חברי פרלמנט בבריטניה דורשים לאסור על מכלית נפט אמריקנית הנושאת 300 אלף חביות דלק סילוני לישראל לעגון בגיברלטר. כך לפי מכתב של חברי פרלמנט, שנשלח לשר החוץ דיוויד לאמי. בינתיים, בעיתון הבריטי "הטיימס" דווח כי לונדון תעכב את ההחלטה לאסור ייצוא ביטחוני לישראל באופן גורף, שנחשפה ב-ynet.
3 צפייה בגלריה
דייויד לאמי שר החוץ החדש של בריטניה
דייויד לאמי שר החוץ החדש של בריטניה
מחוקקים קראו "למנוע שימוש בגיברלטר כמקלט להובלת דלק צבאי". השר לאמי
(צילום: EPA/NEIL HALL)
באתר הבריטי "הגרדיאן" דווח כי הספינה האמריקנית מיועדת להגיע לגיברלטר בשעה 15:00 שעון בריטניה (13:00 שעון ישראל) היום. ממשלת גיברלטר טוענת כי לא קיבלה בקשה רשמית לעגון.
גיברלטר היא טריטוריה של בריטניה הנמצאת בחצי האי האיברי. הטריטוריה שוכנת מצפון למצר גיברלטר, גודלה הוא כשבעה קילומטרים רבועים והיא חולקת גבול משותף עם ספרד מהצפון, ומשאר כיווניה גובלת בים התיכון.
3 צפייה בגלריה
גיברלטר ברקע חופי ספרד
גיברלטר ברקע חופי ספרד
גיברלטר ברקע חופי ספרד
(צילום: gettyimages)
חברי הפרלמנט, כולל חברי המפלגות הלאומניות הסקוטיות, הלייבור ומפלגת הירוקים, קראו לממשלה "לאסור ולמנוע את השימוש בגיברלטר כמקלט להובלת דלק צבאי ששימש בתקיפת ישראל על רצועת עזה". במכתב נמסר כי "הדלק הסילוני ישמש לתדלוק מטוסי F16 ו-F35 של חיל האוויר הישראלי, המטיל פצצות על תושבי עזה. 300 אלף חביות הדלק מספיקות לכ-12 אלף ליטרים".
עוד נכתב כי "חובה למנוע מגיברלטר להיות שותפה להפרות מצד ישראל של החוק הבינלאומי. עשרות אלפי פלסטינים נהרגו בתקיפות של ישראל".
כמו כן, בעקבות לחצים מצד הקהילה היהודית ונציגי ישראל מסתמנת דחייה בהחלטה הבריטית על אמברגו נשק נגד ירושלים. האמברגו היה אמור לקרות בימים הקרובים, וכעת הוא יידחה בכמה שבועות. מי שהחליט על הדחייה זה לאמי. ההחלטה לא ירדה מהפרק, אבל כאמור מסתמנת דחייה. בכל אופן, אין מדובר באמברגו גורף והוא יתמקד בסוגי נשק מסוימים, יותר התקפיים. היום צפוי לאמי לשאת נאום בפרלמנט הבריטי. הנאום לא אמור לעסוק בנשק לישראל, אך הוא צפוי להישאל על כך. לפי עיתון "הטיימס", שרים בממלכה מעדיפים להשעות רישיונות לייצוא נשק ספציפי, שאותו יוכלו לקשר לחשדות לפשעי מלחמה שמיוחסים לה ברצועת עזה.