ח"כ שחאדה ועיסאווי פריג' בראיון אחרי ההפגנה בנצרת
(צילום: שמוליק דודפור)

"נתניהו ממשיך בשקרים שלו וחושב שלאוכלוסייה הערבית יש זיכרון קצר", אמר ח"כ מטאנס שחאדה מהרשימה המשותפת לאולפן ynet והתייחס לביקורו של ראש הממשלה בנצרת אתמול. עיסאווי פריג' ממרצ אמר כי "הוא רוצה להשתמש בביקור הזה כדי לשכנע את הבסיס שלו לחזור הביתה. הוא ישתמש בתמונות של דגלי פלסטין שהיו בהפגנה למשל, כדי להחזיר את מצביעי הימין".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
"נתניהו שהסית כלפי האוכלוסייה הערבית, חוקק חוקים גזעניים כמו חוק הלאום או חוק קמיניץ, לא מטפל בבעיית האלימות והפשיעה", הוסיף שחאדה. לדבריו, בחברה הערבית אין בו אמון והיא הצביעה ברובה לרשימה המשותפת ותמשיך בדפוס ההצבעה הזה. "מספיק עם הפטרוניזם וההתנשאות שיש מישהו שמבין יותר טוב את האוכלוסייה הערבית מאשר האוכלוסייה הערבית עצמה". שחאדה הוסיף כי האוכלוסייה הערבית בארץ רוצה לקבל את זכויותיה הטבעיות בלי התניות פוליטיות.

עימות באולפן בין עיסאווי פריג' ליוסי יהושוע
(צילום: משי בן עמי)

4 צפייה בגלריה
מטאנס שחאדה ועאידה תומא סלימאן בהפגנה בנצרת
מטאנס שחאדה ועאידה תומא סלימאן בהפגנה בנצרת
ח"כ שחאדה בהפגנה בנצרת, אתמול
(צילום: אביהו שפירא)
שחאדה התייחס למחאה בנצרת אמש נגד ביקורו של נתניהו ואמר כי "מה שהוא עושה, הוא משתמש בכוח של המשטרה לפזר מחאה לגיטימית נגד הביקור שלו. האלימות היחידה הייתה מצד המשטרה שתקפה מפגינים וחברי כנסת. כל הצילומים מראים את זה. כנראה שלנתניהו לא נעים לראות מחאה בנצרת נגד הביקור שלו, נגד הניצול הציני שלו את משבר הקורונה והחיסונים כדי לקושש כמה קולות מהחברה הערבית. אבל זה לא יקרה. נתניהו והמפלגות הציוניות חיים באשליה שאפשר לשקר, לשקר ואז לבוא לבקש ולגנוב את קולות המצביעים הערבים".
אולי אתם מנותקים מהמציאות, אולי הציבור הערבי רוצה שינוי, רוצה להיות חלק ממדינת ישראל? "אין לאף מפלגה במצע הפוליטי שלה תוכנית התנתקות. להפך, אנחנו רוצים שיפור במעמד האוכלוסייה הערבית, שיפור בכלכלה, בבעיית העוני, באלימות, בפשיעה, בחינוך, בתשתיות, בתקציבים לרשויות המקומיות".
4 צפייה בגלריה
סונדוס סאלח בעימות עם השוטרים בהפגנה בנצרת
סונדוס סאלח בעימות עם השוטרים בהפגנה בנצרת
ח"כ סונדוס סאלח בהפגנה בנצרת, אתמול
(צילום: מוחמד חלילייה)
אתה מוכן להיות חלק מהשלטון? לשנות נרטיב, להיות חלק מקבלת ההחלטות במדינת ישראל? "אם תהיה מדינת כל אזרחיה והכיבוש יסתיים. אתה רוצה שאני אהיה חלק מהדיכוי של בני העם שלי?".
אתה לא יכול להתנות חיים של אדם בנצרת, לבין אם יש שלטון חמאס בעזה. "אתם לא מבינים את המסר. החברה הערבית אומרת אני רוצה לחיות ככל בני האדם בעולם, חברה נורמלית. אני רוצה את כל הזכויות שלי בלי התניות פוליטיות, בלי לוותר על זהותי, ולצד זה אני רוצה שהכיבוש יסתיים ותקום מדינה פלסטינית. שנחיה באופן רגיל, יתנו את כל הזכויות, מאמץ שווה מכל האזרחים במדינה. אני לא רוצה להיות שותף לדיכוי".
לדברי ח"כ שחאדה, "אנחנו חיים בתוך החברה הערבית, קיבלנו 90% מקולות האוכלוסייה. נפסיק עם הפטרוניזם וההתנשאות שיש מישהו שמבין יותר טוב את האוכלוסייה הערבית מאשר האוכלוסייה הערבית עצמה".
4 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
(צילום: מוטי קמחי)
לדברי פריג', "קמפיין הבחירות התחיל ונתניהו לא משאיר דקה פנויה. הוא מנצל כל דקה כדי לייצר חדשות ולהיות בתוך המערכה הזו. הביקור בנצרת ואום אל פחם וטירה והא חלק מהקמפיין. אבל אנחנו יודעים, אחת התכונות של דמגוג, שהוא אומר דברים שהוא לפעמים לא מאמין בהם, אבל אומר אותם כחלק מהקמפיין".
"נתניהו הדיר את הערבים במשך שנים והערבים ידירו אותו במשך שנים, עם מועמד או בלי מועמד", הוסיף פריג'. "הוא יודע שלא יקבל קולות, הוא לא פראייר, אבל הוא רצה להשתמש בביקור הזה בכדי לשכנע את הבסיס שלו לחזור הביתה באמצעות דגלי פלסטין שהיו בהפגנה למשל, הוא השתמש בתמונות האלה כדי להחזיר את הבסיס שלו".
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס ראש רע"ם אמטאנס שחאדה ראש תע"ל
מנסור עבאס ראש רע"ם אמטאנס שחאדה ראש תע"ל
ח"כ שחאדה וח"כ עבאס. ארכיון
עם זאת, פריג' טוען כי הציבור הערבי מתוסכל מהבגידה. " זה יהיה בומרנג אחד גדול – אני אומר את זה באופן חד וחלק. אני בתוך עמי חי, אני נמצא ברחובות ושומע את האנשים. בעבר הוא הסית נגד הערבים, עכשיו הוא מזלזל באינטליגנציה שלהם".
ח"כ שחאדה הסכים והוסיף כי "זה יבוא בבומרנג לנתניהו ולכל המפלגות האחרות שמזלזלות באינטליגנציה של החברה הערבית ובזכויותיה. החברה הערבית לא תרשה שהמפלגות הציוניות יחזרו עוד פעם לשיטת ההתנשאות והפטרוניזם כלפי האוכלוסייה בסגנון "תנו לנו את הקולות ונדע מה לעשות עם זה" והם בדיוק מחוקקים חוקים מפלים וגזעניים כלפי האוכלוסייה הערבית. זה נגמר. צריך לתקן את הטעויות שנעשו ברשימה המשותפת, והיו כאלו – אנחנו רואים איך נתניהו הוליך שולל את אחד מהמרכיבים ברשימה המשותפת כדי לפרק אותה".
שחאדה התייחס לדבריו של ראש העיר נצרת עלי סלאם אתמול בתום הביקור של נתניהו: "תראה את ההבדל בין ראש העיר השנייה בגדולה בישראל, חולדאי, שקם ורוצה להפיל את ראש הממשלה, שאומר שהוא מושחת וגרוע. לעומתו ראש העיר הערבית הגדולה ביותר היה חלש ונכנע לתכתיב של ראש הממשלה". לדברי שחאדה, "יש לו מצוקה כלכלית ואין פתרונות כי הממשלה מתנה תקציבים בעמדה פוליטית. זה גרוע מאוד מה שקרה אתמול בנצרת ומאכזב את התושבים".