בעיצומה של המלחמה, שר האוצר מתנגד לאישור רכישת שתי טייסות של מטוסי קרב - עד לכינוס הוועדה לבחינת תקציב הביטחון. כך נודע ל-ynet.
במכתב שהעביר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו הוא כתב כי הוא מטיל וטו על כינוס הוועדה. גורמי ביטחון תקפו אותו בעקבות זאת ואמרו כי "סמוטריץ' מכניס את הפוליטיקה לקוקפיט, ושוכח שאנחנו במלחמה רב זירתית".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט
שר האוצר סמוטריץ'. מטיל וטו
(צילום: גיל יוחנן)
סמוטריץ' כתב לנתניהו כי "משרד הביטחון מבקש לכנס ללא הסכמה את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון לאישור שתי עסקאות ארוכות טווח בעלות כוללת של כ-35 מיליארד שקלים לרכישת טייסת מטוסי F-35 וטייסת מטוסי F-15. כינוס הוועדה ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר הם חסרי תקדים, ואין בכוונתי לאשר זאת".
לדברי שר האוצר, "המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתקציבי הביטחון ודורשת חשיבה מחודשת. בעקבות המלחמה דורשת מערכת הביטחון תוספות תקציביות אדירות ועמדת משרד האוצר ועמדתי היא שנדרשים תיקוף או תיקון הנחות היסוד וקביעת עקרונות וסדרי עדיפויות עדכניים בהתאם".
3 צפייה בגלריה
מטוס f-35 של חיל האוויר
מטוס f-35 של חיל האוויר
F-35. סמוטריץ' מתנגד לטייסת נוספת
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
במכתבו לנתניהו כתב סמוטריץ' כי "בסיכום שהובלת עם משרדי האוצר והביטחון סביב התקציב המתוקן לשנת 2024 נקבע כי תוקם ועדה ציבורית שתגיש את המלצותיה בתוך כחודשיים. מאז הסיכום, מערכת הביטחון מונעת את הקמת הוועדה ומבקשת לקבוע עובדות בשטח ולחייב היקפי תקציב אדירים, בין היתר בעסקאות רכש המטוסים האמורות. בכל הכבוד, לא ניתן לקבל התנהלות כזו".
"הציפייה של מערכת הביטחון לקבל צ'ק פתוח בסכומי עתק ובהשלכות עצומות על המשק והכלכלה ואיכות החיים של אזרחי ישראל - ללא שום חשיבה ביקורתית, סיעור מוחות, דיון מקצועי, ציבורי וממשלתי - היא לא לגיטימית ולא ריאלית", תקף. "תמיד, ופרט לאחר כישלון ה-7 לאוקטובר ומה שקדם לו".
לדבריו, "העסקאות אמנם אושרו עקרונית לפני שנים, ואולם דווקא משום כך מוכח שאין בחתימתן המיידית דחיפות מיוחדת. אם משרד הביטחון סבור שיש דחיפות בחתימת העסקאות, הוא מוזמן לחדול מלסכל את הקמת הוועדה". בשורה התחתונה כתב סמוטריץ' כי הוא "מטיל וטו על כינוס ועדת השרים, דורש כי היא לא תכונס וכי ההחלטה בדבר עסקאות רכש המטוסים תתקבל לאחר הדיון, ומתוך ראייה כוללת של הצרכים והמענה השלם".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
גלנט ובלינקן. רכש המטוסים היה במוקד השיחות שערך בארה"ב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בתגובה לסערה שעוררה חשיפת ynet, כתב סמוטריץ': "תקציבי המלחמה מועברים לצבא במלואם. התעצמות עתידית אסטרטגית וארוכת טווח תהיה רק אחרי המלצות ועדה ציבורית, זה מה שסוכם בתקציב וזה מה שיהיה. הרצון להמשיך ולעשות שוב ושוב אותו דבר בלי ללמוד מטעויות עבר יביא עלינו אסון. אני לא מוכן להיות שותף לקונספציה".
רכש מטוסי הקרב עמד במוקד המגעים של שר הביטחון יואב גלנט בביקורו מבארצות הברית, ואחר כך בשיחות שקיים מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר. בארצות הברית דווח כי ממשל ביידן אישר למעשה את העסקאות - כולל מכירת מטוסי הקרב החמקנים - אבל לצד זאת יש צורך גם באישור ועדת השרים עקב הסכום הגבוה שישראל משלמת, גם מכספי הסיוע האמריקני.