פרופ' גל לופט, סגן-אלוף במיל' ישראלי-אמריקני שמואשם בארה"ב בגין הברחת נשק ללוב ולסין, נעצר בשבוע שעבר ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין בדרכו לישראל, והוסגר אתמול (רביעי) בחשאי לדרום קפריסין - שם תלויה ועומדת החלטה להסגירו לרשויות האמריקניות. כך נודע ל-ynet.
1 צפייה בגלריה
הפרופסור גל לופט בסרטון נגד ביידן
הפרופסור גל לופט בסרטון נגד ביידן
פרופ' גל לופט
(צילום: מתוך אתר ה"ניו יורק פוסט" )
פרופ' לופט, שמכהן כיו"ר מייסד של מכון מחקר בוושינגטון, הואשם בארה"ב בשמונה עבירות שהתובעים מכנים "מזימות פליליות מרובות וחמורות עם גורמים זרים", בהן התנהלות כסוכן זר, סחר בנשק, הפרת סנקציות אמריקניות נגד איראן והצהרות כוזבות בפני סוכנים אמריקנים כדי לקדם את סין. אם לופט יימצא אשם בשמונת הסעיפים, הוא יסיים את חייו בכלא האמריקני, שכן עונשו צפוי להיות 170 שנות מאסר.
לופט מתגורר בשנה האחרונה ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, אחרי שנמלט אליה מקפריסין היוונית. הוא נעצר כאמור בשבוע שעבר במהלך בדיקת תנועה שגרתית של המשטרה. עו"ד תימור איקבאל פעל כדי למנוע את הסגרתו של לופט לדרום קפריסין, אך המשטרה המקומית השלימה באופן מהיר ובלתי מוסבר את הליך ההסגרה והעבירה אותו בחשאי לחלק הדרומי, משם הוא אמור להיות מוסגר בקרוב לארה"ב.
לופט, שמיוצג על-ידי עו"ד מרדכי ציבין, ברח תחילה לדרום קפריסין - אך בעקבות לחץ של האמריקנים הוא נעצר שם בפברואר בשנה שעברה כשניסה לטוס לישראל. לופט, בן 57, היה מבוקש על-ידי האינטרפול לפני מעצרו, והיה אמור להיות מוסגר לארה"ב. לאחר שבית המשפט בלרנקה קבע שחרור בערבות של 150 אלף אירו - הוא נעלם. המשטרה בקפריסין הודיעה ב-28 במרץ כי אבדו עקבותיו של לופט.
לופט הוא תושב חיפה במקור שמתגורר בארה"ב יותר מ-20 שנה. לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט בניו יורק, לופט קיבל אזרחות אמריקנית ב-2004. לפני שעבר לנכר עם משפחתו, הוא שירת בחיל התותחנים, והתקדם לדרגת סגן-אלוף כשפיקד על גדוד שפיפון של עוצבת הגולן בפיקוד הצפון.
בוושינגטון הבירה הוא הקים את "מכון המחקר לניתוח ביטחון גלובלי (IAGS)" שמתמקד בסוגיות ביטחון עולמיות. לפי הפרופיל שלו באתר המכון, לופט מתמקד ב"גיאופוליטיקה, גיאו-כלכלה, אבטחת אנרגיה, המזרח התיכון ויחסי ארה"ב-סין״. עוד צוין כי יש לו דוקטורט בלימודים אסטרטגיים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס.
עו"ד מרדכי ציביןעו"ד מרדכי ציבין
לופט כתב והתראיין לאורך השנים לעיתונות הישראלית והאמריקנית וכתב ספרים בנושאים גיאופוליטיים, האחרון ב-2019. שמו הלך לפניו בחוגי המודיעין בוושינגטון והוא הצליח לגייס כיועצי המכון את ראש ה-CIA לשעבר ג'יימס וולסי (ששמו מוזכר גם בכתב האישום נגד לופט), ואת היועץ לביטחון לאומי לשעבר רוברט מקפרלן.
פרופ' לופט טוען שיש לו ראיות הקושרות את האנטר ביידן לשיטות עסקיות מושחתות בסין, ומהצד השני הואשם כאמור על-ידי התובעים במדינת ניו יורק בכך שפעל כסוכן סיני. הוא מואשם גם בניסיון לתווך במכירת נשק לסין, לוב, קניה ואיחוד האמירויות ללא האישורים הדרושים, וביקש לעקוף את הסנקציות האמריקניות על מכירת נפט איראני.
עו"ד ציבין, שמתמחה בעצורים ישראלים בחו"ל, סירב להגיב בנושא.