התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר יצאה לדרך, צה"ל נערך מראש: דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מסר הבוקר (יום ראשון), קצת לפני השעה 05:00, כי הצבא פתח במכת מנע נגד יעדים שמהם חיזבאללה תכנן לשגר טילים ורקטות לעבר מדינת ישראל. הגרי הדגיש בהצהרתו כי המתקפה של ארגון הטרור צפויה "בקרוב", ובדרום לבנון דיווחו על עשרות תקיפות של צה"ל כדי לשבש אותה. לפי ניו יורק טיימס, "במתקפת המנע ישראל פגעה במשגרים שתוכננו לירות לתל אביב ב-5:00 בבוקר - וכל היעדים הושמדו". ישראל, לפי הדיווח, צופה "תגובה קשה" של חיזבאללה.
(צילום: דובר צה"ל )

הצהרת דובר צה"ל אחרי המתקפה
(צילום: דובר צה״ל)

פיצוץ כטב"ם בכביש באזור עמק החולה
(צילום: מייקל הנרי)

11 צפייה בגלריה
עדכון הנחיות פיקוד העורף בעקבות מתקפת חיזבאללה
עדכון הנחיות פיקוד העורף בעקבות מתקפת חיזבאללה
(עדכון הנחיות פיקוד העורף בעקבות מתקפת חיזבאללה)
כ-45 דקות לאחר ההצהרה של הגרי, וחצי שעה אחרי השעה 05:00, הופעלו התרעות בזו אחר זו על ירי רקטות וחדירת כלי טיס בשורת יישובים בגליל, ובהם גם מירון וגם נווה זיו ועבדון שליד נהריה. בהמשך התרחב הטווח, והופעלו התרעות גם בעכו ובעין המפרץ, ותושבים באזור דיווחו על הפסקות חשמל כתוצאה מפגיעת יירוט בקו מתח גבוה. לקראת השעה 06:00 הופעלו התרעות גם בגולן, ובאזור צפת ומעלות. עד כה דווח על פצועה אחת באורח קל מרסיסים בעכו, שנפגעה סמוך לשעה 05:50.
לאור הצהרת צה"ל, ביישובי הגליל והגולן הורו מבעוד מועד לתושבים לשהות ליד מרחבים מוגנים, ודיווחו על תנועת מטוסים ערה של חיל האוויר בשמי האזור והדי פיצוצים. עד לשעה 07:20 זוהו יותר מ-200 שיגורים לעבר ישראל, מהם כ-20 כטב"מים, וזוהו נפילות לצד עשרות יירוטים. מדוברות כבאות והצלה לישראל נמסר על שריפה שפרצה לאחר פגיעה ישירה בלול תרנגולות ביישוב מנות. בשעה 07:36 התחדש הירי, ואזעקות הופעלו בגליל העליון.
תקיפות צה"ל בלבנון

תיעוד מנזקי פגיעה בבית בעכו

11 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מנהלים את האירוע בבור בקריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מנהלים את האירוע בבור בקריה
נתניהו וגלנט בבור בקריה
( צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
11 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד על פעולות ההתקפה וההגנה מהבור בקריה, ומקיים הערכת מצב
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד על פעולות ההתקפה וההגנה מהבור בקריה, ומקיים הערכת מצב
הרמטכ"ל בבור בקריה
(צילום: דובר צה"ל )
11 צפייה בגלריה
מכת מנע תקיפת צה"ל בלבנון
מכת מנע תקיפת צה"ל בלבנון
צה"ל תוקף ללא הפסקה בדרום לבנון
11 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
כטב"ם שיורט בשמי הצפון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
11 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
המתקפה על הצפון
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)
11 צפייה בגלריה
מטח רקטות, נפילות בשטחים פתוחים ויירוטים בעכו - תגובת חיזבאללה על מתקפת המנע של צה"ל
מטח רקטות, נפילות בשטחים פתוחים ויירוטים בעכו - תגובת חיזבאללה על מתקפת המנע של צה"ל
(צילום: אורייאן פלס)
11 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
11 צפייה בגלריה
תיעוד מנפילה בבית בעכו
תיעוד מנפילה בבית בעכו
הנזק מהפגיעה בבית בעכו
מכת המנע של צה"ל אושרה בדיונים שהתקיימו הלילה, ובשעה זו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט עדיין שוהים בקריה, ומנהל את האירוע מהבור. צה"ל פועל לבדו, אך בתיאום עם צבא ארה"ב. בינתיים, שר הביטחון גלנט הכריז על "מצב מיוחד" ל-48 השעות הקרובות בעורף, והקבינט המדיני-ביטחוני זומן לדיון בשעה 07:00. חיזבאללה תכנן לפגוע במתקן אסטרטגי באזור תל אביב, כולל אפשרות של פגיעה בנתב"ג. לדברי גורם ביטחוני, ארגון הטרור תכנן לשגר "אלפי פריטים" לעבר מאות מטרות צבאיות ואסטרטגיות.
צה"ל זיהה שחלק מהאיומים הלילה כוונו למרכז אך רובם לצפון. גורמים בצבא אמרו כי "סיכלנו החל מהשעה 5:00 אלפי קני משגרים שכוונו לצפון הארץ – כ-100 מטוסים של חיל האוויר פעלו בו זמנית. יש לנו עוד תוכניות התקפה מלאות שמוצגות באופן מלא לדרג המדיני. מה שהדרג המדיני יאשר - נבצע". בצבא מעריכים כי חיזבאללה מבצע כעת הערכת מצב ובוחן את תוצאות התקיפה.
גלנט שוחח עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, ואמר כי השניים דנו בצורך למנוע הסלמה אזורית. שר הביטחון עדכן את אוסטין כי "תקפנו בלבנון באופן ממוקד על מנת להסיר איום מיידי על אזרחי ישראל. אנו עוקבים אחר המתרחש בביירות ונחושים להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת להגן על אזרחינו". מלשכת גלנט נמסר כי "שר הביטחון אמר לעמיתו האמריקני כי מערכת הביטחון נחושה להגן על אזרחי מדינת ישראל ותפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להסיר את האיומים המיידים", נמסר. מהפנטגון נמסר כי אוסטין "אישר מחדש את מחויבותה של ארה"ב להגן על ישראל מפני כל התקיפות של איראן ושלוחיה באזור".
כשעה לאחר תחילת המתקפה, חיזבאללה הודיע בהודעה רשמית כי זו התגובה לחיסול פואד שוכר - והבהיר כי השתמש במספר גדול של כטב"מים ורקטות, שאותם שיגר לעבר מוצבים, כיפת ברזל ו"יעד צבאי" שיוכרז בהמשך.
בהמשך פרסם הודעה נוספת, לפיה "השלב הראשון הושלם בהצלחה". בהודעה נכתב: "השלב הראשון הסתיים בהצלחה. מדובר בשלב הפגיעה במוצבים ישראלים כדי להקל על מעבר כטב"מי התקיפה לכיוון המטרות בעומק, והם עברו. מספר הרקטות ששוגרו עד כה לעבר מוצבי האויב עלה על 320". האתרים שהותקפו ונפגעו, לדברי חיזבאללה, הם: בסיס מירון, נווה זיו, בסיס זעתון, זעורה, קלע בגולן, בסיס נוסף (א-סהל), נפח, בסיס יואב, בסיס ירדן בגולן, עין זיתים ורמות נפתלי.
גורם ביטחוני בכיר אמר בימים האחרונים שנסראללה ינסה להשיג בתגובה לחיסול שוכר שלושה דברים: הרתעת ישראל מהמשך חיסולים בצמרת הארגון; יצירת משוואה "גאוגרפית" שלפיה ביירות=תל אביב; ופעולה שלא תגרור תגובה ישראלית שבעקבותיה תהיה הידרדרות למלחמה אזורית.
לדברי גורם מדיני, "ישראל פועלת לבד באירוע, אבל כל הפעילות בתיאום מלא עם האמריקנים שעודכנו מבעוד מועד". לדבריו, "הפעילות שלנו ממוקדת מאוד להסרת איום, כל האופציות על השולחן. אנחנו ערוכים להכול. הכול פתוח". גורם ישראלי אמר שצוות המו"מ לשיחות לעסקת חטופים צפוי לצאת היום בכל זאת לפסגה בקהיר.
אחרי שחיזבאללה פתח במתקפה, מסר הגרי הצהרה נוספת שבה אמר כי הנחיות פיקוד העורף החדשות מטילות הגבלות על התקהלות מגוש דן צפונה. לדבריו, ניתן לצאת לעבודה ולקיים פעילות חינוכית כל עוד הדבר מתבצע במקום ממנו ניתן להגיע למרחב מוגן תקני. "חיל האוויר ממשיך לתקוף ולהסיר איומים בלבנון", אמר. "כשאמרנו שנעשה כל מה שצריך כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל - לזה התכוונו", הוסיף.

הצהרת דובר צה"ל מלפני המתקפה

"אזרחים יקרים, לפני זמן קצר זיהינו היערכות של חיזבאללה לשיגור טילים ורקטות לעבר מדינת ישראל", מסר הגרי בהצהרה מצולמת מעט לפני השעה 05:00, אחת מבין כמה הודעות שהוכנו והוקלטו מראש. "בעקבות כך, אנחנו תוקפים באופן יזום להסרת האיום על אזרחי מדינת ישראל. מטוסי חיל האוויר תוקפים כעת מטרות טרור בלבנון מהן אנחנו מזהים שחיזבאללה נערך לשגר איומים לשטחנו".
הצהרת הגרי על מתקפת המנע
(צילום: דובר צה״ל)

לדברי הגרי, "בטווח הזמן הקרוב חיזבאללה ישגר רקטות, וייתכן גם טילים וכלי טיס בלתי מאויישים, לעבר שטח מדינת ישראל. בהתאם לכך, יופצו הנחיות מצילות חיים של פיקוד העורף באזורים השונים. פיקוד העורף יעדכן מה הם האזורים בהם יש לשהות בסמוך למרחב המוגן או בתוך המרחב המוגן. תעקבו אחר ההנחיות המעודכנות בפלטפורמות של דובר צה״ל ופיקוד העורף. עם קבלת התרעה עליכם להיכנס למרחב המוגן למשך עשר דקות. לא פחות. אנחנו נעדכן במידה ותדרשו להישאר שם משך זמן ארוך יותר".
11 צפייה בגלריה
מתקפת מנע בדרום לבנון
מתקפת מנע בדרום לבנון
מתקפת המנע
"מערך ההתרעה של פיקוד העורף יודע לספק התרעה בזמן אמת באזור בו נשקפת סכנה", הוסיף הגרי. "ההגנה לא הרמטית, ועל כן יש להקפיד להישמע להנחיות פיקוד העורף. ייתכן ותשמעו פיצוצים, מקורם ביירוטים או בנפילות. תמשיכו לנהוג באחריות ובקור רוח, כפי שעשיתם עד כה ותקפידו לפעול על פי הנחיות פיקוד העורף. תתעדכנו בהנחיות בעמודים הרשמיים של דובר צה״ל ופיקוד העורף".
הגרי אמר, בהצהרה שתורגמה גם לערבית והופצה על-ידי דובר צה"ל בערבית: "בשעה זו כוחות צה״ל מזהים, מיירטים ותוקפים בכל מקום בו נידרש על מנת להסיר איומים ולפגוע בחיזבאללה. אנחנו מזהירים את האזרחים הלבנוניים הנמצאים בדרום לבנון - אנחנו מזהים שחיזבאללה נערך כעת לירות באופן נרחב לשטח ישראל בסמוך לביתכם. אתם נמצאים בסכנה. אנחנו תוקפים ומסירים איומים של חיזבאללה. כל מי שנמצא בסמוך למרחבים בהם חיזבאללה פועל, נדרש להתרחק מהם מיד, על מנת להגן על עצמו ועל משפחתו".
11 צפייה בגלריה
אביחי אדרעי בציוץ אזהרה לתושבי לבנון בעקבות מתקפת המנע
אביחי אדרעי בציוץ אזהרה לתושבי לבנון בעקבות מתקפת המנע
דובר צה"ל בערבית מזהיר את הלבנונים
הגרי סיכם: "צה״ל עושה ויעשה כל מה שנדרש כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל. בשעה הקרובה אני אופיע כאן שוב ואעדכן אתכם בכל ההתפתחויות".
ישראל עדכנה את האמריקנים על מתקפת המנע מבעוד מועד, לצורך הסרת האיום המיידי. גורמים מדיניים אמרו כי האמריקנים היו שותפים למידע המודיעיני שחיזבאללה עומד בפני שיגורים נרחבים לעבר ישראל.

"נתמודד עם ירי וכנראה שגם נפילות"

גורמים מדיניים מסרו כי לפי שעה הפעולה מוגבלת לדרום לבנון, משום שחיזבאללה נערך לשגר משם - ולכן הוחלט על הסרת האיום. בין היתר, דווח על תקיפות ללא הפסקה בכונין, בית יאחון, חדאתא, רשאף וא-טירי, חלקם הותקפו בפעם הראשונה.
צה"ל נמצא במוכנות גבוהה למתקפה כבר כמה שבועות, ומנהל איסוף ומעקב נרחבים אחר חיזבאללה. הלילה זוהו תנועות של ארגון הטרור ליד מרחבי השיגורים של רקטות קצרות טווח, בנוסף למודיעין שתמך במסקנה שלא מדובר בעוד פעולה יומית של ארגון הטרור. מהצבא נמסר כי כנראה שזו התגובה של חיזבאללה, וייתכן שגם האיראנית בתוכה, לחיסולים שהיו.
"חיל האויר היה דרוך להזנקה מיידית במנגון פעולה משוכלל, ובהתאם התחלנו פעולה להסרת איום בכל מרחב שזיהינו שם", נמסר מצה"ל עוד לפני שחיזבאללה פתח במתקפה. "יש מספר מוקדים כאלה בדרום לבנון. אנו מבינים שנפגוש רקטות, כטב"מים וייתכן שגם טילים. בסבירות גבוהה נפגוש בעורף איומים מסוגים שונים. לכן הוצאה הנחיה ליישובי קו העימות בגולן ובגליל לשהות ליד מרחב מוגן, לצד הנחיות מגבילות לחקלאים ולמערכות החינוך. נהיה עם הגנה חזקה מאוד בעורף".
"אנו בהערכת מצב משותפת בפיקודי העורף והצפון, חיל האוויר, אמ"ן", הוסיפו בצה"ל. "נעדכן הציבור בזמן אמת. נתמודד עם ירי על העורף וכנראה גם עם נפילות. אין הנחיות חריגות למילואים, בשעות הקרובות נפיץ הנחיות נוספות לציבור".
בעקבות ההתפתחויות, נסגר באופן חלקי המרחב האווירי של ישראל, ונדחו כל ההמראות והנחיתות בנמל התעופה בן גוריון עד לשעה 07:00. עם זאת, הפעילות בשדה התעופה רמון הפעילות נמשכת כרגיל, וחלק מהנחיתות הוסבו לשם - ואחרות לקהיר. מדוברות רשות שדות התעופה נמסר כי "בשל המצב הביטחוני ידחו המראות הבוקר מנתב"ג, ולא ימריאו בשעות הקרובות. טיסות בדרך לנתב"ג יופנו לנחיתה בשדות תעופה חלופיים באזור. מומלץ לציבור הנוסעים להתעדכן מול חברות התעופה השונות בשינויים בלוחות הזמנים". בהמשך, נתב"ג נפתח שוב לטיסות אל על וארקיע.
דובר מד"א, זכי הלר, מסר כי "בעקבות המצב הביטחוני ולאחר הערכת מצב שקיים הלילה מנכ"ל מד"א אלי בין, מגן דוד אדום העלה את הכוננות ונמצא בכוננות שיא בכל רחבי הארץ". ממערך הכבאות וההצלה נמסר כי רמת הכוננות "עלתה לרמה הגבוהה ביותר".
פורסם לראשונה: 04:55, 25.08.24