נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסרב לפרוש מהמרוץ לנשיאות אחרי ההופעה הכושלת שלו בעימות עם יריבו דונלד טראמפ, אבל הקריאות לכך במפלגה הדמוקרטית הולכות וגוברות – וגם בעלי בריתה של ארה"ב במערב מקווים שיפנה את הדרך למועמד דמוקרטי אחר, שאולי יהיה לו סיכוי להביס את טראמפ בבחירות שייערכו ב-5 בנובמבר. לפי דיווח הבוקר (שבת) ב-CNN, דיפלומטים זרים בארה"ב העידו כי צפו ב"אימה" בעימות, וכי כעת הם חוששים יותר מתמיד ממדיניות החוץ שטראמפ ינהיג אם יחזור לבית הלבן.
(צילום: CNN)

8 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ביידן וטראמפ בעימות אתמול לפנות בוקר. במערב צפו בו ב"אימה"
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
הקריאות לפרישת ביידן, נזכיר, צצו אתמול מיד לאחר ההופעה הנוראית שלו בעימות הראשון מול טראמפ, שבו נראה ביידן עייף, מבולבל וחלש. הוא הרבה לכחכח בגרונו ולהשתעל בדקות הראשונות, והופיע לעימות עם קול צרוד. לעיתים רבות שטף הדיבור שלו נעצר, והוא נראה כמי שנאבק במחשבותיו כדי לסיים את דבריו. ההופעה הזו הציפה מחדש את הדאגה שהייתה קיימת מאז ומתמיד בנוגע לגילו של ביידן בן ה-81, הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב, שאם ייבחר לכהונה שנייה צפוי לסיימה כשהוא בן 86.
אחרי העימות נשמעו קולות של פאניקה בקרב בכירים במפלגה הדמוקרטית, וקריאות חריגות וחסרות תקדים לפרישתו של הנשיא המכהן מהמרוץ לכהונה שנייה – פחות מחמישה חודשים לפני הבחירות. טכנית עוד יכולים הדמוקרטים להחליף את המועמד שלהם, במהלך הוועידה של המפלגה שתיערך באוגוסט הקרוב, אך הכללים הופכים את המשימה הזו לבלתי אפשרית אם ביידן יסרב לפנות את הדרך – ובינתיים נראה שאין בכוונתו לעשות זאת. במה שנראה כמו ניסיון לעקור במהירות את ניצני המרד, פחות משעה אחרי העימות שלח קמפיין ביידן את סגניתו קמלה האריס לטלוויזיה כדי להסביר את הופעתו הבעייתית.

העימות בקצרה:

  • על ישראל - ביידן אמר ש"הציל את ישראל כשאיראן תקפה", טראמפ האשים אותו שלא תמך מספיק: "איתי חמאס לעולם לא היה פולש, הפכת לפלסטיני רע וחלש".
  • ביידן הודה בעיכוב משלוחי פצצות לישראל, טראמפ נשאל אם יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית והתחמק: "אצטרך לראות".
  • על הכלכלה - ביידן טען שבתקופת קודמו "הכלכלה קרסה", טראמפ השיב ש"הייתה לנו הכלכלה הטובה ביותר בהיסטוריה", וביידן עקץ: "רק אתה חושב ככה".
  • על המהגרים - טראמפ האשים ש"צעירות רבות נרצחו על-ידי אנשים שהוא מאפשר להם להיכנס", ביידן השיב שמספר המהגרים הבלתי חוקיים ירד ב-40% מאז שעזב.
  • טראמפ סירב שוב ושוב להתחייב חד-משמעית שיקבל את תוצאות הבחירות, ביידן הטיח בו: "אתה בכיין".
  • השניים לא לחצו ידיים עם תחילת העימות, ביידן נשמע לפרקים מגומגם, דיבר לאט והרבה להשתעל ולכחכח.
בקמפיין התעקשו גם להיצמד אחרי העימות ללו"ז המקורי של הנשיא, ובין היתר שלחו אותו למפגש עם תומכים במסעדה באטלנטה, ולעצרת אמש בצפון קרוליינה. בעצרת נשא ביידן נאום "הכאה על חטא", שבו הודה כי אינו בשיא אונו – אך התעקש כי הוא עדיין כשיר להנהיג את ארה"ב. "אני יודע, אני לא אדם צעיר – זה מובן מאליו", אמר ביידן בעצרת, כשמהקהל נשמעו קריאות קצובות ונלהבות של "עוד ארבע שנים!".
צפו: ביידן בפוזה למצלמה במפגש עם תומכים, אחרי העימות
ביידן בעצרת אמש: "מאמין בכל ליבי ביכולתי לעשות את התפקיד"
(צילום: רויטרס )

8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
ביידן בצפון קרוליינה. נתן שם נאום לוחמני
(צילום: EPA / STAN GILLILAND)
"אני לא הולך בקלות כמו פעם, אני לא מדבר חלק כמו פעם – ואני לא מנהל עימותים כמו פעם", הוסיף הנשיא – שבנאומו נשמע ונראה תקיף במיוחד, בניגוד מוחלט לאופן שבו נראה בעימות. "לא הייתי רץ שוב אם לא הייתי מאמין בכל ליבי ונשמתי שאני יכול לעשות את התפקיד. יותר מדי מונח על כף המאזניים. טראמפ הוא איום אמיתי על האומה. הוא איום על החופש שלנו. איום על הדמוקרטיה שלנו. איום על כל מה שאמריקה מייצגת. אני מתכוון לנצח", הוסיף.
מצפון קרוליינה המשיך ביידן לניו יורק, שם השתתף באירוע לציון 55 שנה למהומות סטונוול שנחשבות לאבן דרך במאבק לזכויות להט"ב. באירוע הזה נאם לצד ביידן הזמר הבריטי אלטון ג'ון, שהודה לנשיא על תמיכתו בזכויות להט"ב והזהיר במרומז מהסכנה של פגיעה בהן אם טראמפ ייבחר: "כפי שהנשיא ביידן הזכיר לנו היום, אנחנו עומדים בפני רגע קריטי. האם נתייצב למען החזון והערכים שלנו? או שניתן לדיס-אינפורמציה וניסיון חסר אחריות להפוך אחרים לשעירים לעזאזל להחזיר אחורה את השעון? אין שום מצב! לא. גם ברגע הזה עלינו להיות גאים ולהמשיך להילחם".

אובמה מזכיר: גם לי הייתה הופעה כושלת

גיבוי חשוב במיוחד מבחינת ביידן הגיע אמש מהבוס שלו לשעבר, ברק אובמה, שעד היום הינו הדמוקרט האהוד ביותר בארה"ב. "לילות עימות גרועים קורים. תאמינו לי, אני יודע. אבל הבחירות האלה הן בחירה בין מי שנלחם עבור אנשים רגילים כל חייו, לבין מי שאכפת לו רק מעצמו. בין אדם שאומר את האמת, יודע מה נכון ומה לא – ויאמר זאת ישירות לעם האמריקני – לבין מי שמשקר לטובתו", אמר אובמה. בדבריו על "עימות גרוע" הוא התייחס כנראה להופעה הכושלת שהייתה גם לו ב-2012, בעימות הראשון מול המועמד הרפובליקני דאז מיט רומני. באותו עימות נראה אובמה חיוור, ובקטעים מסוימים ראשו היה מושפל והוא נזהר שלא לתקוף את רומני – בעוד זה לא חס על אובמה ותקף אותו שוב ושוב. אובמה השתפר בעימותים הבאים, וכמובן הביס את רומני בבחירות ההן.
8 צפייה בגלריה
אובמה ורומני ב-2012. "עימות גרוע? זה קורה"
אובמה ורומני ב-2012. "עימות גרוע? זה קורה"
אובמה ורומני ב-2012. "עימות גרוע? זה קורה"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
אלטון ג'ון לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע למען זכויות להט"ב במרכז סטונוול ב ניו יורק
אלטון ג'ון לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע למען זכויות להט"ב במרכז סטונוול ב ניו יורק
ביידן עם אלטון ג'ון, הלילה
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
8 צפייה בגלריה
אלטון ג'ון לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע למען זכויות להט"ב במרכז סטונוול ב ניו יורק
אלטון ג'ון לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע למען זכויות להט"ב במרכז סטונוול ב ניו יורק
(צילום: AP Photo/Julia Nikhinson)
אבל אובמה היה אז בן 48, בעוד סוגיית הגיל של ביידן היוותה מכשול מרכזי עבורו מבחינת הבוחרים הרבה לפני העימות – וכעת צפויה להוות מכשול גדול עוד יותר, כיוון שהעימות אתמול נתפס כמבחן קריטי עבורו להפגין את כשירותו המנטלית והפיזית בפני הבוחרים, וגם בעלי בריתו הקרובים מודים שנכשל במשימה. קריאה לפרישתו השמיע אף אחד מידידיו הקרובים, פרשן "ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, שהעיד כי בכה כשצפה בביידן בעימות, והלילה פרסם העיתון מאמר מערכת שבו קרא לביידן לפרוש לטובתה של ארה"ב.
עורכי "ניו יורק טיימס", שמזוהה עם המחנה הליברלי בארה"ב, הזהירו כי התעקשותו של ביידן לרוץ לכהונה שנייה היא "הימור חסר אחריות", וכתבו כי ישנם מנהיגים דמוקרטים אחרים – שיהוו אלטרנטיבה "משכנעת ואנרגטית" לטראמפ. "אין שום סיבה שהמפלגה הדמוקרטית תסכן את היציבות והביטחון של המדינה בכך שתאלץ את הבוחרים לבחור בין החסרונות של טראמפ לבין אלה של ביידן. זה הימור גדול מדי לקוות שהאמריקנים יתעלמו מהגיל ומהחולשה של ביידן שהם רואים במו עיניהם", נכתב ב"טיימס". בעיתון הבהירו כי יתמכו בביידן "באופן חד-משמעי", אם יחליט בכל זאת להמשיך במרוץ.
גם אם הדמוקרטים יחליפו ברגע האחרון מועמד, כלל לא ברור שסיכוייו לנצח את טראמפ יהיו טובים יותר. הסקרים, לפחות עד העימות אתמול, הציגו קרב צמוד בין ביידן לטראמפ – אם כי הנשיא לשעבר נהנה מיתרון בשורת מדינות מפתח. בקמפיין של ביידן מקווים שהעימות הלילה יישכח בסופו של דבר עד הבחירות, וטוענים שממילא רוב המצביעים כבר נעולים בדעתם. "הבחירות הללו לא יוכרעו בעצרת אחת, בוועידה אחת או בעימות אחד", אמר יועץ בכיר של ביידן למגזין "טיים".
8 צפייה בגלריה
שער מגזין טיים לאחר עימות של ביידן וטראמפ
שער מגזין טיים לאחר עימות של ביידן וטראמפ
לא מרחמים. שער מגזין "טיים" שהתפרסם הלילה
הראיון עם אותו יועץ פורסם במגזין כחלק מדיווח שלו על מאחורי הקלעים של הפיאסקו בעימות, כשבין היתר נטען כי היה קשה מאוד להעלות עד כה את סוגיית הגיל במעגל הקרוב של הנשיא. בדיווח נטען כי אחד מיועציו של ביידן, שהעז להעלות את הסוגיה, הורחק בשל כך. ביידן, כך נטען, ויתר למעשה על האפשרות לפרוש בכבוד כשהכריז על ריצה לכהונה שנייה בשנה שעברה – וכעת לא צפוי לפרוש באופן משפיל. אבל בדיווח הוטל ספק ביכולתו להשכיח את החששות במפלגה הדמוקרטית. שער המגזין הציג את ביידן כשהוא צועד אל מחוץ למסגרת – תחת כותרת עם מילה אחת: "פאניקה".

במערב רוצים סדר: "טראמפ לא-צפוי"

פאניקה, כך נראה, היא התחושה שמורגשת גם בקרב בעלות בריתה של ארה"ב – שחוששות מתרחיש של כהונה שנייה של טראמפ בבית הלבן. רשת CNN דיווחה הלילה כי בראיונות שערכה עם דיפלומטים מאירופה, המזרח התיכון ואסיה, רבים מהם העידו על הלם שאחז בהם כשצפו בביידן בעימות. "זה היה קשה לצפייה", אמרו כמה מהם. "המציאות העצובה היא שביידן הוא זקן, והוא מזדקן. ראינו את זה. התקשיתי להבין מה הוא אומר, ואני מבין אנגלית די טוב", אמר דיפלומט אירופי אחד. "טראמפ אכל אותו חי", הוסיף דיפלומט ערבי. דיפלומט נוסף, מאסיה, אמר: "נדהמתי. לא יכולתי להאמין למראה עיניי".
עוד לפני העימות חששו במערב מניצחון של טראמפ, שנתפס כמנהיג בלתי-צפוי ובעבר הביע הערצה למנהיגים אוטוריטיים כמו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. שאלה מרכזית אם ייבחר תהיה יחסו לברית נאט"ו – שעל חברותיה איים במהלך הקמפיין הנוכחי בטענה אינן משקיעות מספיק בתקציב הביטחון של הברית – וכמובן גם יחסו לאוקראינה, כשגם בעימות אתמול רמז לאפשרות שיפסיק את הסיוע הצבאי עבורה במלחמה מול רוסיה.
8 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
טראמפ בעימות. יפסיק את הסיוע לקייב?
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
טראמפ, שטוען כי אם ינצח יוכל להביא במהירות לסיום המלחמה, טען אמנם במהלך העימות כי תנאיו של פוטין לסיום המלחמה אינם מקובלים עליו – אך בעבר כבר דווח כי ייתכן שילחץ על קייב להסכים לפשרות שכעת היא מסרבת להן בכל תוקף. מנוף הלחץ המרכזי שיהיה לו הוא כמובן הסיוע הצבאי לאוקראינה, ובעימות מתח ביקורת על ההיקף הנרחב של הסיוע היקר. טראמפ גם רמז כי כשהיה נשיא שוחח עם פוטין על כוונתו לפלוש לאוקראינה. הוא טען כי פוטין פלש ב-2022 רק בגלל שראה את חולשתו לכאורה של ביידן כנשיא, במהלך הנסיגה הכאוטית של ארה"ב מאפגניסטן בשנה שלפני כן: "זה היה החלום שלו. אני דיברתי איתו על זה, על החלום שלו".
הדיפלומטים הזרים אמרו ל-CNN כי הם חוששים מאי-נכונותו של טראמפ להביע מחויבות לאוקראינה – ומההשלכות שעשויות להיות לדבר על ביטחונה של אירופה כולה (ביידן הזהיר בעימות שאם טראמפ ינצח פוטין עלול להביס את אוקראינה, ולהמשיך הלאה למדינות אחרות באירופה).
"טראמפ בהחלט ניצח בעימות. תפיסת העולם שלו בעייתית ועבור אלו שמאמינים בסדר (עולמי) שמבוסס על סדר – טראמפ אינו טוב", אמר ל-CNN גורם בברית נאט"ו. "המשמעות של כללים היא שניתן לחזות את העתיד, וטראמפ הוא בלתי-צפוי. הוא יכול להיות רך מול רוסיה – יש לו נטייה להסתדר עם מנהיגים כוחניים. הוא יכול גם להעמיק את התמיכה בזלנסקי. הבעיה היא שאין לו אסטרטגיה, כל מה שהוא עושה מרגיש אימפולסיבי", הוסיף אותו גורם.

ביידן, אל תהיה כמו מרקוס אורליוס

הדיפלומט הערבי ששוחח עם CNN הביע מצדו תסכול מהאופן שבו טען טראמפ כי ביידן לא תומך מספיק בישראל במלחמה בעזה. טראמפ כינה את ביידן "פלסטיני רע וחלש", ולדברי הדיפלומט מדובר בעלבון לפלסטינים – כזה שמסכן את ניסיונו של טראמפ לחזר אחרי הקול הערבי. "הוא היה יכול לטעון שהוא תומך גדול יותר בישראל בדרכים רבות אחרות", ציין הדיפלומט.
טראמפ: אם הייתי נשיא - חמאס לא היה פולש לישראל. ביידן: שטויות
(צילום: CNN)

אחד הדיפלומטים באירופה הביע תקווה שביידן יוחלף על ידי הדמוקרטים – תוך שהוא מזכיר את אחד השמות הבולטים שהועלו כאלטרנטיבה, מושל קליפורניה גווין ניוסם. אבל ניוסם עצמו הצהיר שלא ינטוש את ביידן, וגם הדיפלומטים הזרים מבינים שהסיכויים לכך נמוכים. דיפלומט אירופי נוסף ציין כי האפשרות עדיין קיימת, וכי בשיחותיו עם מכרים בארה"ב נאמר לו שהוויכוח בשאלת החלפת ביידן תמיד היה קיים – אבל כעת יצא אל קדמת הבמה: "הגג עולה באש", אמר. "נאמר לי שאם הדמוקרטים יעשו את זה, הם יהיו חייבים ללכת עם קמלה האריס, בגלל שהם לא יכולים לדלג על סגנית נשיאה שהיא אישה שחורה, אבל הם תוהים מה זה יעשה לבייס. הם חוששים שהם עלולים להפסיד".
אותם דפלומטים דיברו אמנם בעילום שם, אבל לא כולם. שר החוץ הפולני, ראדק סיקורסקי, קרא באופן חריג לדמוקרטים להחליף את המועמד שלהם, וכתב ברשת X כי על ביידן למצוא יורש ראוי – תוך שהוא משווה אותו לקיסרי רומא. "מרקוס אורליוס היה קיסר דגול, אבל הוא חירבש את הירושה שלו בכך שהעביר את השרביט לבנו חסר האחריות קומודוס (ההוא מהסרט גלדיאטור). התנהלותו ההרסנית החלה את שקיעתה של רומא. חשוב לתכנן את רכיבתו של אדם אל עבר השקיעה", צייץ סיקורסקי. גורם דיפלומטי פולני ששוחח עם CNN, בעילום שם, הוסיף כי הופעתו של ביידן הייתה מופע של "אימה" מבחינתו, "ממש תאונת דרכים".
8 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין בביקור ב אוזבקיסטן
נשיא רוסיה פוטין בביקור ב אוזבקיסטן
"לא נשאר ער עד מאוחר כדי לצפות בעימות". פוטין
(צילום: Sergei Bobylev, Sputnik, Kremlin Pool Photo/ AP)
ההופעה הכושלת של ביידן בעימות סוקרה בהרחבה בעיתוני אירופה – אפילו בצרפת ששקועה כעת בבחירות לפרלמנט שיתחילו מחר, ובהן צפוי חיזוק דרמטי בכוחו של הימין הקיצוני. בעיתון "לה מונד" המזוהה עם השמאל הצרפתי תואר ביידן כ"זקן, כחוש ונעדר", וב"לה רפובליקה" האיטלקי הציעו לדמוקרטים "לחפש אלטרנטיבה". ברוסיה, לעומת זאת, לעגו לביידן. מנחה בערוץ הממשלתי "רוסיה 1" ציחקקה אתמול כש"בירכה" את ביידן על כך שלא נפל במהלך העימות – וטענה כי בשלב מסוים נראה שקפא למשך שניות ארוכות והתקשה לכאורה להבין מי הוא והיכן הוא נמצא. דובר הקרלמין דמיטרי פסקוב טען שהנשיא פוטין לא נשאר ער עד מאוחר כדי לצפות בעימות: "זה לא בראש מעייניו", טען.