הניצול היחיד מהטבח בבסמת טבעון, חסן דלאיקה - שהיה עד לאירוע שבו נרצחו אשתו ובניו - סיפר הערב (חמישי) כי הוא "לא יודע מי האויב שלי. אתמול נכנסו שני רעולי פנים והתחילו לירות ללא הבחנה ממרחק של שישה מטרים". בטבח, שבוצע ככל הנראה כנקמה על החיסול בחיפה, נרצחו גם שני בניו של אחיו. זמן קצר לאחר מכן לקה בליבו אביו של חסן, ואושפז במצב קשה בבית חולים רמב"ם בחיפה.
4 צפייה בגלריה
אחד הפצועים מפונה לבית החולים רמב"ם
אחד הפצועים מפונה לבית החולים רמב"ם
חסן דלאיקה, בכניסה לבית החולים רמב"ם אתמול
(צילום: גיל נחושתן)
4 צפייה בגלריה
אירוע אלימות בבסמת טבעון
אירוע אלימות בבסמת טבעון
זירת הירי בבסמת טבעון
(צילום: שמיר אלבז)
ד"ר דוד הוכשטיין מעדכן על מצב הפצוע ואביו ברמב"ם
(צילום: ליאור אל-חי)

לדברי חסן, "זה היה ירי ללא הבחנה. ביקשתי מהם לא לירות, אבל זה לא בדיוק עזר. הם המשיכו לירות על כולם והדם של אחד הפצועים כיסה לי את הפנים. מוחמד, הבן שלי שנרצח, היה איתנו. הוא ישב איתי, עם אשתי ועם שני ילדיו של אחי. אחד הילדים שלי בדיוק נכנס הביתה ולכן לא נפגע. אני שיחקתי אותה מת. הייתי מלא דם, וזה מה שגרם להם לחשוב שאני מת".
הוא הסביר כי הוא לא מסוכסך עם איש - והאשים את המשטרה ואת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אני רק נהג משאית של מזון לעופות. למה ירו באשתי? למה ילדים שילמו את המחיר? למה לא מכניסים את השב"כ לחקירה הזאת? זה לא מעניין אם זה ערבי או יהודי. יש לי שכן יהודי.
"אם היו עושים את הרצח הזה ליהודים - גם אז המפכ"ל והשר היו מגיבים כמו שהגיבו? זה רק עניין של זמן עד שהרציחות האלו יגיעו גם לחברה היהודית", טען. "אני מותש. התקשרו אלי מאבו כביר, הראו לי בווידאו את היקרים שלי. הם עכשיו עברו לידיים של אללה והם נמצאים אצלו ונשמרים על ידו. ראיתי את הפנים שלהם, הן היו שלוות".
ד"ר דוד הוכשטיין מיחידת הטראומה בבית החולים רמב"ם עדכן הערב כי "מצבו של הפצוע בינוני. הוא עבר ניתוחים במהלך הלילה וכעת בהכרה מלאה. בהמשך הגיע אביו, שסבל מאירוע לבבי, ומטופל במצב קשה אך יציב במחלקה לטיפול נמרץ כירורגית".
4 צפייה בגלריה
האחים מוחמד ווליד דלאיקה אירוע אלימות בבסמת טבעון
האחים מוחמד ווליד דלאיקה אירוע אלימות בבסמת טבעון
שני אחים ממשפחת דלאיקה נרצחו לצד שלושה קרובי משפחה נוספים
אימם של האחים שנורו למוות: "רצחו את הבנים שלי"

4 צפייה בגלריה
החיסול בחיפה
החיסול בחיפה
החיסול בחיפה
טקס הנחת אבן פינה למשטרה בשפרעם
(צילום: דוברות המשטרה)

בני המשפחה, בהם האחים ווליד ואדם בני 14 ו-17, נורו למוות אתמול בצהריים בביתם. חסן נפצע באורח בינוני, ואימם של האחים שנורו למוות הגיעה לזירת הירי עוד לפני כוחות ההצלה, וזעקה לעזרה: "רצחו את הבנים שלי".
לאחר הטבח, שכאמור נחשד כנקמה על חיסול עאטף אבו כליב בחיפה, קיים מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הערכת מצב במהלכה אמר כי "נחצה פה קו אדום. מי שביצעו את הרצח הזה הם מחבלים. מבחינתנו זה פיגוע, ונעשה הכול כדי להגיע לרוצחים". הוא הורה להעביר למקום את כל האמצעים הטכנולגיים העומדים לרשות המשטרה וכוחות נוספים, כולל מלהב 433 ויחידות ארציות.

החקירה: הסתערו על חצר בית - וירו

זינב (אום עומר), בשנות ה-40 לחייה, הייתה הראשונה שנרצחה. רעול פנים שנכנס לחצר ירה ברגליה, ואז הצטרפו אליו שני חבריו וירו בה למוות. בהמשך ירו ביתר הקורבנות: האחים ווליד ואדם בני 14 ו-17, רביע בשנות ה-20 לחייו ומוחמד חסן בן ה-25, בנה של זינב.
השלושה ניסו לרצוח גם את מוחמד, אחיהם של ווליד ואדם, אך הוא לא נפגע. "ניסו לרצוח אותי וברחתי מהם, לא הצליחו לפגוע בי", סיפר מוחמד. "אחרי שתי דקות של ירי אחד מהם הסתכל עליי ועשה סימן עם היד שהם יחזרו שוב לרצוח".
חסן, שנפצע באורח בינוני והיה עד לאירוע שבו אשתו ובניו נרצחו, סיפר כי "ביקשתי מהם לא לירות, אבל זה לא בדיוק עזר. הם המשיכו לירות על כולם והדם של אחד הפצועים כיסה לי את הפנים. שיחקתי אותה מת. הייתי מלא דם, וזה מה שגרם להם לחשוב שאני מת".
הוא הסביר כי הוא לא מסוכסך עם איש - והאשים את המשטרה ואת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אני רק נהג משאית של מזון לעופות. למה ירו באשתי? למה ילדים שילמו את המחיר? למה לא מכניסים את השב"כ לחקירה הזאת? אם היו עושים את הרצח הזה ליהודים - גם אז המפכ"ל והשר היו מגיבים כמו שהגיבו? זה רק עניין של זמן עד שהרציחות האלו יגיעו גם לחברה היהודית".
רנדה, דודתם של שלושה מהנרצחים, סיפרה כי "שמענו ירי וחשבנו שזה אצל השכנים, אחרי כמה דקות קיבלנו את הבשורה הטרגית. כשהגעתי לשם ראיתי חמש גופות, ואחי מחבק את בנו שנרצח. הגופות היו במצב מזעזע". לדבריה, "לא ציפינו שהטבח הזה יקרה, זה רצח בדם קר. המשטרה אחראית להרג ולכישלון".
קרוב משפחה נוסף אמר: "איבדנו חמישה אנשים שנרצחו בדם קר ואנחנו לא יודעים מה מצפה לנו. אין יותר ביטחון אישי, רוצחים אפילו ילדים. אתמול ראינו את דם הכפר זורם ברחובות, זירת הפשע הייתה אחת הזירות הקשות שנראו לאורך השנים. מצב זה מהווה אינדיקטור מסוכן ומצביע על כך שהמשטרה כבר לא מסוגלת להגן עלינו, הם שותפים לפשע".
רפי, דודו של רביע, סיפר: "בן אחותי רביע נרצח במקום, כל הנפגעים הם קרובי משפחה שלי. הייתי מחוץ ליישוב ופתאום קיבלתי קריאה והתבקשתי להגיע מיד, ברגע שהגעתי למקום ראיתי גופות מוטלות בחצר הבית. זהו מעשה פחדני שטלטל את כולנו".
לטענתו, "המשטרה הגיעה באיחור, לקח למשטרה שעה וחצי עד שהפעילו את המסוק המשטרתי. אם זה היה יוצא דקות לאחר התרחשות הטבח, אולי היו עוצרים את העבריינים, אבל כמובן שהמשטרה כשלה כרגיל. מספר קורבנות הרצח הגיע ל-192, מכאן יכולים לראות את מידת הסבל, הכישלון וחוסר הטיפול ברציחות".
לפי החשד, מדובר בנקמה על חיסול עאטף אבו כליב אתמול בבוקר בחיפה. מאז אמש, ביישוב שורר פחד וגם זעם על המשטרה ועל השר בן גביר הממונה עליה. "אנחנו חוששים להגיע לסוכת האבלים כי חוששים שיגיעו לשם רוצחים וירצחו עוד אנשים", סיפרו תושבים. "ישנם אנשים שלא יוצאים מהבתים לאחר הטבח".
המפכ"ל שבתאי התייחס היום בצהריים לטבח בני המשפחה - ואף לחיסול בחיפה. הוא אמר כי "גם בשעה זו נבדק הקשר בין שני המקרים", והוסיף כי "כשמתנקשים חמושים נכנסים לתוך חצר בית או פותחים בירי במרכזו של כביש ראשי, מבחינתי הם טרוריסטים".
השר בן גביר התייחס לרציחות בטקס חנוכת תחנת משטרה בשפרעם, ואמר כי "האירוע הזה מתקיים בימים לא פשוטים, אסור לנו לטאטא מתחת לשולחן. רק אתמול נרצחו שישה אנשים במסגרת הסכסוכים האינסופיים בחברה הערבית. אני רוצה לדבר על נקודת האור הזאת של הקמת תחנה חדשה ולראות את העתיד של הקמת תחנה חדשה, ששוטריה עסוקים בהענקת ביטחון לכולנו - יהודים, ערבים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים".