דבריו של בני גנץ בעקבות פיגועי הירי בבני ברק
(צילום: משה מזרחי)

על רקע ההסלמה הביטחונית, שר הביטחון בני גנץ קיים הערב (רביעי) הערכת מצב בפיקוד המרכז בירושלים בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ומפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס. במסיבת עיתונאים אמר גנץ כי ישראל "תשבור את גל הטרור", בהצהרה מקבילה שנשא השר לביטחון פנים עמר בר-לב הוא קרא לציבור להתנדב למשמר האזרחי ואמר כי יגויסו מיידית פלוגות מילואים של מג"ב.
"מדינת ישראל נמצאת תחת מתקפת טרור רצחנית, כמו בעבר מחוללי הטרור ימצאו מולם לוחמים נחושים ויוזמים, הם ימצאו מולם אזרחים חסונים", אמר גנץ בפתח דבריו. "מדינת ישראל חוותה בעבר מלחמות ומבצעים וגלי טרור, וגם הפעם אנחנו ננצח. אנחנו נוקטים בצעדים הגנתיים והתקפיים בכדי למנוע את הפיגועים הבאים, ככל שרק ניתן".

עמר-בר לב על גל הטרור: "נחזיר את תחושת הביטחון לרחובות"
(צילום: נדב אבס)

4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"ישראל תחת מתקפת טרור רצחנית". בני גנץ
(צילום: אלעד מלכה)
"הנחיתי להיערך לסיוע למשטרה כולל בציוד, בקליטת סד"כ ובתוספת כוח לוחם מצה"ל שיסייע במשימות האבטחה השונות", הוסיף שר הביטחון. "אם יהיה צורך בכך נגייס באופן מיידי אלפי חיילי מילואים שיציפו את הרחובות ביחד עם השוטרים ויפעלו בכל מקום שבו נדרשת פעילות מבצעית. כל האמצעים כשרים כדי לשבור את הגל הזה. ייקח מה שייקח, יידרש מה שיירדש, אנחנו נשבור את גל הטרור הזה. בכוח, בתבונה ובאחריות, נחזיר את השקט והיציבות, ננהג בראייה ארוכת טווח, בהתאם לצרכי הביטחון".
תיעוד משיחות המשטרה במהלך הפיגוע בבני ברק
(צילום: דנה קופל)

תיעוד ממצלמת גוף של רס''מ ע' שחיסל את המחבל בבני ברק
(צילום: דוברות המשטרה)

הוא קרא לאזרחים "לנהוג באחריות ובערבות הדדית, לא בהתלהמות ולא בהיסטריה. עלינו לזכור, לא פחות משהמחבלים הנתעבים מבקשים לגבות מחיר דמים, הם מבקשים לזרוע פחד וכאוס, מבקשים לזרוע פילוג בתוכנו. במבחן החוסן הזה, החברה הישראלית תנצח. אני מבקש מכל אזרחי ישראל להמשיך בהתאמה בשגרת החיים, תוך עירנות והישמעות להנחיות כוחות הביטחון".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: אלעד מלכה)
בתשובה לשאלה אם נלקחו סיכונים גדולים מדי מול איום השב"חים, ענה גנץ: "למדינת ישראל אתגרים רבים בכל הגבולות ואנחנו מעתיקים את המאמצים שלנו מגזרה לגזרה. הצלחנו לחסום דברים לפני שהגיעו לקו התפר, לצערי ההמחבל האחרון כנראה חצה שם. נסגור אותו ככל שיהיה אפשר. נקפיד לפעול לפי החוק. אנחנו צריכים לעבוד בצורה ממוקדת מול אנשי הטרור עצמם וסביבתם הקרובה והצלחנו בעבר להפריד בין ההתייחסות לאוכלוסייה כולה לבין אלו שמבצעים את הטרור, וזה מה שננסה לעשות גם הפעם".
על העובדה שהמחבלים בפיגועים האחרונים היו מוכרים למערכת וישבו בעבר בכלא, אמר שר הביטחון: "יש כלל ידוע שקו המגע לעולם ייפרץ. בכל פעם שיש לך חיכוך עם האויב בסוף משהו יחדור. זה נכון בגבולות רגילים ונכון במאבק בטרור. אני לא מתווכח עם העובדה שאכן המפגעים האחרונים הם מפגעים שיש להם עבר ביטחוני ולא הצלחנו לעלות עליהם בזמן. לעומתם, עשרות ומאות אנשים הצלחנו לעצור. זאת אומרת שאנחנו פועלים נכון וצריך להמשיך להשתפר כל הזמן ולקוות שיהיו כמה שפחות אירועים מהסוג הזה".
בתשובה לשאלה על ההקלות לפלסטינים ברמדאן, ענה גנץ: "נמשיך את השיח ואת הקשר בכל הדרגים עם הרשות הפלסטינית וגורמיה, זה היה גם חשוב מאוד שנשיא הרשות הביע גינוי לפעולות הטרור האלה. איפה שאפשר לאפשר את שמחת החג והמשך החיים הכלכליים-אזרחיים, כך נכון לעשות. איפה שנמצא עצמנו עם שיקולים ביטחוניים, נפעיל שיקולים ביטחוניים".
4 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
גיוס מיידי של פלוגות מילואים. עמר בר-לב
(צילום: שאול גולן)
לפני כן, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב נשא אף הוא הצהרה. "בשבוע האחרון משטרת ישראל פעלה בנחישות לילות כימים להתמודד עם גל הטרור", אמר השר בר-לב. "השוטרים הפגינו אומץ לב ומקצועיות, חתרו למגע וגוננו על אנשים בגופם, כל המחבלים חוסלו ועשרות נעצרו".
הוא אמר כי "לאחר התייעצות עם המפכ"ל החלטתי על כמה מהלכים קריטים ומיידים להעצמת המשטרה לשם השבת תחושת הביטחון לרחובות - גיוס מיידי של פלוגות מילואים של מג"ב, גיוס 300 לוחמי מג"ב בסדיר לשירות בקבע, גיוס מיידי של מאות מתנדבי מג"ב המתמיד, פתיחת שורות המשמר האזרחי והרחבתן בכל עיר, יישוב כפר וקיבוץ, בכל רחבי הארץ, תוך קריאה לאזרחים להתנדב".
4 צפייה בגלריה
צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו חשודים בסיוע או מעורבות בפיגוע בבני ברק
צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו חשודים בסיוע או מעורבות בפיגוע בבני ברק
כוחות הביטחון בכפר יעבד שממנו יצא המחבל בבני ברק
(צילום: דו"צ)
מוקדם יותר היום אישר שר הביטחון גנץ להכשיר 1,000 לוחמי צה"ל שיסייעו למשטרה. עוד הוחלט גם על תגבור הניטור המודיעיני ברשתות החברתיות. בנוסף סיכם שר בביטחון כי תתבצע פריסת כוחות מאסיבית. אוגדת איו"ש תתוגבר ב-12 גדודים ואוגדת עזה בשני גדודים.
בשעות הבוקר קיים הרמטכ"ל כוכבי הערכת מצב מבצעית ובה נדונו מאמצי ההגנה לצד הגדרת שלבי המוכנות להמשך. הרמטכ"ל הנחה על כמה צעדים מידיים שמטרתם חיזוק מאמצי ההגנה והסיכול, איסוף המודיעין וקידום מוכנות צה"ל בזירה הפלסטינית. בנוסף, הרמטכ"ל הגדיר את המאמצים המבצעיים המרכזיים הנדרשים לחיזוק תחושת הביטחון בעורף ולתגבור גזרות יהודה ושומרון ועוטף עזה.
הרמטכ"ל גם הנחה על מעבר למצב כוננות מוגבר ועל היערכות לתרחישי הסלמה שונים. עד כה, תגבר צה"ל את הגזרות השונות ב-14 גדודים לוחמים, בכוחות צלפים ובלוחמים מיחידות מיוחדות. בנוסף, יתוגברו יכולות המודיעין והאיסוף. הפעולות של מערכת הביטחון נעשות על רקע שלושת הפיגועים בבאר שבע, בחדרה ובבני ברק, שבהם נרצחו 11 בני אדם.
פורסם לראשונה: 18:12, 30.03.22