סערת חוק הגיוס ממשיכה ליצור חיכוכים בתוך הממשלה, וכעת החרדים זועמים על נתניהו ושותפיו, ואף מאשימים אותם במשבר. למרות שלאחרונה הוקם צוות בהובלת חברי הכנסת חילי טרופר ואריאל אטיאס שנועד לגבש מבנה, במקביל לצוות שהקים גם נתניהו לפי מקורביו, במפלגות החרדיות אומרים: "אין חוק שיכלול מכסות ויעדים שיוכלו לעבר חלק בציבור החרדי, זה לא עובד".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
"ההבטחה שניתנה לנו עם הרכבת הממשלה פשוט הופרה". נתניהו
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
2 צפייה בגלריה
"המלחמה דחקה את הציבור שלנו לפינה"
"המלחמה דחקה את הציבור שלנו לפינה"
"המלחמה דחקה את הציבור שלנו לפינה"
(צילום: מוטי קמחי)
גורמים בכירים במפלגות החרדיות אומרים כי אין כיום אף ח"כ או שר שיתייצב מול הציבור הכללי, ויגיד את מה שנאמר בפומבי בימי הרכבת הממשלה - "שנהלי הגיוס יישארו כשהיו, ללא מכסות וללא יעדים". הזעם בחדרים הסגורים הולך וגובר כלפי התנהלות הליכוד, ומחלחלת ההבנה ששום חוק שעליו עובדים במפלגה ויכלול יעדים שירגיעו את הציבור הכללי לא יוכל לעבור חלק בציבור החרדי.
"נכנסנו לפלונטר הזה מסיבה אחת, שההבטחה שניתנה לנו עם הרכבת הממשלה פשוט הופרה", אומר גורם באחת המפלגות החרדיות. "הליכוד ונתניהו הלכו קודם כל לעניינם של אחרים, כמו המשמר הלאומי של בן גביר והרפורמה המשפטית של לוין, ושני אלה יצרו אווירה בלתי אפשרית. היום אין אף אחד מקרב נבחרי הציבור החרדים שיעז לומר בקול רם שאנחנו דורשים לממש את מה שהובטח לנו: שהמצב הנוכחי בגיוס יישמר".
החרדים תולים כאמור את האשמה בנתניהו ואומרים שאם היה מממש את הבטחותיו, משבר הגיוס לא היה מגיע לכדי אירוע כל כך גדול. "הבטיחו שיקדמו את החוק לפני התקציב, או ליתר דיוק לא יעבור תקציב ללא חוק הגיוס שביקשנו. הבטיחו שזה הסעיף הראשון מבין רבים אחרים. בפועל, שום דבר מכל זה לא קרה", אמר הגורם. "גרירת הרגליים והרפורמה הובילו לסיר לחץ חברתי עצום, והמלחמה בכלל דחקה את הציבור שלנו לפינה ולא מאפשרת היום להעביר חוק. לא רואה איך אפשר לפתור את הפלונטר הזה, כי כל חוק שיכלול יעדים ומכסות פשוט לא יעבור אצל ראשי הישיבות והאדמו"רים".
גלנט: "המלחמה הוכיחה שכולם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה"
(צילום: לע"מ)

הסיעות החרדיות מבינות ששעון החול הולך ואוזל. אם לא יימצא פתרון לגיוס החרדים עד 1 באפריל, תקציב הישיבות שמועבר על ידי המדינה ייפסק בהוראות בג"ץ ואז יחל המשבר הגדול. "אפשר יהיה להסתדר גם קצת אחרי אפריל, לאחר שהרבנים יגייסו כספים לישיבות ויהיה סיוע מכל מיני מקורות חיצוניים. עם זאת, ברור שבלי תקצוב המדינה אי אפשר יהיה להמשיך לקיים את עולם הישיבות, וזה ייצור אירוע גדול מאוד בתוך החברה החרדית, פוליטית ופנימית".
על-רקע המחלוקות בסוגיית חוק הגיוס והעתירות שהוגשו נגדו לבג"ץ, איים שר הביטחון יואב גלנט ביום רביעי כי ללא הסכמת כל מפלגות ממשלת החירום הוא לא יגיש את החוק שאמור להסדיר גיוס של חרדים לצה"ל. "המלחמה הוכיחה שכולם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה, כל חלקי העם", הצהיר גלנט במה שהפך לצעד שטורף את הקלפים ויכול להוביל לפירוק ממשלתו של בנימין נתניהו.
במערכת הפוליטית הבינו מהר מאוד את משמעות ההצהרה של שר הביטחון, שהעניקה למעשה "זכות וטו" ליו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ שחבר לממשלה בתחילת המלחמה. ב-30 ביוני בשנה שעברה, נזכיר, פקע תוקפו של פרק ג1 לחוק שירות הביטחון (חוק הגיוס), שמאפשר לפטור תלמידי ישיבות בשלב מסוים מהשירות הצבאי. כמה ימים לפני כן התקבלה החלטת הממשלה שלא לאכוף את גיוסם. בעתירות שהוגשו לאחר פקיעת תוקפו של החוק, על רקע העובדה שהכנסת לא חוקקה חוק חלופי, נטען שההסדר צריך להיות מחוקק בחקיקה ראשית.