2 צפייה בגלריה
פעילי חיזבאללה סמוך לגבול
פעילי חיזבאללה סמוך לגבול
פעילי חיזבאללה סמוך לגבול
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל הודיע הערב (חמישי) כי מבנה בטון לבנוני הוקם בחריגה מהקו הכחול - בתוך שטח ישראל - והוסר בתיאום עם יוניפי"ל. מבנה הבטון, שהוקם סמוך ליישוב שתולה, הוסר על ידי צבא לבנון. הוא חרג בשניים עד ארבעה מטרים מהקו הכחול - בתוך שטח ישראל.
מדובר במבנה בטון שיועד לשמש את חיזבאללה בהמשך, והוקם בתוך מובלעת ישראלית מעבר לגדר המערכת. יחידת 9900 הוזמנה אתמול לנקודה כדי לוודא שהמבנה חרג. לאחר הריסתו הבוקר, בצה"ל סימנו היטב את השטח כישראלי.
2 צפייה בגלריה
אוהל של חיזבאללה
אוהל של חיזבאללה
אוהל חיזבאללה על רקע יישוב ישראלי
בינתיים, אוהל חיזבאללה שהוקם בצד הישראלי בהר דב עדיין לא הוזז ממקומו. הוא משמש בעיקר כעמדת תצפית קדמית ומעת לעת פוקדים אותו אנשי ארגון הטרור השיעי. בתחקיר אירוע הצבת האוהל, התברר כי בצה"ל הבינו שיש חריגה מהגבול כשבוע לפחות לאחר הקמתו ולא בזמן אמת.
המקרה התגלה לאחר ניתוח תקופתי שעשו ביחידות המיפוי הצה"ליות. הסיבה: גזרת הר דב לא מסומנת מבחינת הגבול הבינלאומי, ובצה"ל מעריכים כי פעילי חיזבאללה זלגו לטווח הישראלי, לאורך כמה עשרות מטרים, מבלי שידעו זאת. גם בכירי חיזבאללה גילו זאת בעצמם לאחר שצה"ל הגיש תלונה בנושא ליוניפי"ל. בנוסף, הטופוגרפיה ההררית רוויית השלוחות בקווי הרכס שיורדים מהחרמון לעמק עיון הקשתה תחילה על התצפיות במוצבים "הדס" ו"זיוונית", שרחוקים כ-900 מטרים בקו אווירי מהנקודה, לזהות שאכן מדובר בחציית גבול.
בפיקוד הצפון יש מי שהמליץ בחודשים האחרונים לפעול פיזית אל מול האוהל בדרכים שונות שלא כוללות בהכרח רק תקיפת הרחקה או אזהרה. ואולם, המלצות אלו נדחו עד כה על-ידי הדרג המדיני והצבאי כדי למצות את המסלול הדיפלומטי מול צבא לבנון וחיזבאללה.
אפשרות נוספת שקיימת על השולחן היא להמתין לחודשי החורף שבהם לא ניתן יהיה לשרוד בתוך אוהל במורדות החרמון בכפור ולצד שלג שמכסה את הר דב בעונה הגשומה. עם זאת, פעילי חיזבאללה הציבו במקום גם גנרטור כך שלא ברור אם הסוגיה הנפיצה תגיע לפתרון בזמן הקרוב. לפי מערכת הביטחון, האוהל לא מהווה איום ביטחוני על כוחות צה"ל ובטח לא על אזרחים ישראלים שלא שוהים או עוברים באזור.