אחרי יותר מעשרים שנה בישראל ובן שנולד בארץ, משרד הפנים צפוי לגרש מחר (יום רביעי) את ארליזה גרסייה דבו, מהגרת מהפיליפינים. הבוקר התקיים דיון בבית הדין לביקורת משמורת בכלא גבעון בעניינה, שבמהלכו נציג רשות האוכלוסין וההגירה, צביקה ימיני, הבהיר שנקבעה לארליזה כבר טיסה לפיליפינים למחר בערב. במצב כזה, אין לבית הדין לביקורת משמורת סמכות לקבוע את סוגיית הרחקתה.
2 צפייה בגלריה
ארליזה גרסייה דבו ובנה דן ישראל דבו בטקס סיום כיתה י"ב של דן
ארליזה גרסייה דבו ובנה דן ישראל דבו בטקס סיום כיתה י"ב של דן
ארליזה ודן בטקס סיום כיתה י"ב
עו״ד נטע מישלי מהמוקד לפליטים ולמהגרים, שאלה את ימיני: ״נשמע לכם סביר לגרש את אמא של דן מבלי שתהיה לו הזדמנות להיפרד ממנה?״ ימיני ענה: ״הוא יכול לבוא להיפרד ממנה בנתב״ג, אבל אנחנו לא מבטיחים שלא נעצור גם אותו״. בכוונת המוקד להגיש ערר כנגד צו ההרחקה של ארליזה.
בנה, דן ישראל דבו (18), תלמיד כיתה י"ב, שנולד פה וחי כאן כל חייו - נותר לבדו. "הייתי בשבוע עבודה כהכנה למחנה הקיץ של הצופים כשהודיעו לי שאימא שלי נעלמה", תיאר דן במכתב לבית המשפט. "נולדתי פה ואימא שלי גידלה אותי פה כל החיים, לבד. קשה לי אפילו לחשוב על זה שהיא בכלא, אני לא יכול לדמיין את עצמי בלי אימא שלי פה בישראל".
ארליזה הגיעה עם אחותה לישראל לפני יותר משני עשורים כמהגרת עבודה ועסקה בסיעוד. בהמשך, אחרי שדן נולד עבדה בניקיון וכמטפלת של ילדים. היא מעולם לא נעצרה או עוכבה בעבר. "אישה שעובדת פה יותר מ-20 שנה, לא מהווה שום נטל על אף אחד", אמרה שירה עבו, מנהלת המחלקה הציבורית במוקד לפליטים ולמהגרים. "יש בה צורך - בטח בזמן שרוצים לייבא 300 אלף עובדים זרים לישראל, שישתלבו בין היתר במשרות שהיא יכולה לעבוד בהן. אם המשק הישראלי כל כך צריך את האנשים האלה בואו נתייחס אליהם כבני אדם ולא רק כידיים עובדות".
דן קרוע בין גירוש אמו חזרה לפיליפינים לבין אהבתו וזיקתו לארץ מולדתו. "ישראל בשבילי זה הטיולים בצופים, הסביבה, הנוף והאנשים", הוסיף במכתבו. "זה הרצון הזה להשתתף, כשהחבר הראשון שלי התגייס ודברנו על החיילים על התפקיד שלהם ואיך זה להיות בצבא. אני מרגיש שייך ממש כמוהם, ומקווה שיום אחד גם אני אתגייס לצה"ל. גם אני ישראלי".
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד גירושה של ארליזה גרסייה דבו מחוץ לכלא גלבוע
הפגנה נגד גירושה של ארליזה גרסייה דבו מחוץ לכלא גלבוע
"שחררו את אימא של דן". הפגנה נגד גירושה של ארליזה מחוץ לכלא גלבוע
בתחילת יוני פנה המוקד לפליטים ולמהגרים וארגון UCI לשר הפנים משה ארבל, יחד עם 77 תלמידי תיכון שגם הם מועמדים לגירוש. "מדובר בילדים שנולדו כאן למהגרות עבודה, אנשים שמדינת ישראל הזמינה לכאן כדי לסעוד את קשישינו ואת בעלי המוגבלויות", הסבירו במוקד. "השר ארבל טרם השיב לפנייתנו, ובינתיים פקחי ההגירה קבעו עובדות בשטח ועצרו ופועלים לגרש את אמו של אחד מהילדים שהשתתפו בפנייה - דן ישראל דבו".
בשנים עברו, ממשלות שרון (2005) ונתניהו (2010) הכירו בכך שילדי מהגרים, כמו דן, הם ישראלים לכל דבר. "מדינות המוצא של הוריהן הן מדינות זרות עבורם, וגירושם לשם ישמוט את הקרקע מתחת לרגליהם", הוסיפו במכתבם. "השנה, לראשונה מאז אותה החלטת ממשלה של 2005 - בוגרי מערכת החינוך הישראלית הופכים למועמדים לגירוש, דן הוא אחד מהם. דן ובני גילו מבקשים את אותה ההזדמנות שקיבלו בני הדור הקודם של ילדי המהגרים - להפוך מישראלים בלב, לישראלים על הנייר, ולתרום למדינה היחידה שאותה הם מכירים".
מהמוקד נמסר כי "בזמן שאנו מחכים לתשובת השר, פקחי ההגירה עצרו את אמו של דן, ארזילה, וכלל לא התייחסו בעת השימוע שערכו לה - לכך שהיא אם יחידנית לנער ישראלי, שחי כאן כל חייו. המוקד מייצג הבוקר את ארזילה בדיון שייערך לה בבית הדין לביקורת משמורת. אנחנו נחושים לעצור את ניסיון הגירוש המופקר הזה, וקוראים לשר ארבל להשיב לפנייתנו ולקבל את ההחלטה הנכונה, המוסרית והישראלית - אל תשאיר את דן לבד".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "גברת ארליזה גרסיה היא אזרחית פיליפינית, שנכנסה לישראל בשנת 2003, באשרת עבודה. האשרה שבידה פגה כבר בשנת 2006 ומאז למעשה, כ-18 שנים, שוהה בישראל ללא אשרה מוסדרת, תוך הפרת החוק. בשנת נ2006 נולד בנה, כיום בן 18, אשר אביו שב לחיות בפיליפינים. בנה, גם הוא שוהה בלתי חוקי בישראל. בנוסף, לאם שני ילדים נוספים בפיליפינים. לאור האמור, ולאור העובדה כי אינה חוקית שנים רבות, הוצא כנגדה צו הרחקה ועליה לשוב לחיק משפחתה".