שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד, כתב מאמר נרחב ב"פייננשל טיימס" הבריטי, שבו הסביר בהרחבה מדוע ריאד עצרה את תהליך הנורמליזציה עם ישראל - שערב 7 באוקטובר היה לקראת סיום.
1 צפייה בגלריה
 פייסל בן פרחאן שר החוץ של סעודיה
 פייסל בן פרחאן שר החוץ של סעודיה
פייסל בן פרחאן שר החוץ של סעודיה
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
תחילה, הבהיר פרחאן כי יש צורך להגיע להפסקת אש מיידית ברצועת עזה, והבהיר כי האזור "מתגלגל להסלמה מסוכנת" - ושיש צורך ב"אומץ ובמנהיגות" כדי למצוא את הדרך לשלום בר קיימא "בתוך החורבן והייאוש". לדבריו, "הגיע הזמן לצאת לדרך בלתי-הפיכה לפתרון, כזו שתסתיים בשתי מדינות - פלסטינית וישראלית - שחיות זו לצד זו".
פרחאן אמר כי לסעודיה יש מחויבות ארוכת שנים לפתרון הסכסוך, והזכיר כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן "גינה בחריפות את פשעיה של ישראל". הוא התחייב כי ריאד "תפעל ללא לאות להקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, ולא תקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל ללא התנאי הזה".
הוא הדגיש כי בעיני סעודיה, מדינה פלסטינית עצמאית תספק יציבות אזורית, אינטגרציה ושגשוג לאזור. "פתרון שתי המדינות הוא לא רק האידיאל, אלא הדרך היחידה להבטיח את ביטחון פלסטין, ישראל והאזור לטווח הארוך", טען. "מחזורי הסלמה כאלה הם אבן היסוד של מלחמה רחבה יותר. בלבנון עדים לכך ממקור ראשון. שלום לא יכול להיבנות על בסיס כיבוש וטינה, ביטחון אמיתי לישראל יבוא רק מהכרה בזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני".
לאחר מכן ציין פרחאן כי המכשולים לשלום אינם "הפלסטינים והישראלים שמשוועים ליציבות ודו-קיום", אלא "הקיצוניים ומחרחרי המלחמה בשני הצדדים, שמבקשים להפיץ את הסכסוך ברחבי האזור ומחוצה לו". לדברי פרחאן, "הקיצוניים האלה לא צריכים להכתיב את עתידם של בני עמינו, או לכפות עליהם מלחמה. קולות המתינות חייבים להתעלות מעל הרעשים, והאחריות הקולקטיבית שלנו היא להבטיח שהם יישמעו".
לדבריו, "הרשות הפלסטינית מתמידה במאמציה לשמור על השקט בגדה המערבית הכבושה, למרות מכשולים בלתי-פוסקים. יש לתמוך במחויבות שלה לאי-אלימות ולשיתוף פעולה. לא ניתן להשיג פתרון מתמשך מבלי שגם עזה וגם הגדה המערבית יהיו בשליטה של הרשות הפלסטינית".
"כבר זמן רב מדי ברור שהגנה עצמית אינה המטרה העיקרית של ישראל במלחמה הזו", הוסיף. "במקום זאת, נראה שהמטרה היא לבטל את התנאים לחיים בכבוד למשך כל העשורים הבאים. המשך המתקפה שלפי הפלסטינים הרגה יותר מ-40 אלף בני אדם, עקירה של כמעט שני מיליון איש, הרחבת ההתנחלויות בגדה המערבית והטלת מגבלות תנועה, יוצרות מציאות שמצמצת את הסיכויים למדינה פלסטינית ריבונית".
לדבריו, הצעדים הללו של ישראל "הופכים את המו"מ לקשה יותר ויותר, מאריכים את הסבל של שני הצדדים ודוחפים את האזור למלחמה רחבה יותר".
הוא הדגיש את הזכות להגדרה עצמית של הפלסטינים, לדבריו, ואמר כי ארצו פועלת לכך שמדינות העולם יכירו במדינת פלסטין. "זה הזמן לעמוד בצד הנכון של ההיסטוריה", קרא להן. "עצם ההכרה בפלסטין גם כן אינה מספיק - עלינו לדרוש יותר אחריות גם בהתאם לבית הדין הבינלאומי. זה כולל יישום החלטות האו"ם, והטלת עונשים נגד מי שפועלים לערעור המדינה הפלסטינית, לצד תמריצים לתומכים בה".
"ברית גלובלית של חברות האו"ם וארגונים בינלאומיים תומכים כעת במאמצים דיפלומטיים להפסקת אש קבועה, שחרור החטופים ועצורים וטיפול בסבל ההומניטרי של תושבי עזה", הוסיף. "ברית זו תבקש לקדם צעדים קונקרטיים לשמירה על החוק הבינלאומי, כדי לסיים את הכיבוש ולממש את פתרון שתי המדינות בציר זמן ברור.
"מדינה פלסטינית היא תנאי מוקדם לשלום ולא תוצר הלוואי שלו. זו הדרך היחידה שיכולה להוביל אותנו ממעגל האלימות הזה אל עתיד שבו גם ישראלים וגם פלסטינים יכולים לחיות בשלום, בביטחון ובכבוד הדדי. אל לנו להתעכב יותר".