3 צפייה בגלריה
שר המשפטים לוין, נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה נתניהו
שר המשפטים לוין, נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה נתניהו
שר המשפטים לוין, נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, חיים צח לעמ, רויטרס)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ממשיך בניסיונותיו לגבש פשרה בנוגע למהפכה המשפטית, והיום בצעד חריג הוא פנה ליו"ר הקואליציה ולחבר כנסת מהליכוד וביקש מהם לא לקיים הצבעות על חוקי המריבה שתוכננו היום. בעקבות זאת הודיע יו"ר הקואליציה אופיר כץ כי ההצבעה על "חוק דרעי 2" נדחתה לשבוע הבא. ל-ynet נודע כי גם חוק מח"ש לא יעלה להצבעה לבקשת הנשיא. גם על "חוק ההתגברות" לא יצביעו היום.
עם זאת, מיד לאחר ההחלטה על דחיית ההצבעות בחוקי המריבה, הודיעו שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן כי הליכי החקיקה של המהפכה המשפטית יימשכו כרגיל: "החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת חוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם".
השניים הוסיפו כי "חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת חוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה, כפי שתוכנן מראש".
סדרני הכנסת אוספים את הצעות החוק דרעי 2 וחוק מח"ש משולחנות הח"כים לאחר שהוחלט שיורדו מסדר היום
(צילום: משה מזרחי)

הצעת הפשרה של נשיא המדינה הרצוג
(צילום: לע"מ)

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד ניכס את דחיית ההצבעה בכמה מחוקי המריבה למחאה נגד המהפכה המשפטית. לדבריו, "כל אדם שיצא מהבית להפגין עם דגל ושלט יכול להגיד היום לעצמו – נלחמנו ביחד והצלחנו לעכב את חוקי דריסת הדמוקרטיה שלא יעלו היום להצבעה במליאת הכנסת. תודה זה בזכותכם. חייבים להמשיך ולהיאבק יחד ברחובות ובכנסת על נשמתה של המדינה".
יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "הידברות אפשרית רק עם הקפאה מוחלטת של החקיקה, על דעת כל הקואליציה ושמירה על הקווים האדומים של עצמאות מערכת המשפט בישראל. מאות אלפי ישראלים לא יצאו לרחובות כדי לסיים בתור חותמת הכשרות לעקרונות לוין-רוטמן. זה הזמן להגדיל ולהחריף את המחאה, עד שהדמוקרטיה תנצח".
מנגד, יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, צייץ מחדש תגובה שאליו תויג בן היתר אביו. בתגובה נכתב: "ככה הצליחו לעבוד עליכם עם סחיטה באיומים? המפגינים חוגגים ניצחון ואנחנו מושפלים". בהמשך נתניהו הבן הסיר את הציוץ מעמוד הטוויטר שלו.
מי שמתחה ביקורת בשמה על מהלך דחיית ההצבעות בחוקי המריבה היא ח"כ טלי גוטליב (הליכוד). גוטליב כתבה בקבוצת מפלגתה: "חברים, מן הראוי לעדכן אותנו ולהסביר לנו למה הוסכם לדחות הצבעות לשבוע הבא. אישית אני חשה בושה ותסכול נוכח הכניעה הזו בשים לב לבוז שרוחש לנו השמאל והחגיגות על חשבון כבוד הימין. כפי שאמרתי מאז ומתמיד כי רק בעוצמה מושלים. פשוט חבל".
3 צפייה בגלריה
דרעי וסעדה
דרעי וסעדה
דרעי וסעדה
(צילום: שלו שלום)
הנשיא הרצוג פנה ליו"ר הקואליציה אופיר כץ, שמסר כי "בעקבות פניית כבוד הנשיא ובקשתו לאפשר המשך הידברות בלב פתוח ונפש חפצה, החלטתי בהתייעצות עם ח"כ משה ארבל לדחות לשבוע הבא את ההצבעה על הצעת חוק יסוד: הממשלה, המבקשת למנוע ביקורת שיפוטית במינוי שרים שאושר על ידי הכנסת". מדובר ב"חוק דרעי 2", שנועד לסלול את חזרת יו"ר ש"ס לשולחן הממשלה. כץ הדגיש כי "דחיית החוק לא תשפיע על התקדמות הרפורמה המשפטית".
במקביל התקשר הרצוג גם לח"כ משה סעדה (הליכוד) וביקש ממנו להוריד מסדר היום במליאת הכנסת את הצעת החוק שלו הנוגעת להעברת המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות, ולהפוך אותה לגוף עצמאי תחת שר המשפטים. סעדה נענה לכך, וההצעה תעלה להצבעה בשבוע הבא, ולא היום, כמתוכנן.
הרצוג הסביר את הבקשה מסעדה כ"מחווה של רצון טוב כדי לקדם הידברות בנוגע לרפורמה המשפטית". ח"כ סעדה הגיב: "לפני זמן קצר פנה אליי נשיא המדינה וביקש ממני לדחות בכמה ימים את ההצבעה על הצעת החוק שלי, כמחווה של רצון טוב לטובת הידברות. לאור בקשת הנשיא ומתוך רצון אישי ליצור שיח בין חלקי העם, נעניתי לבקשתו, והצעת החוק תעלה בשבוע הבא".
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
יו"ר ועדת החוקה ח"כ רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ')
בנוסף, חוק ההתגברות של ח"כ רוטמן שיאפשר לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ לא יעלה אף הוא. רוטמן פנה לבקש את חוות דעתה של היועמ"שית לחוק, ונתן למעשה תירוץ לדחייה בשבוע על ההצבעה.
בכך ממשיך הרצוג, ששלשום הציג בנאומו את תוכנית חמש הנקודות שלו, בניסיונות להגיע להסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה סביב המהפכה המשפטית. בכך למעשה יתבטל רצף ההצבעות בקריאה טרומית שהיה אמור להתקיים במליאה על חוקים הנמצאים בלב המחלוקת.

"אסור להיכנס לשום הידברות"

מארגני ההפגנות נגד המהפכה המשפטית מסרו בעקבות דחיית ההצבעות בחוקי המריבה: "מדובר במסך עשן שנועד להמשיך לאפשר לקואליציה להעביר את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שתהפוך את בית המשפט לסניף של הליכוד ופורום קהלת. אסור להיכנס לשום הידברות עד לגניזת כל יוזמות החקיקה.
"כפי שהדגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ, המהלך הזה לא משפיע על הדורסנות של הקואליציה בהעברת ההפיכה המשטרית. "קוראים ללפיד וגנץ לא להיכנס להידברות עד לגניזת כלל החוקים".
ועדת החוקה אישרה ביום שני להצבעה בקריאה ראשונה שניים מסעיפי המהפכה המשפטית - שיאפשרו לקואליציה לשלוט בוועדה לבחירת שופטים באמצעות שינוי הרכב הוועדה ולחסום את האפשרות של בג"ץ לדון בחוקיות חוקי יסוד. תשעה מחברי הוועדה תמכו בהצעה ושבעה התנגדו לה. להצבעות על הסעיפים הראשונים במהפכה קדמה מהומה חסרת תקדים בוועדה שכללה צעקות, הרחקות של חברי כנסת מהאופוזיציה ואף בכי.