ספינת הטילים אח"י עצמאות ביצעה השבוע ניסוי יירוט באמצעות מיירט ארוך טווח - LRAD. כך הודיע הערב (שישי) דובר צה"ל, בשיא המתיחות על רקע איומיהם של איראן וחיזבאללה לנקום על החיסולים האחרונים בטהרן וביירות. צפו בתיעוד הניסוי:
תיעוד: ניסוי יירוט ארוך-טווח מסטי"ל
(צילום: דובר צה"ל)

את ניסוי היירוט מהספינה מדגם סער 6 הגדירו בצה"ל "מוצלח". ספינות הטילים של זרוע הים מדגם סער 6, שבמהלך המלחמה הוכרזו כמבצעיות, הן ספינות בעלות מעטפת הגנה אווירית רחבה הבנויה ממספר מערכות הגנה קשות ורכות. מערכת ההגנה האווירית "ברק מגן" והמיירט ארוך הטווח LRAD מעניקות יכולת התמודדות עם מגוון רחב של איומים, קרובים ורחוקים.
במהלך הניסוי שוגרה רקטה מדויקת לעבר מטרה אשר דימתה נכס אסטרטגי בים, מערכת "ברק מגן" גילתה, עקבה וסיווגה את המטרה כאיום - והשלימה תהליך יירוט מוצלח עד השמדת המטרה. בצה"ל אומרים כי ניסוי זה מהווה למעשה הוכחת מבצעיות וכשירות של המערכת במקביל ללחימה.
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט אירח היום את שר ההגנה הבריטי ג'ון הילי, שהגיע לביקור ראשון בישראל מאז כניסתו לתפקיד. מטעמו של גלנט נמסר כי השניים דנו על חיזוק הקשרים הביטחוניים בין ישראל ובריטניה, ועל שימור הקשרים האסטרטגיים בתחומים המודיעיניים השונים.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם שר ההגנה הבריטי ג'ון הילי בישראל
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם שר ההגנה הבריטי ג'ון הילי בישראל
גלנט בפגישה עם שר ההגנה הבריטי ג'ון הילי
(צילום: שחר יורמן)
"שר הביטחון גלנט הדגיש בפני עמיתו הבריטי את החשיבות ביצירת קואליציה להגנת מדינת ישראל מפני איראן ושלוחיה, ואמר כי מדובר בפעולה נחוצה עבור היציבות הביטחונית ברחבי המזרח התיכון והעולם כולו. השר גלנט פרט בפני השר הילי את המאמצים הרבים המתבצעים כדי להביא למתווה שיאפשר את השבת החטופים, את ההתקדמות במערכה לפירוק החמאס ואת פעולותיה של ישראל נגד איראן ושלוחיה - בדגש על חיזבאללה בלבנון", נמסר עוד.
הפגישה של גלנט ומקבילו הבריטי וכן הניסוי ביירוט ארוך-טווח מגיעים אחרי שבטהרן חוסל שלשום ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, בפעולה שמיוחסת לישראל, ובביירות חוסל שעות לפני כן פואד שוכר - המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה ויד ימינו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הצהיר כי ישראל הביאה על עצמה את "העונש החמור ביותר" בכך שחיסלה לכאורה בכיר שהתארח בארצו, ולפי "ניו יורק טיימס" הוא הורה לתקוף אותה באופן ישיר. גם נסראללה איים אמש בתגובה שתגרום לישראלים "לבכות" על החיסולים האחרונים - אבל לפי שעה אופי התגובות עדיין לא ברור.

גילוי ויירוט של כטב"מים וטילים - מהים

מערכת "ברק מגן" הינה מערכת הגנה אווירית מתקדמת תוצרת התעשייה האווירית, הכוללת מכ"ם המאפשר גילוי של מגוון איומים, סיווגם על ידי מערכת הנשק ויירוטם על ידי מיירט ארוך טווח. המיירט LRAD בעל יכולת התמודדות עם מנעד איומים רחב, בהם מטוסים, כלי טיס בלתי מאוישים, טילי שיוט, איומים תלולי מסלול, טילי חוף-ים ועוד.
רמ"ט זרוע הים, תת-אלוף גיא גולדפרב, אמר כי "הצלחת הניסוי ומבצוע מערכת הגנה קשה נוספת של ספינות הטילים מסוג סער 6, אשר מבצעות בימים אלו מגוון משימות במסגרת הלחימה - בים תיכון וים אדום, בהן משימת הגנת שמיים אשר תביא לחיזוק יכולות צה"ל מול מגוון איומים. ספינות המגן ימשיכו להגן על מדינת ישראל, יגנו על נכסיה האסטרטגיים בים, ויפעלו לשמירת חופש השיט של מדינת ישראל ועל הנתיבים אליה".
2 צפייה בגלריה
ניסוי יירוט ארוך-טווח מסטי"ל
ניסוי יירוט ארוך-טווח מסטי"ל
שיגור המיירט מהסטי"ל אח"י עצמאות
(צילום: דובר צה"ל)
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, הוסיף כי "התעשייה האווירית מברכת על שיתוף הפעולה הפורה עם חיל הים ומשרד הביטחון אשר הוביל להישגים מבצעיים ייחודיים של מערכות ההגנה. החברה עוסקת לילות וימים בפיתוח טכנולוגיות המותאמות לעימותים באזור בעת הזו, למען ביטחון מדינת ישראל".
תת-אלוף יהודה אלמקייס, ראש יחידת מחקר ופיתוח במפא"ת, אמר כי "ההצלחה המרשימה של היירוט היא תוצאה ישירה של מאמצי מחקר ופיתוח משותפים וארוכי טווח של מפא"ת, חיל הים והתעשייה האווירית. פיתוח מערכת 'ברק מגן' והמיירט ארוך הטווח LRAD מדגים את היכולת שלנו להתמודד עם איומים מתפתחים ולספק פתרונות מתקדמים להגנה על האינטרסים הלאומיים של ישראל בים. אנו ממשיכים להשקיע במחקר ופיתוח בים, בתת-ים, ביבשה, בתת-קרקע, באוויר, בחלל ובספקטרום כדי להבטיח שכוחותינו יהיו מצוידים תמיד בטכנולוגיות המתקדמות ביותר שיספקו להם את היתרון המבצעי-טכנולוגי".