לא בפעם הראשונה – נתניהו הופיע עם מפה של מרוקו ללא הסהרה המערבית. ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין אתמול (חמישי) לרשת הצרפתית LCI ודיבר על המלחמה ברצועת עזה. במהלך הריאיון השתמש במפה, שבה נראה שטחה של מרוקו ללא סהרה המערבית, מה שעורר זעם רב בקרב המרוקנים. גורמים במרוקו סיפרו כי "מהתחושות והפרסומים בתקשורת וברשתות החברתיות, המצב לא בסדר עכשיו".
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה מתראיין לערוץ LCI הצרפתי
ראש הממשלה מתראיין לערוץ LCI הצרפתי
נתניהו והמפה
( צילום: מתוך LCI )
באחד הערוצים במרוקו נכתב: "נתניהו שוב מתגרה בנו עם מפה של מרוקו ללא הסהרה". הסיבה לכעס היא שזו לא הפעם הראשונה שבה נראה נתניהו ליד מפה של מרוקו ללא הסהרה המערבית. לפני כמה שנים אירע מקרה דומה בסרטון אחר שצילם נתניהו. מדובר בסוגיה רגישה מאד עבור המרוקנים. אף על פי שאין כל נסיגה ישראלית מהכרת ישראל בסהרה המערבית, וחלק מהאתרים במרוקו גם כתבו זאת, ברבאט ראו בהופעתו של נתניהו פרובוקציה.
גורמים המעורים בפרטים סיפרו כי הנושא כואב במיוחד מכיוון שמדובר בדפוס חוזר. "כל פעם שהוא מציג את המפות הוא עושה טעויות", אמרו אותם גורמים. "הנושא מאוד מאוד עדין. מדובר בטעות גדולה, הוא חייב להפסיק לעבוד עם מפות".
על-רקע הדברים יצוין כי ההסכמים בין ישראל למרוקו עדיין טריים, ובכל זאת מדובר במדינה מוסלמית שדואגת למקומות הקדושים עבור המוסלמים בירושלים. אירועים כאלה והמלחמה בעזה יוצרים רגישות גבוהה במרוקו. הממשל המרוקני אפשר בחודשים האחרונים הפגנות תמיכה בפלסטינים, אך למרות זאת לא מדובר במדינה שהפנתה את גבה לישראל.
גורמים במרוקו וישראל פועלים בשנים האחרונות לקירוב היחסים בין המדינות, ואירועים כדוגמת הצגת המפה גורמים לפגיעה משמעותית.
ברשתות החברתיות במרוקו יצר האירוע שיח נרחב. כמה מהגולשים ניסו להבין מה עומד מאחורי הצגת המפה ללא הסהרה. אחד המשתתפים בשיח כתב: "המסר ברור למי שחשב שלישראל יש כבוד למרוקו". גולש אחר צירף את התמונה של נתניהו מהריאיון וכתב: "אני מכריז כי ישראל היא אויבת של מרוקו". יחד עם זאת, גולשים אחרים דווקא בחרו להביע את תמיכתם בישראל למרות האירוע.
ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "נעשתה טעות במפה שהוצגה בריאיון. ממשלת ישראל בראשות נתניהו הכירה בכל השטח הריבוני של מרוקו, וכל המפות הרשמיות במשרדו תוקנו בהתאם".