במהלך השבוע האחרון, מאז שצה"ל נכנס קרקעית לדרום לבנון, חלקים נרחבים בשני כפרים - יארון ומארון א-ראס - שוטחו על ידי הצבא. כך עולה מתיעודים מצולמים ומתצלומי לוויין של שני הכפרים, המופיעים בכתבה מקיפה של ה"ניו יורק טיימס" שפורמה היום (חמישי), ונטען כי אומתו על ידי העיתון האמריקני.
תיעוד האמל"ח שאותר בכפרי דרום לבנון, ודברי אלוף הפיקוד
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
תיעוד ההרס בכפרים בדרום לבנון אחרי כניסת כוחות צה"ל
תיעוד ההרס בכפרים בדרום לבנון אחרי כניסת כוחות צה"ל
הצילום האווירי של יארון, והמסלול שעשה צה"ל לתוך הכפר מישראל
(צילום: מתוך הניו יורק טיימס / The New York Times)
בתיאור הסרטונים והתצלומים האוויריים, נכתב כי ניתן לראות הרס עצום בכפרים, שהופצצו והותקפו רבות במהלך יותר מ-11 חודשי מלחמה עוד טרם הכניסה הקרקעית לדרום לבנון. הכפר יארון ממוקם סמוך לגבול ישראל-לבנון, מול קיבוץ יראון שבגליל העליון; מארון א-ראס ממוקם באותו אזור, מעט צפונית יותר, מול מושב אביבים. בצילומי לוויין שסיפקה חברת Planet Labs, ניתן להבחין בפסי טנקים מהצד הישראלי של הגבול המובילים ליארון. כמו כן, ניתן להבחין בסוללות עפר חדשות שצה"ל הקים בהן עמדות לטנקים ולכלי רכב צבאיים אחרים.
ב"טיימס" מזכירים שחיזבאללה הצטרף למלחמה שבה פתח חמאס, והחל לשגר רקטות לישראל ב-8 באוקטובר אשתקד, מה שהוביל להפצצות ולתקיפות הדדיות שגרמו לעשרות אלפי תושבים להתפנות מבתיהם - משני צידי הגבול. בישראל, צוין, מדגישים כי מטרת הפעולה הקרקעית היא להשמיד את התשתיות הצבאיות של חיזבאללה, שהוטמעו בעומק עמוק בכפרים סמוכי הגבול, כדי להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה.
לפי ה"טיימס", כחלק מהעצמת הפעולה, בימים האחרונים צה"ל החדיר כוחות לדרום לבנון משבעה מוקדים שונים, בהמשך להודעות פינוי ליישובים וכפרים הממוקמים יותר מ-30 ק"מ מהגבול. חיזבאללה, במקביל, טען כי שיגר רקטות לעבר כוחות צה"ל הפועלים ביארון ובמארון א-ראס. תצלום הלוויין של חברת Planet Labs מיארון:
תיעוד ההרס בכפרים בדרום לבנון אחרי כניסת כוחות צה"ל

דובר צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

הפצצה מבוקרת של המסגד ביארון

הצילומים מדרום לבנון, כך לפי העיתון האמריקני, מלמדים כי כוחות צה"ל מפטרלים ברחובות הכפרים והיישובים ומקימים עמדות בסמוך לבתים ומבנים. סרטון אחד, שהופץ ברשתות החברתיות, הראה חיילי צה"ל מניפים את דגל ישראל ב"פארק איראן" שבמארון א-ראס. במקום גם נהרס דגם של כיפת הסלע, בפארק שהשקיף על אביבים ויראון. הפארק נחנך ב-2010 על-ידי נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, ולאורך השנים שימש בכירים איראנים לתצפיות על ישראל, ולהבטחות שונות שנגעו במחויבות טהרן לסייע ללבנון.
גורמים לבנונים רשמיים אמרו ל"טיימס" שתושבי שני הכפרים נטשו אותם עוד טרם כניסת כוחות צה"ל לתוך היישובים. ראש הכפר יארון, עלי קאסם טאפח, כמו גם ראש הכפר שקדם לו, סיפרו כי מרבית התושבים נמלטו כבר עם תחילת ההפצצות בשנה שעברה. לפי ניתוח התצלומים והתיעודים, ממדי הרס דומים אותרו גם במארון א-ראס, כולל מבנים נוספים ש"שוטחו" לאחרונה, שם גם ניתן להבחין בכלי רכב צבאיים של צה"ל.
ב"טיימס" ציינו כי צה"ל כבר לחם במארון א-ראס ב-2006, במסגרת מלחמת לבנון השנייה שכללה גם היא כניסה קרקעית למדינה. כמו כן, צוין כי תצלומי הלוויין חושפים גם אזורים שנוקו וטוהרו לחלוטין מהריסות. גורם רשמי בצה"ל, שדיבר בעילום שם לנוכח הסוגיה הרגישה, אמר ל"טיימס" כי מטרת הרוב הגדול של ההפצצות שהצבא מבצע היא נטרול איומי חיזבאללה. לדבריו, כלי נשק מאותרים בבתי מגורים בכפרים, שהפכו ל"מוצבים צבאיים".
2 צפייה בגלריה
דגל ישראל במארון א-ראס
דגל ישראל במארון א-ראס
דגל ישראל במארון א-ראס
בצל ההרס הכבד, דווח האו"ם בנושא הזכות למגורים מתח ביקורת על היקף הנזק למבנים, וכינה זאת "הגזמה צבאית". לדבריו, "החוק ההומניטרי ברור - אובייקטים אזרחיים, בתים ומבני תרבות מוגנים תחת אמנת ז'נבה". הוא ציין כי על אף ש"ייתכן" שחיזבאללה השתמש במבנים ובשטחים אזרחיים, "על ישראל להראות שהאתרים מהווים איום צבאי מתמשך. אנחנו לא רואים לחימה - במקום זאת, הכוחות הישראליים מבצעים הפצצות מבוקרות".
סרטון נוסף שהופיע בכתבה הנרחבת הציג את מה שנראה כהפצצה מבוקרת של מסגד ביארון. ראש הכפר סיפר כי "המסגד נבנה לפני 300 שנה. זה המסגד המרכזי שבו מתקיימות התיפולת היומיות בכפר, והמקום שבו מציינים אירועים דתיים וחוגגים אירועים שונים". כמו כן, צוין שתצלומי הלוויין מלמדים כי שני מסגדים אחרים הושמדו לאחרונה במארון א-ראס. ב"טיימס" נכתב כי כשנשאל מדוע נהרסו המסגדים, הגורם הרשמי מצה"ל השיב כי "אינו יודע". בנוסף, נכתב כי כנסייה קתולית ביארון נהרסה גם היא, לצד מרפאה מקומית ואתר דתי. למרות ההרס, ראש הכפר מבטיח שהתושבים ישובו: "זו האדמה של אבותינו, לא ננטוש אותה".