ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר אמש (רביעי) בנאומו בקונגרס האמריקני על המתקפה האיראנית על ישראל בחודש אפריל, והציג את טהרן כאויבת הגדולה ביותר - גם של ארה"ב, בשעה שממשל ביידן מנהל איתה מגעים חשאיים. בנאום, הזכיר נתניהו את "ברית אברהם", ואחריו, הסביר גורם מדיני כי כוונתו היא הקמת ברית - בדומה לנאט"ו.
עיקרי נאום נתניהו
(צילום: רויטרס )

"ראש הממשלה הציע להקים מסגרת של ברית הגנה אזורית במזרח התיכון בדומה לנאט"ו. ישראל עם ארה"ב והמדינות שיש להן הסכמים שלום איתנו ואלו שיעשו. זה צריך להיות יעד של העולם החופשי מול איראן שמאיימת לא רק עלינו, אלא גם על המזרח התיכון. הברית הזאת היא צורך חיוני של הביטחון הלאומי ושל העולם החופשי וגם של המשטרים הערביים המתונים", אמר הגורם המדיני.
בנאומו, אמר נתניהו כי "כל המדינות שיש להן שלום עם ישראל, וכל אותן מדינות שעוד יעשו שלום עם ישראל, יוזמנו להצטרף לברית הזו. אנחנו ראינו קורטוב מזה באפריל, בהובלת ארה"ב. יותר משש מדינות פעלו לצד ישראל כדי לעזור ולנטרל מאות טילים וכטב"מים אשר שוגרו לישראל על ידי איראן".
הוא הוסיף: "תודה רבה לך הנשיא ביידן על הקמת הקואליציה הזאת. הברית החדשה שאני רואה בחזוני תהיה המשך טבעי של הסכמי אברהם פורצי הדרך. ההסכמים הללו ראו שלום שנוצר בין ישראל לארבע מדינות ערביות, וגם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים תמכו בהסכמים הללו. ויש לי אפילו שם לברית החדשה הזאת, עלינו לקרוא לה 'ברית אברהם'".
3 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי עמאן
יירוטים בשמי עמאן
יירוטים בשמי עמאן במתקפה האיראנית על ישראל באפריל. על פי הדיווחים, ירדן סייעה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
יירוטים באשקלון
יירוטים באשקלון
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח בחודש אפריל כי בבלימת המתקפה, שבה שוגרו יותר מ-350 כטב"מים, טילים בליסטיים וטילי שיוט מאיראן, וחלקם מעיראק, סוריה, לבנון ותימן, השתתפו בדרכים שונות סעודיה, איחוד האמירויות וירדן. מלבדן, השתתפו ביירוטים גם צרפת, בריטניה וארה"ב. סעודיה והאמירויות חלקו עם ארצות הברית וישראל מודיעין, לפי הדיווח אז. ירדן אפשרה לאמריקנים וצבאות אחרים להשתמש במרחב האווירי שלה, וסייעה ליירט בעזרת חיל האוויר שלה כטב"מים וטילים איראניים.
נתניהו אמר בתדרוך לכתבים אחרי נאומו בקונגרס: "אני מודה על הזכות שהייתה לי לייצג את מדינת ישראל ואת כל אזרחיה ברגע מכריע בתולדתנו. עם מסר ציוני מפייס לעם האמריקני עם רוחב שני בתיו ונציגיו. להשגת כל מטרות המלחמה, להבטיח שעזה לא תהווה איום על ישראל ולהבטיח שהתושבים יחזרו לבתיהם. הצגתי את הגבורה המדהימה ואת סבלם של החטופים, ואת הצורך שלנו להתמודד עם הרשע האיראני שמאיים על כולנו".
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד אאל נהיאן יורש העצר של אבו דאבי נפגש עם מלך סעודיה ב מכה המלך סלמאן
מוחמד בן זאיד אאל נהיאן יורש העצר של אבו דאבי נפגש עם מלך סעודיה ב מכה המלך סלמאן
יצטרפו לברית? יורש העצר הסעודי בן סלמאן ונשיא האמירויות בן זאיד
(צילום: AFP)
ברית נאט"ו, נזכיר, הוקמה באמנה שנחתמה על ידי נשיא ארה"ב לשעבר הארי טרומן ב-1949, והיא מאגדת 30 מדינות באירופה ובצפון אמריקה. האמנה קובעת ש"המדינות החברות מסכימות שבכל מקרה של התקפה חמושה נגד אחת או נגד יותר מהן, באירופה או בצפון אמריקה, תיחשב התקפה כזו כהתקפה כנגד כולן. בהתאם לכך, הן מסכימות שבמקרה של התקפה כזו, כל אחת מהן, בהתאם לזכותה להגנה עצמית המוכרת על פי סעיף 51 לאמנת האומות המאוחדות, תסייע לפי הנחוץ למדינה או למדינות שהותקפו, באופן עצמאי או בשיתוף פעולה עם המדינות האחרות. הסיוע יכול לכלול, לפי הנחוץ, גם שימוש בכוחות מזוינים. כל זאת, על מנת להחזיר את הביטחון למדינות הברית הצפון אטלנטית".
הסעיף הופעל פעם אחת בלבד, לאחר פיגועי 11 בספטמבר, במסגרת המלחמה באפגניסטן בין 2001 ל-2014. בין פעולותיה הצבאיות העיקריות של הברית – תקיפת עיראק במלחמת המפרץ ב-1991 כדי לסייע לשחרור כווית, ב-2003, במסגרת מלחמת עיראק, נכנסו עשרות אלפי חיילים מכוחות נאט"ו וגם כוחות מחוץ לברית לעיראק וסייעו לכוחות ארה"ב במקום. באפריל 2003 נשיא עיראק סדאם חוסיין הופל והוצא להורג לאחר כשלוש שנים. ברית נאט"ו גם ביצעה את התקיפה הצבאית הבינלאומית בלוב ב-2011, שנועדה לאבטח אזורים אסורים לטיסה בלוב והתירה למדינות לנקוט "בכל אמצעי דרוש" כדי למנוע מכוחות הביטחון הנאמנים לשליט המדינה מועמר קדאפי לפגוע באזרחים באמצעות תקיפות אוויריות.
ברית נאט"ו גם עומדת במרכז המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, על רקע שאיפותיה של קייב להצטרף כחברה לברית הצבאית.

עיקרי נאום נתניהו

פתח באמירה "אנחנו מנצחים" והדגיש שאנו "בצומת בהיסטוריה של ההתנגשות בין ציוויליזציה לברבריות"
השווה את טבח 7 באוקטובר ל-29 מקרים של 11 בספטמבר
הודה לנשיא ביידן על "עמידה לצדנו בשעות הקשות", אך גם מתח ביקורת: "תנו לנו כלים מהר יותר - ונשלים את העבודה מהר יותר"
נאומו המלא של נתניהו
(צילום: רויטרס )

הודה גם לטראמפ על הסכמי אברהם, ההכרה בגולן והעברת השגרירות לירושלים
הציג לוחמי צה"ל שהתלוו אליו: "חיילים מוסלמים נלחמו באומץ לב עצום לצד יהודים ונוצרים"
התייחס לאיום האיראני והאשים את איראן במימון המחאה מחוץ לקונגרס: "המפגינים הופכים לאידיוטים שימושיים"
הוסיף ש"להט"בים שתומכים בעזה הם כמו תרנגולות שתומכות ב-KFC"
לגבי ההאשמות בג'נוסייד אמר שבמלחמה בעזה "שיעור הנפגעים מקרב האזרחים הוא הכי נמוך בהיסטוריה"
הזהיר את חברי הקונגרס ש"בהאג מנסים לקשור את ידינו, ואם זה יקרה - אתם הבאים בתור"
הזכיר את הלחימה בצפון רק אחרי חצי שעה: "נחושים להחזרת המפונים לבתיהם"
הציג את חזונו ל"עזה חדשה" ביום שאחרי המלחמה: "צריך ממשלה אזרחית שלא רוצה להשמיד את ישראל"
סיכם בהבטחה כי ישראל תמשיך להילחם "עד לניצחון המוחלט"
קרובי חטופים שלא הוזמנו ע"י נתניהו חשפו חולצות צהובות בקריאה לעסקה - הוצאו מהאולם ונעצרו