ארה"ב ממשיכה לסעור בעקבות ההתפרעויות האלימות של תומכי דונלד טראמפ בגבעת הקפיטול בוושינגטון, ובתקשורת האמריקנית נבלעים כעת הדיווחים על מגפת הקורונה – אך זו ממשיכה להשתולל שם ללא רחם. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת הערב (ה') כי במקביל להסתערות אתמול על הקונגרס, ברחבי ארה"ב מתו בתוך 24 שעות יותר מ-4,000 אמריקנים מסיבוכי הנגיף, שיא יומי וחסר תקדים בארה"ב ובעולם כולו.
9 צפייה בגלריה
חולה קורונה ב בית חולים ב קליפורניה ארה"ב
חולה קורונה ב בית חולים ב קליפורניה ארה"ב
"משבר בממדים עצומים". חולה קורונה בבית חולים בקליפורניה
(צילום: gettyimages)
מניין המתים הכולל בארה"ב עומד כעת לפי הספירה של רויטרס על 361,143. עוד 250 אלף נדבקים חדשים אובחנו אתמול, ומספר הנדבקים הכולל בארה"ב עומד כעת על 21.2 מיליון. בשני נתונים אלו מדורגת ארה"ב ראשונה בעולם, ולמרות גודלה העצום, שיעורי התחלואה בקרבה גבוהים מאוד גם בהשוואה לפי גודל אוכלוסייה.
לפי הספירה של רויטרס, המתבססת על הנתונים הפומביים של רשויות הבריאות ברחבי ארה"ב, מספר חולי הקורונה שמאושפזים בבתי החולים ממשיך לשבור שיאים, ועומד על 132,051. את המכה הקשה ביותר סופגת כעת קליפורניה, שבה הגיע אתמול מספר המאובחנים הכולל מפרוץ המגפה ליותר מ-2.5 מיליון איש. מיליון מתוכם אובחנו בתוך פחות מחודש.
בין האזורים בקליפורניה שמתמודדים עם התפרצות קשה במיוחד אזור לוס אנג'לס, שם בתי החולים מדווחים על עומסים כבדים. "זה משבר בריאותי בממדים עצומים", אמרה ראש שירותי בריאות הציבור של המחוז ברברה פרר. "אנחנו צריכים שכולם – ואני מתכוונת כולם – ינצלו את הכלים שעומדים ברשותם כדי להפחית את רמת ההדבקה בנגיף הקטלני הזה", הוסיפה. בעקבות העומסים בבתי החולים, כמה מחוזות בקליפורניה הורו על דחיית הניתוחים הלא-דחופים לשלושה שבועות, לכל הפחות.
9 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י
ד"ר אנתוני פאוצ'י
ארה"ב עסוקה במהומות, הנגיף ממשיך להתפשט. ד"ר אנתוני פאוצ'י והנשיא היוצא דונלד טראמפ
(צילום: רויטרס)
מחסנים נגד קורונה בניו יורק
(צילום: רויטרס)

אתמול נרשמו שיאי נדבקים יומיים בנבאדה, ניו המפשייר, אוקלהומה ופנסילבניה. כמו באזורים אחרים בעולם, ההערכה בארה"ב היא שלהתפשטות המגפה תורם כעת הזן המוטנטי החדש של הנגיף, זה שהתגלה בבריטניה ונחשב מידבק הרבה יותר מהזן הרגיל (אם כי לא לכזה שגורם מחלה קשה יותר). הזן המוטנטי התגלה כבר בכמה מדינות בארה"ב, בכללן ניו יורק. היום מסרו הרשויות בפנסילבניה שגם שם אותר נשא של המוטציה הבריטית.
בצל התפשטותו המהירה של הנגיף, הרשויות האמריקניות מנסות להאיץ כמה שיותר את מבצע החיסונים שמתנהל שם בעצלתיים, בלשון המעטה. את המנה הראשונה של החיסון קיבלו עד כה רק כ-5.4 מיליון אמריקנים, כאשר היעד שהציב לעצמו ממשל טראמפ היה לחסן כ-20 מיליון איש עד סוף דצמבר.
ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הראשי של הממשל למחלות זיהומיות, הודה אתמול כי המבצע לא התנהל היטב עד עתה. לדבריו, למרות ש"אין תירוצים" לכך, לעיכוב במבצע תרמו כנראה העובדה שלרשויות אין ניסיון במבצע רחב היקף שכזה וגם חופשת חג המולד והשנה החדשה. "היינו צריכים לעשות עבודה טובה יותר, אבל אני חושב שכדאי שנחכה עד לשבוע השני או השלישי של ינואר, כדי לראות אם אנחנו יכולים להגיע לקצב המקורי שקבענו", אמר פאוצ'י.
9 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
מחסנים בוושינגטון. רשתות הפארם יעזרו
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים מיאמי פלורידה ארה"ב
קורונה חיסון מבצע חיסונים מיאמי פלורידה ארה"ב
לא תמיד להקשיב להמלצות הפדרליות. נותנים זריקה בפלורידה
(צילום: AFP)
גורם נוסף שתרם לאיטיות המבצע הוא היעדר תוכנית פדרלית לאופן חלוקת החיסונים: ממשל טראמפ אמנם סיפק לרשויות המקומיות משלוחים לא מעטים של מנות, אולם הרשויות נתקלו בקשיים לוגיסטיים בהפצתן, וכל רשות מקומית נאלצה למצוא שיטה משלה לעשות זאת.
אחת הדרכים שבהן מנסות כעת הרשויות הפדרליות להאיץ את הקצב של מתן החיסונים הוא שיתוף פעולה עם רשתות הפארם הגדולות. אתמול הן הכריזו על שיתוף פעולה עם 19 רשתות פארם באופן שיאפשר את חלוקת החיסונים בכ-40,000 מוקדים שונים ברחבי ארה"ב.

סין: סגר על 11 מיליון ובדיקות המוניות

במקביל שר הבריאות האמריקני אלכס אזאר קרא אתמול לפקידים מקומיים שלא להישמע בהכרח להמלצות הפדרליות בנוגע לאופן תעדוף מתן החיסון, אם משמעות הדבר היא שהחלוקה שלו תתעכב ושהמנות יישארו במקפיא. ההמלצה של הרשויות הפדרליות היא לתעדף את הצוותים הרפואיים, אך לפי אזאר אם הדבר יסייע לחלוקה מהירה יותר, יש מקום לחסן גם מבוגרים בני 65 ומעלה.
9 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בעקבות התפרצות ב שה-ג'יאג'וואנג ב צפון סין
בדיקת קורונה בעקבות התפרצות ב שה-ג'יאג'וואנג ב צפון סין
מבצע הבדיקות ההמוני בעיר שה-ג'יאג'וואנג. סגר של 11 מיליון איש
(צילום: AP)
בתוך כך, בסין מדווחים כעת על התפרצות קורונה שהובילה לסגר על כ-11 מיליון תושבי עיר בצפון המדינה. במסגרת ההגבלות החדשות על תושבי העיר שה-ג'יאג'וואנג, בירת מחוז חביי, נאסר לעזוב את שטחה ובתי הספר נסגרו. גם שירותי הדואר בעיר הופסקו למשך שלושה ימים. מוקד התחלואה המרכזי שם הוא ברובע בשם גאוצ'נג, ובו ההגבלות על התושבים חמורות אף יותר. בתקשורת הממלכתית דווח כי שלושה פקידים בעיר נענשו בשל "רשלנות" הקשורה בדרך כלשהי להתפרצות. לא נמסר כיצד הם נענשו ומה בדיוק הביא לכך.
על פי הדיווחים מחוז חביי כולו נכנס ל"מצב מלחמה" וברחבי האזור נערכות כעת חקירות לאיתור אנשים שהיו במגע עם חולי הקורונה שאובחנו שם. במחוז דווח היום על 120 נדבקים חדשים, כולם מלבד אחד בעיר שה-ג'יאג'וואנג. בשאר סין אובחנו עוד 22 נדבקים.

רשימת הבושה היפנית

לפי רשת BBC בעיר הוקמו יותר מ-5,000 עמדות כחלק ממבצע רחב היקף לבדיקה מהירה של כלל תושביה. סין, שבה התפרץ הנגיף לראשונה לפני יותר משנה, הצליחה להשתלט על המגפה בעזרת הגבלות דרסטיות על אזורים שבהם התגלו התפרצויות, אפילו קטנות יחסית, לצד מבצעי בדיקות למיליונים בתוך ימים ספורים.
9 צפייה בגלריה
עם מסכה ב טוקיו יפן קורונה
עם מסכה ב טוקיו יפן קורונה
אין ענישה, אבל יש רשימת בושה למפרי ההנחיות. עם מסכה בטוקיו
(צילום: רויטרס)
גם ביפן מתמודדים כעת הרשויות עם זינוק בתחלואה. ראש הממשלה יושיהידה סוגה הכריז על מצב חירום בבירה טוקיו ובשלושה מחוזות סמוכים, אחרי שבבירה לבדה אובחנו מספר שיא של נדבקים ביממה, 2,447.
ההכרזה על המצב החירום בטוקיו ובאזורים הסמוכים לה תימשך חודש אחד, ובמסגרתה יתבקשו מסעדות וברים לסגור את שעריהם בשעה 20:00 וגם התושבים יתבקשו להישאר בביתם ולהימנע מהתקהלויות. בתי קולנוע יתבקשו לצמצם את מספר הצופים באולמות שלהם, בעוד בתי ספר וקניונים יישארו פתוחים.
ביפן אין לממשלה סמכות לאכוף הגבלות כאלו, ולכן אין ענישה על הפרתן. אולם שמותיהם של אלו שיעשו כן יפורסמו ברשימה פומבית, בעוד אלו שישמרו על ההנחיות יהיו זכאים לסיוע כלכלי.