ועדת השרים להצטיידות אישרה אתמול (ראשון) למשרד הביטחון לרכוש את הטייסת השלישית של מטוסי F-35 (אדיר) - לאחר חודשים שבהם הנושא נתקע בשל דרישת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקים ועדה ציבורית לבחינת תקציב הביטחון המתוקן לשנת 2024.
1 צפייה בגלריה
הרכישה אושרה מבלי שהוועדה הציבורית שהוקמה התכנסה. גלנט וסמוטריץ'
הרכישה אושרה מבלי שהוועדה הציבורית שהוקמה התכנסה. גלנט וסמוטריץ'
הרכישה אושרה מבלי שהוועדה הציבורית שהוקמה התכנסה. גלנט וסמוטריץ'
(צילום: EPA, עמית שאבי)
רק בשבוע שעבר שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר הסכימו על הקמת הוועדה, אחרי חודשים של חילוקי דעות בין השניים בנוגע להיקף התקציב, וכן בשל דרישתו של סמוטריץ' לקבל תשובות והסברים לדרישות מערכת הביטחון.
כעת, אחרי אישור ועדת השרים, הנושא יובא לאישור ועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, כמו גם לוועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני. בהנחה שרכישת הטייסת תאושר, ישראל צפויה לקבל את המטוסים תוך שלוש שנים.
לפי ההסכם בין גלנט לסמוטריץ' מיום רביעי האחרון, הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון - שטרם התכנסה - תורכב משני נציגים מטעם ראש הממשלה, שני נציגים של שר הביטחון ושני נציגים של שר האוצר; וישתתפו בה באופן קבוע נציגי בנק ישראל, משרדי האוצר והביטחון, צה"ל, מל"ל והמועצה הלאומית לכלכלה. המנדט של הוועדה, כך סוכם, הוא להמליץ על גובה התקציב הנדרש, מקורותיו ושימושיו, סדר עדיפויות, בניין הכוח, התעצמות, מפת איומים עדכנית וצורכי המשק והכלכלה.
בינתיים, משלחת של משרד הביטחון בראשות המנכ"ל, אלוף (מיל') אייל זמיר, השלימה סדרת פגישות עבודה בוושינגטון עם בכירים בבית הלבן, במשרד ההגנה ובמחלקת המדינה האמריקנית. לפי משרד הביטחון, המפגשים המקצועיים עסקו בחיזוק שיתופי הפעולה הביטחוניים-אסטרטגיים, בלקחי בלימת המתקפה האיראנית ובהמשך תהליכי ההצטיידות לשימור יתרונה האיכותי של ישראל באזור. הצדדים דנו גם בהמשך הפעולות לחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס ולהחזרת החטופים.
ב-1 באפריל פנה סמוטריץ' לנתניהו במכתב, ומסר כי "משרד הביטחון מבקש לכנס ללא הסכמה את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון לאישור שתי עסקאות ארוכות טווח בעלות כוללת של כ-35 מיליארד שקלים לרכישת טייסת מטוסי F-35 וטייסת מטוסי F-15. כינוס הוועדה ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר הם חסרי תקדים, ואין בכוונתי לאשר זאת". בהמשך לכך, גלנט אמר כי לא יאפשר להקים ועדה ציבורית, שלדבריו "מורכבת משלושה נציגים פוליטיים".
יותר מחודש לאחר מכן, ב-7 במאי, נדחה ברגע האחרון דיון דרמטי על תקציב הביטחון 2024. הדיון אמור היה להיערך בהשתתפות עם ראש הממשלה ושרי הביטחון והאוצר. עם זאת, כאמור, ברגע האחרון קיבלו המשתתפים הודעה מראש המל"ל צחי הנגבי שהדיון בוטל.