה בגלריה
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
לא רק מתחת לאדמה. מנהרה שאותרה בציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל )
סיטרינוביץ מסביר כי לאיראן הייתה תוכנית להעביר אמצעי לחימה לעזה דרך הים, באמצעות מכלי ציפה מיוחדים שייאספו ליד החוף - ניסיון שכשל. לכן, חיפשו נתיבים אחרים להגיע לעזה, דרך אפריקה. סבטי אומר כי "הם מצאו תחנות שינוע כמו ג'יבוטי וסודאן, בשנים שהייתה ביחסים פחות טובים איתנו. כל מיני תחנות באפריקה שמהן יוכלו לשנע לסיני, ומסיני להעביר לעזה". את המעבר לרצועה עושים המבריחים או דרך מנהרות, שעוברות תחת ציר פילדלפי, או מעל הקרקע - כמו למשל דרך מעבר רפיח, או דרך מעבר סלאח א-דין.
בחודשים האחרונים נפוצו דיווחים על כטב"מים איראניים שמשמשים במלחמת האזרחים בסודן, וסיטרינוביץ אומר שחרף המגעים לנורמליזציה עם ישראל - שלא יצאו אל הפועל - זה לא מפתיע. "סודן הייתה בעבר מדינה מאוד חשובה בהעברה של יכולות ואמצעי לחימה לחמאס ברצועה", הוא אומר.
סודן, למעשה, היא מעין מחסן נשק איראני של טילים, כטב"מים ואמצעי לחימה נוספים. בדרך אליה, אומר סיטרינוביץ, עברו אמצעי הלחימה מאיראן גם בתימן. לאורך השנים יוחסו לישראל תקיפות בסודן, לעבר יעדים שמהווים חלק מציר ההברחה האיראני - ובהם משאיות אמל"ח ומפעלי נשק. ואולם, בשנים האחרונות כבר לא מדווח על תקיפות כאלה. "המאמצים האיראניים להחזיר את יכולת ההשפעה בסודן משמעותיים", אומר סיטרינוביץ. "הם מעבירים לשליט הצבאי עבד אל-פתאח בורהאן כטב"מים בתמורה לדריסת רגל בעיר הנמל פורט סודן. זה יכול להיות אירוע משנה משחק, בטח כשאנחנו חוששים מהתעצמות מחודשת של חמאס. צריך לשים לב שזה לא יחזור, כי זו סכנה משמעותית מאוד".
ובימים שבהם עלה ציר פילדלפי לראש הכותרות בישראל, סבטי אומר כי בשלב מסוים האיראנים כבר לא היו צריכים להעביר נשק במנהרות לעזה - ופשוט העבירו לארגוני הטרור ידע. "כל המחרטות וכל הדברים ששמענו עליהם זה ידע איראני שהגיע לשם", מסביר סבטי. "ארגוני הטרור בנו מפעלים ועשו הכל לבד. כבר לא היה צריך את ההעברות האיראניות. חמאס הגיע לרמות גבוהות של ייצור, וייצור טוב. חמאס השתמש בידע האיראני כדי לייצר אמצעי לחימה מקומיים, טילים עד טווחים מסוימים, RPG ומטענים".
11 צפייה בגלריה
חשש לחדירת מחבלים
חשש לחדירת מחבלים
מצנחי הרחיפה של חמאס חודרים לעוטף ב-7 באוקטובר
(צילום: רועי עידן)
גם לפי סיטרינוביץ, הדבר הגדול שהאיראנים העבירו לעזה הוא לא אמצעי לחימה, אלא ידע. "אנשים יצאו מעזה דרך מצרים לאיראן, התאמנו באיראן וחזרו עם הידע", הוא אומר. "עם המידע הזה הם הצליחו להרכיב ממה שהיה ברצועת עזה את היכולות שלהם. בגלל הקושי הלוגיסטי להעביר, בטח אחרי שסודן נפלה, הרווח המרכזי היה הידע".
באוגוסט חשפה רשת ""פוקס ניוז" מסמך שצה"ל תפס ברצועת עזה, שמפרט את תוכנית הפעולה של ארגון הטרור חמאס לפיתוח כוח אווירי של מצנחי רחיפה. לדברי סבטי, כל זה הוא חלק מהעברת הידע. לדבריו, "כבר לפני שנים התפרסמו ידיעות גלויות בפרסית, שלפיהן גורמים מחמאס הגיעו להתאמן באיראן על מצנחי הרחיפה הממונעים, שראינו בסופו של דבר ב-7 באוקטובר. הגיעו אנשים לאיראן, התאמנו, ואחרי שהידע נצבר - הידיעות האלה נעלמו כבר מהאתרים והידע כבר היה אצל חמאס. לא צריך כל הזמן לשלוח לאימונים. הם הבינו את השיטה, וצריך לזכור שהבטיחות גם לא בראש מעייניהם. הם מנסים".
אבל לא רק באמצעות ספינות ומנהרות ניסו האיראנים להבריח כלי נשק לעזה. אירוע חריג נחשף במרץ 2022, אז דווח שמטוסי F-35 של חיל האוויר יירטו שנה לפני כן כטב"מים איראניים נושאי אקדחים בדרכם לרצועת עזה. ההערכה הייתה כי מדובר בניסוי כלים איראני להבריח אמצעי לחימה לעזה בצורה הזו.

ההברחות ליו"ש, ותפקיד ים המלח

היצירתיות האיראנית נחשפה באירוע נוסף בשנת 2018, והפעם בניסיון הברחה ליהודה ושומרון - שהוביל לשרשרת אירועים שבשיאה הופל מטוס F-16 ישראלי שנפגע מנ"מ סורי. הסיפור החל כשכטב"ם איראני מדגם שאהד 141 חדר לשטח ישראל, ויורט על-ידי מסוק אפאצ'י; צה"ל, בתגובה, תקף מטרות איראניות בסוריה, ועשרות טילי נ"מ שוגרו לעבר המטוסים - והטייסים של אחד מהם נאלצו לנטוש. כמעט ארבע שנים לאחר מכן חשף בני גנץ כי הכטב"ם שהופל היה אמור להגיע לנקודה כלשהי בגדה, ולהיאסף כנראה עלי-ידי חמאס. "הכטב"ם המריא משדה התעופה T4 בסוריה, ונשא חומר נפץ מסוג TNT", אמר.
11 צפייה בגלריה
אבו מאזן בפרלמנט הטורקי
אבו מאזן בפרלמנט הטורקי
מכשול נוסף בדרך להברחות. אבו מאזן
(צילום: REUTERS/Cagla Gurdogan)
ראשית, נדגיש כי הדברים הללו נכתבים בתקופה מתוחה ונפיצה במיוחד ביהודה ושומרון, אחרי שורת פיגועי תופת ופיצוצי מטעני חבלה שזכורים רק מימי האינתיפאדה. עליית המדרגה הזו קשורה אמנם לאיראן (וגם לחיזבאללה), שכן טהרן מעדיפה שישראל תתעסק בטרור מבפנים ולא בה - אך טהרן היא לא הבעיה העיקרית של ישראל בגדה. "היא רק אחת הבעיות", אומר סיטרינוביץ. "בסופו של דבר, לא כל פעיל פתח או ג'יהאד עובד בשביל השיעים. הוא אולי משתמש באיראן, אבל אסור לבטל את הרקע הפלסטיני של האירוע. מאוד קל להגיד שהכול זה איראן - אך בסוף מי שבצע את הפיגועים הם פלסטינים, שעושים זאת בשביל הנסיבות הפלסטיניות זה לא שהאיראנים חותרים להביא את השיעה לגדה ולייצא לשם את המהפכה, הם פשוט רוצים לייצר זירת מאבק רציפה מול ישראל".
"גם לא כל מטען הוא איראני", הוא מדגיש. "לא צריך להאדיר אותם. יש מאמצים, אנחנו רואים טביעות אצבע, אבל זה לא בכל המקרים. הם דוחפים קדימה ולא תמיד מצליחים".
בנוסף, בדרך לגדה המערבית נתקלים האיראנים במכשול נוסף מלבד ישראל: הרשות הפלסטינית, שלא אוהבת את הנוכחות של טהרן, השותפה של יריביה. למרות זאת, אין לאיראנים כוונה לוותר. לכן, מסביר סיטרינוביץ, הם פונים לפתרונות יצירתיים כמו הכטב"ם - אך בעיקר על הקרקע.
לאחרונה הגבירו האיראנים את קצב ההברחות בנתיב הירדני, שמתודלק בכסף רב והופך פופולרי יותר ויותר. "השינוי המרכזי בשנים האחרונות הוא השימוש בתשתיות בירדן כדי להבריח אמל"ח מתקדם לגדה", אומר סיטרינוביץ. האיראנים, לדבריו, מזהים את הציר הזה כ"בטן הרכה" של ישראל, שכן "אין גדר, ויש תשתיות הברחה משמעותיות שאפשר להתלבש עליהן". לפי סבטי, "האיראנים מחפשים כל הזמן את המתנגדים למשטר ההאשמי כדי שיעברו את הגבול, שהוא מאוד ארוך ופרוץ".
11 צפייה בגלריה
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
"אנחנו וירדן תלויים אחד בשני - או שנהיה תלויים אחד ליד השני". נשק איראני שנתפס בדרך לגדה
(צילום: תקשורת שב"כ )
11 צפייה בגלריה
יחידה מיוחדת תוקם במטרה להילחם בהברחת הנשק בגבול ירדן
יחידה מיוחדת תוקם במטרה להילחם בהברחת הנשק בגבול ירדן
אקדחים שנתפסו בגבול ירדן
(צילום: משטרת ישראל)
יחד עם ההתקדמות ביכולת האיראנית להעביר ידע לארגוני הטרור, הציר הירדני מהווה איום משמעותי ויוצא דופן - ובמפתיע, גם התייבשות ים המלח משרתת אותו. "זה הפך את הדרך לדרך יבשתית", מסביר סבטי. "אף אחד לא ראה את זה פה אצלנו. ההתייבשות יוצרת חיבור שלא היה קיים, חיבור פרוץ. צריך להפעיל דמיון כדי לעלות על תוכניות כאלה, אבל האיראנים מדמיינים כל הזמן איך אפשר לנצל עוד פרצה. הם מדמיינים תרחישים שאף אחד לא דמיין. הם אוהבים לשבת ולחשוב מה יכול להשתבש ומה הם יעשו כשזה יקרה. הם מעבירים את הנשק, ואחרים עושים עבורם את העבודה - מה שנכון בכל הגזרות. המדבריות של המזרח התיכון מייצרת את הפוטנציאל של ההברחות".
ההברחות דרך ים המלח, בכל מקרה, נמשכות כבר זמן רב - באמצעים שונים ובנתיבים שונים - וגורמים בישראל אומרים כי טענתו של סבטי "מתיישבת עם המצב הקיים באזור". למעשה, לא מעט סוחרי אמל"ח - ירדנים או פלסטינים - מתפרנסים מגבול ירדן, ועובדים גם עבור ארגוני הטרור. כוחות הביטחון מנסים להדק את אחיזתם במרחב ולסכל הברחות באמצעות מענה מבצעי מקומי, וגם באמצעים אחרים - כמו חיישנים.
בינתיים, נראה כי נוכחות איראנית בירדן כבר קיימת, ובישראל מכירים בכך שמדובר באירוע דרמטי - ושלא מוברחים רק אמצעי לחימה, אלא גם דברים שמוגדרים "מאפשרי טרור" - כמו כסף מזומן ישירות לארגונים ביהודה ושומרון. במלחמת "חרבות ברזל" התגברו המאמצים הללו, והם נחשבים במערכת הביטחון לדלק שמניע את הטרור במחנות הפליטים כמו נור א-שמס, ג'נין וקלקיליה, והמבצע של צה"ל בצפון השומרון נועד גם כדי לסכל את החיבור בין כל האזורים.
המאמץ האיראני לפעול מגבול ירדן, לכל אורכו, חזק כמו המאמץ שלו לפעול מהגבול הסורי והלבנוני - אך בניגוד למצב בשתי השכנות מצפון, בירדן ניצבת מולו מדינה מתפקדת. ביוני האחרוןלמשל פורסמו דיווחים שכוחות הביטחון הירדניים חשפו מחסני אמצעי לחימה בירדן. בדיווחים נטען כי האירוע קשור לאיראן ונועד לערער את היציבות בממלכה. בנוסף, צוטטו מקורות ביטחוניים ירדניים שטענו כי חלק מהנשק יועד ליהודה ושומרון. גם במאי האחרון נחשף כי סוכלה מזימת הברחת נשק לירדן, שבמסגרתה נעצרו בממלכה פלסטינים שגייס בכיר חמאס סאלח אל-עארורי לפני חיסולו בלבנון בינואר האחרון. אלה, כמובן, לא המקרים היחידים. ולעיתים, משתלבים בהם גם הברחות של סמים, בעיקר מסוג קפטגון, על-ידי גורמים מהמיליציות הפרו-איראניות.
רק בסוף אוגוסט, למשל, הרשויות הירדניות הודיעו שכוחות הביטחון סיכלו שני ניסיונות הברחה של סמים באזורים שונים, שבוצעו באמצעות כטב"מים - שהופלו בשטח ירדן. הממלכה גם תקפה אווירית בסוריה בחודשים האחרונים, כדי לשבש את ציר ההברחה. אבל, חלק מהנשק והסמים מצליח להגיע לירדן, ומשם מגיע חלקו גם לכיווננו.
11 צפייה בגלריה
מפקד צבא סודן גנרל עבד אל פתאח אל בורהאן
מפקד צבא סודן גנרל עבד אל פתאח אל בורהאן
אסור שסודן או ירדן ייפלו לזרועות התמנון. אל-בורהאן
(צילום: AFP)
לפי סיטרינוביץ, "במשך שנים חיזבאללה ואיראן ניסו להוציא פיגועים מהגדה, זה לא דבר חדש. מה שחדש הוא היכולת להשתמש בירדן, דרך סוריה, כפלטפורמה להעברת אמצעי לחימה. מדובר באמל"ח איראני שמגיע מאיראן לסוריה, או כזה שנמצא בידי חיזבאללה ומועבר לידי ארגוני הטרור הפלסטיניים ביו"ש".
ציר ההברחה הזה, לדבריו, מתחזק מכמה סיבות - שאינן נובעות רק מזיהוי הבטן הרכה ומהיחלשות הרשות הפלסטינית. למעשה, החדירות בגבול הירדני מצפון הולכת ומתעצמת בגלל השקעה גדולה יותר של הציר האיראני בניסיון למצוא דרכים לעבור. כל אלה הביאו לכך שדברים שבעבר היו מינוריים, הפכו היום לתופעה מאיימת. גיאוגרפית, ישראל נקלעה למצב שבו ירדן וסודן הן המדינות היחידות שמונעות את הרציפות להעברת האמל"ח - ולכן אסור לה לאפשר להן ליפול לזרועות התמנון.
אמצעי לחימה איראניים יכולים לעבור לירדן מסוריה, אך גם מעיראק. "גבול עיראק-ירדן הוא אירוע מאד רגיש ואנחנו צריכים להסתכל עליו לעומק", אומר סיטרינוביץ. "משם יכולים לקרות שני דברים מרכזיים - גם העברה של אמצעי לחימה שיכולים להגיע לגדה, וגם התחזקות של המיליציות השיעיות בעיראק - באופן שיכול לאיים על ירדן מהגבול הזה". סבטי מוסיף: "הנשק האיראני יכול להיכנס לירדן מסוריה או עיראק. באזורים המדבריים הפרוצים יעשו בשבילך מה שתרצה בתמורה לכסף".

ההתנגדות באיראן: "לא לעזה ולא ללבנון"

סבטי מדגיש כי איראן מנסה להבריח במגוון שיטות גם כדי לבלבל - ומתוך האמונה ששיטה אחת לפחות תצליח, והנשק יגיע ליעדו. לכן, גם לוקח זמן לעלות על ההברחות. אבל, צריך לזכור שזו שיטה בזבזנית: לנסות הכול גם עולה כסף - והרבה - ואיראן בכלל נמצאת בעיצומו של משבר כלכלי קשה. "יש באיראן הפסקות חשמל של 8-7 שעות ביום, כמו בלבנון", אומר סבטי. "וזה קורה בטהרן. לא באיזה כפר נידח".
11 צפייה בגלריה
הפגנה בטהרן, אירן
הפגנה בטהרן, אירן
הפגנה בטהרן
(צילום: AP)
לטענתו, "ברפובליקה האיסלאמית יש הפגנות תחת הסיסמה: 'לא לעזה ולא ללבנון, ליבי רק עם איראן'. זו סיסמא שקיימת כבר משנת 2009 ומעצבנת את המשטר. היא מייצגת את ההתנגדות לסיוע לכל המחבלים האלה, אבל המשטר בשלו - ואנשים שם עדיין פוחדים".
"הציבור לא אוהב את גורמי הטרור הזרים שמגיעים לאיראן, יש אפליה לטובה שלהם", מוסיף סבטי. "אבל מה יכול לעשות בן אדם בלי נשק? מתנגדים נורו, קיבלו מכות, נכלאו".
ולמרות זאת, סבטי בטוח: "הדרך להינצל מהמשטר האיראני זה רק לגרום שם לתסיסה או לפחות להחלשת המשטר. צריך שהם יהיו עסוקים בתוך עצמם, ולא בתוכנו. במקום לתקוף עם מטוסים ולעשות את השואו, היינו יכולים להשקיע בלעשות שם מהפכה".
בנוסף, אומר סבטי, ישראל צריכה למקד את סדר העדיפויות שלה במשטר הירדני. "זו מדינה עם צבא", הוא אומר. "אנחנו צריכים לדאוג אחד לשני באזור. אם ישראל לא רוצה להיות בצרה יותר גדולה היא צריכה לתת תשומת לב למה שקורה בירדן מבחינת המשטר, הקיום שלו והיציבות שלו. אנחנו תלויים אחד בשני, אחרת נהיה תלויים אחד ליד השני. אם ירדן נפגעת - ישראל נפגעת מיד אחר כך. אנחנו וירדן באותה הסירה".
סיטרינוביץ מוסיף: "יש צורך בהגברת התיאום עם ירדן מצד אחד, ומצד שני קיים הסיפור של המכשול בגבול הירדני, שצריך לראות מה עושים איתו. דרוש תגבור כוחות משמעותי וכמובן לעבוד עם הירדנים על סוגיית הגבול עם עיראק, שהופכת להיות איום מאוד משמעותי לישראל".