בפעם השנייה תוך שבוע קצין בצה"ל יוצא נגד התנהלות לוחמים בתקרית חריגה, וסופג גינוי מצמרת צה"ל: מפקד יחידת אגוז, סגן אלוף א', מתח ביקורת על הלוחם מיחידתו שנאבק שלשום בשני עבריינים שתקפו אותו וחטפו את נשקו האישי, במהלך ניווט לילי ליד שפרעם שבצפון.
בהודעה ששלח למפקדים ביחידה המובחרת כתב סא"ל א': "אירוע חריג מאוד שיתחקרו לעומק בבית הספר לקומנדו. ובכל זאת מסר חשוב - כל לוחם באגוז שלא יודע לנצח שני אנשים בקרב מגע וחוטפים לו את הנשק לא יכול להיות לוחם אגוז. גם בלחימה לא אקבל שבוי אלא אם חלילה הוא גופה. צר לי, אבל זהו סטנדרט מינימום ביחידה! אין שבוי, אין חטיפת נשק. חתירה למגע ועד לניצחון".
1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל דווקא שיבחו לאחר המקרה את התנהגות הלוחם. בצמרת הצבאית התנערו מהאמירה של הקצין הבכיר ובתגובה לכך מסר דובר צה"ל: "מתחקיר ראשוני עולה כי לוחם חטיבת הקומנדו הותקף על ידי חשודים ונאבק בכל כוחו. האירוע עדיין מתוחקר ולכן כל התייחסות מסוג זה אינה תואמת את המצופה מקצין בצה"ל. הקצין שגה בכך ששלח את ההודעה המדוברת".
דבריו של מפקד אגוז השייכת לחטיבת הקומנדו נחשבים אמנם לחריגים בחריפותם כלפי חוץ, אך בתוך הצבא הם נחשבים לסוד גלוי. ביחידות קרביות רבות מונחים הלוחמים להיאבק "עד הסוף" בעימות מקרוב עם מחבלים, ולמנוע חטיפה במצב של קרב - גם במחיר של אובדן חיים.
רמז על כך קצין בכיר בחטיבת גולני בשיחה שקיים עם ynet לאחרונה. "אני אומר לחיילים שלי – אין דבר כזה שלוחם גולני נחטף", אמר מפקד גדוד 51, סגן-אלוף משה פסל. "הלוחמים יגלו אגרסיביות בכל תרחיש, ואנו מאמנים אותם גם לקרב מגע, ממש פיזי עם האויב, גם למצבים כאלה".
תחקיר ראשוני על התקרית שבה היה מעורב לוחם הקומנדו ביער חרוביה העלה כי התפתח בינו לבין שני האלמונים עימות אלים, ולאחר מאבק חטפו החשודים את נשקו האישי של החייל ונמלטו מהמקום.
הלוחם שהיה לבדו, במהלך ניווט בדד, נאבק בחשודים ונפצע באורח קל. לאחר העימות הזעיק הלוחם את מפקדיו וקיבל טיפול רפואי בנקודה. בצבא מעריכים כי אם האירוע היה מתרחש באור יום ייתכן שהיה מסתיים באופן גרוע יותר, שכן שני תוקפי הלוחם הופתעו מתגובתו התוקפנית נגדם.
עוד נודע כי סמוך לשעה 03:00 לפנות בוקר החייל היה במרחק של כמה מאות מטרים מנקודת הסיום של הניווט כשהחשודים הגיעו לעברו ברכב. הם פנו אליו ושאלו אותו אם הוא צריך טרמפ. החייל התעלם והשניים חסמו את דרכו. כבר בשלב זה דיווח החייל על האירוע בקשר.
החשודים התקרבו אל החייל, ניסו לחטוף את נשקו ובין השלושה התפתח עימות שנמשך כחמש דקות. החייל נאבק בתוקפים והשליך את מחסניותיו לשיחים כדי למנוע את גניבתן. בסיום המאבק חטף אחד משני החשודים את הנשק והם נמלטו ברכב. רק בשלב זה לחץ החייל על לחצן המצוקה והזעיק את מפקדיו שאיתרו אותו תוך דקות חבול.
זו הפעם השנייה תוך שבוע שבה קצין בצה"ל זוכה לגינוי מהצמרת הצבאית בעקבות אמירה פנימית שלו באשר לתקרית חריגה. לפני שלושה ימים חשפנו ב-ynet את דבריו של ראש מחלקת בטיחות בזרוע היבשה, אל"מ אוריה חצרוני, ששלח מכתב פנימי לקצינים באשר לעוצר אימונים לטובת תדרוכי הכוחות, בעקבות מותו בשוגג של סמ"ר יונתן גרנות ז"ל מהנח"ל, ע"י חברו לפלוגה.
אל"מ חצרוני הגדיר את האירוע כ"עבריינות בנשק", וציין - עוד למחרת המקרה - כי החייל החשוד הסתכל בכוונת רובה הרוגר בטרם בוצע הירי הקטלני. גם מדברי אל"מ חצרוני, חרף תפקידו, התנערו בצבא בלשון המעטה - וקבעו כי עוד מוקדם לקבוע זאת. בחלוף כמה ימים התברר בחקירת מצ"ח כי אכן הלוחם החשוד הסתכל דרך הכוונת הטלסקופית של הנשק לפני שירה.