"גורם מדיני", מכירים? אפילו יותר ממה שאתם חושבים. "גורם מדיני" כבר הפך לשם עט של מוסר ההודעות. הוא איבד מערכו נוכח התדרוכים המביכים והפחדניים שיוצאים תחת הטייטל הזה. אני מכבד את האיש מאחורי שם העט, אבל זה כבר מזמן לא גורם מדיני - זה גורם פחדני.
יחסי ראש הממשלה נתניהו והתקשורת ידעו מורדות ומורדות במרוצת השנים, כשאחת מנקודות השפל היו השימוש בשם הקוד "גורם מדיני בכיר", שמאחוריו הוא הסתתר כשרצה להגיב לאירועי השעה מבלי להזדהות בשמו. לפעמים "גורם מדיני" בלבד, אם רוצים להיות קצת יותר עמומים.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
(צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים)
זה לא בהכרח חריג - עולם התקשורת מלא בגורמים עלומי שם. ראינו בתקופה האחרונה לא אחת "גורם צבאי" או "גורם בטחוני" שמתדרך. אלא שבמערכת הביטחון, מנעד האפשרויות רחב - ואילו במקרה של "גורם מדיני", ובוודאי "גורם מדיני בכיר", כבר ברור כיום שבחלק גדול מהמקרים, אם לא בכולם, יש רק גורם מדיני אחד בישראל שמתדרך בטייטל הזה, והוא יושב על כיסא ראש הממשלה.
בעקבות היחסים הרעועים של ראש הממשלה נתניהו והתקשורת, הטייטל הזה משמש אותו כשם עט לדברים שאינו מעז לומר בשמו - והתקשורת, בצדק, הענישה אותו לא אחת על כך ורמזה כי הוא הדובר מאחורי שם העט העלום. זאת, על אף שהאתיקה העיתונאית - הפרוצה, יש לומר, בעידן הרשתות החברתיות - מחייבת לשמור על חיסיון זהותו של המקור. בתחילה היו אלה עקיצות עדינות, בהמשך רמיזות ברורות, ובסוף היו גם כאלה שפשוט אמרו שנתניהו הוא "הגורם המדיני", או פרסמו את תמונתו לצד הכותרת של אותו גורם. רק אתמול, במספר כלי התקשורת וגם באתר, הופיע הביטוי "גורם מדיני" בין מירכאות, רמז לזהותו של הדובר.
הסתרת זהותו של מקור עיתונאי היא קודש הקודשים, ויש לשמור עליה ככזו. אבל ראש הממשלה שינה את חוקי המשחק, והפך את הטייטל "גורם מדיני" לאמצעי להעברת עמדתו שלא באופן רשמי, ותוך שמירה על יכולתו להתכחש מהדברים
הסתרת זהותו של מקור עיתונאי היא קודש הקודשים, ויש לשמור עליה ככזו. היא נועדה לצרכים דיפלומטיים, ועל מנת להשאיר למדליף מרחב תמרון. אבל ראש הממשלה שינה את חוקי המשחק, והפך את הטייטל "גורם מדיני" לאמצעי להעברת עמדתו שלא באופן רשמי, ותוך שמירה על יכולתו להתכחש מהדברים. ומעבר לכך, "גורם מדיני" הפך לכלי תקיפה פוליטי בשם המדינה.
וזו כבר הבעיה הגדולה - כי נתניהו עושה שימוש בפרקטיקה העיתונאית הזו לטובת צרכיו הפוליטיים. כאשר "הגורם המדיני" תוקף בחריפות את דובר צה"ל על כך שלא הציג את כל מטרות המלחמה כפי שראש הממשלה הציג - זה מעשה פחדני. את הדברים הללו נתניהו צריך לומר לנו בעצמו, בקולו. כמה זה פחדני? אותו "גורם מדיני" כבר מתדרך נגד מדליפים מהקבינט - ואז מותח עליהם ביקורת, מכנה אותם ״מדליפים עלומים״ וקורא להם ״לצאת לציבור ולא להסתתר״.
גורמים עלומים הם חלק חשוב בהבאת מידע לציבור, ונתניהו הוא לא הראשון וגם לא האחרון שישתמש בטייטל "גורם מדיני". אבל כאשר זה הופך לכלי להסתתרות פחדנית, המטרה מפוספסת. המינימום הנדרש ממנו הוא להציג את הביקורת בשמו, ולא בשמו של "גורם מדיני" - במיוחד כשכולם כבר מבינים את המשחק.