שרי החוץ של בריטניה וצרפת יגיעו מחר (יום ו') לביקור בזק בישראל, וייפגשו עם מקבילם, שר החוץ ישראל כ"ץ. הרקע לביקור: הניסיון להרגיע את ההסלמה האזורית, וקידום העסקה לשחרור החטופים.
השר כ"ץ יקיים מחר פגישה משולשת עם מקבילו מבריטניה, דיוויד לאמי, ומקבילו מצרפת, סטפן סז'ורנה. מלשכת כ"ץ נמסר כי השר "צפוי להעלות בפגישה את הצורך לקדם סנקציות כלכליות חריפות נגד איראן בנושא הגרעין, הטילים והכטב"מים, והכרזה על משמרות המהפכה כעל ארגון טרור". ב"סקיי ניוז" דווח "זה ניסיון למנוע מלחמה כוללת במזרח התיכון".
1 צפייה בגלריה
פגישת ישראל כ"ץ ודיוויד לאמי
פגישת ישראל כ"ץ ודיוויד לאמי
לאמי עם ישראל כ"ץ, בחודש שעבר
(צילום: שלומי אמסלם לע"מ)
הגעת השניים מגיעה בצל ביקורו שנדחה של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בכיר ממשל ביידן אמור היה להגיע לישראל מחר, בזמן שבדוחא בירת קטאר מתכנסת החל מהערב פסגה גורלית בניסיון להגיע להפסקת אש ועסקת חטופים.
בשבוע שעבר, בצל הכוננות הגבוהה בישראל למתקפת התגובה מאיראן וחיזבאללה, פנה כ"ץ לעשרות שרי חוץ ברחבי העולם בהודעות אישיות ששלח להם בוואטסאפ: "מכובדיי, אני כותב לכם בזמנים מתוחים אלה, בעודנו מתכוננים למתקפה צפויה על ישראל על-ידי איראן ושלוחיה. למרות האיפוק שהפעלנו בתשעת החודשים האחרונים, והמאמצים הדיפלומטיים האדירים שננקטו, איראן מתמידה בתפקידה מערער היציבות ומאיימת בהתקפה ישירה על ישראל. אנו מוכנים להגן על ארצנו, יחד עם בעלי בריתנו. אני סומך על התמיכה והסולידריות שלכם".
התשובות שקיבלו במשרד החוץ היו מחממות את הלב, בחלקן: ישראל לא לבדה, וזוכה לתמיכה וסולידריות. מאידך, מעטים משרי החוץ הפצירו גם בישראל לשמור על איפוק.
ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיעו אז חלק מהתשובות האישיות של שרי החוץ. שר החוץ של שוודיה, טוביאס בילסטרום, כתב: "ישראל היקר, תודה על פנייתך. היה סמוך ובטוח, ממשלתי תמשיך לעמוד למען הביטחון של ישראל והחוק הבינלאומי. אנו תומכים באופן מלא בקריאות בינלאומיות והאזוריות לאיפוק ולמאמצים להורדת ההסלמה. כל טוב. טוביאס".
שר החוץ של אוסטריה, אלכסנדר שלנברג, השיב: "ישראל היקר, לפני יומיים הייתה לי שיחת טלפון ארוכה עם שר החוץ האיראני. דחקתי בו שוב ושוב לגלות איפוק ולהימנע מכל הסלמה, אחרת כל האזור עלול להיבלע בשריפה בלתי נשלטת. הוא לא ממש הגיב, אלא חזר על אותן השורות שהעלתה טהרן בפומבי. בברכה חמה, אלכסנדר".