ארגוני זכויות אדם דיווחו אתמול (יום שישי) שאיראן מתכננת לקטוע את אצבעותיהם של שמונה גברים שהורשעו בגניבה. הארגונים קראו לקהילה הבינלאומית לפעול כדי לשים סוף לעונש ה"בלתי-אנושי".
לפי אמנסטי אינטרנשיונל ומרכז עבדו-רחמן בורומאנד לזכויות אדם באיראן (ABC), שמונת הגברים כלואים בכלא של טהרן רבתי (כלא פאשאפויה). הם מוחזקים שם לקראת ביצוע העונש שנגזר עליהם: קטיעת ארבע אצבעות ביד ימין. שלושה מהגנבים הועברו בחודש שעבר לבית הסוהר מכלא אורמייה בצפון-מערב איראן, במיוחד לצורך ביצוע העונש. אמנסטי אינטרנשיונל דיווח שהרשויות הודיעו לגנבים שבימים הקרובים הם יועברו לכלא אחר, שם יתבצע העונש באמצעות מכונת גיליוטינה חשמלית.
3 צפייה בגלריה
איראן קטיעת אצבעות
איראן קטיעת אצבעות
ארגוני זכויות האדם מנסים לעזור לגנבים: "עונש אכזרי ולא-אנושי"
(צילום: shutterstock)
כל שמונת הגברים הורשעו בשוד, ובגזר הדין שלהם נקבע שאיראן תקטע להם את האצבעות. בית המשפט העליון של איראן אישר את העונש. ביצוע גזר הדין כבר היה אמור לצאת לדרך, אך נדחה מסיבות לא ברורות. בהצהרה משותפת של ארגון ABC ושל רשת זכויות האדם בכורדיסטן (KHRN) הביעו הארגונים דאגה מהדיווחים שמכונת הגיליוטינה כבר נמצאת בשימוש בכלא אחר בטהרן – כלא אווין הידוע לשמצה, ובימים האחרונים קטעה המכונה את אצבעותיו של אדם אחד לפחות.
"ביצוע עונשים אכזריים ובלתי-אנושיים שכאלה מהווה הפרה של הסטנדרטים המינימליים של אנושיות והגינות", אמרה רויה בורומאנד, ראש ארגון זכויות האדם ABC. "הקהילה הבינלאומית יכולה, וצריכה, לפעול בדחיפות כדי לעצור את ביצוע הקטיעות האלה".
3 צפייה בגלריה
כלא אווין
כלא אווין
כלא אווין בצילום ארכיון
(צילום: AP)
עונש של קטיעת אצבעות הוא אחד העונשים לגנבים ברפובליקה האיסלאמית, שמתנהלת לפי חוקי השריעה (ההלכה האיסלאמית). עם זאת, בשנים האחרונות איראן בוחרת בעונש זה רק לעיתים רחוקות. לפי הנתונים של ארגון ABC, מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979 נידונו לפחות 356 עבריינים מורשעים לעונש של קטיעת אצבעות, וההערכה היא שהמספר גבוה יותר. במסגרת העונש קוטעת איראן ארבע אצבעות ביד ימין, וביד זו נשאר רק האגודל.
באמנסטי אינטרנשיונל מסרו: "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית להתערב בדחיפות ולמנוע את העונשים האלה". לפי הדיווחים שהגיעו לארגון מאיראן, מכונת הגיליוטינה הגיעה לבית הכלא אווין בחודש שעבר וב-31 במאי קטעה המכונה את אצבעותיו של אסיר שהגיע לאווין ממחוז כרמאנשאה בדרום-מערב איראן.
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון עלי חמינאי. איראן מתנהלת לפי חוקי השריעה ומבצעת עונשים שאסורים לפי החוק הבינלאומי
(צילום: AP)
מלבד קטיעת אצבעות, החוק הבינלאומי אוסר על עונשים נוספים שגוזרת איראן על עבריינים מורשעים – בהם סקילה, מלקות ועקירת עיניים. לפי אמנסטי אינטרנשיונל וארגון ABC, אחד הגנבים המורשעים – האדי רוסטאמי – נידון בנוסף ל-60 מלקות אחרי שמחה על העונש שלו וניסה להתאבד פעמיים בכלא.
בנוסף מזהירים ארגוני זכויות האדם מהעלייה במספר ההוצאות להורג באיראן – בתקופה של מחאות בעקבות יוקר המחייה. לפי "ארגון זכויות האדם של איראן" – שפועל מנורבגיה – מתחילת שנת 2022 הוצאו להורג לפחות 168 בני אדם באיראן – עלייה של 50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.