חרף גל התחלואה הקשה של מגפת הקורונה, נוסעים ונהגים בתחבורה הציבורית מעידים על רבים שאינם עוטים מסכות ועל צפיפות רבה. למרות זאת, החלונות באוטובוסים וברכבות לא נפתחים ואין אכיפה משטרתית או הגבלות ממשלתיות. במשרד לביטחון פנים לא ידעו להשיב היום (א') לפניית ynet בסוגיית האכיפה בתחבורה הציבורית ונימקו זאת בכך שאין ברשותם פילוח כזה.
לפי אתר משרד הבריאות, בשבועיים האחרונים אירעו 635 מקרים של חשיפות לחולים מאומתים בתחבורה הציבורית: ביום שישי האחרון בקו 10 בתל אביב ובקו 445 מנתב"ג לתל אביב; ביום חמישי בקו 325 מאשדוד לתל אביב, בקו 397 מבאר שבע לאילת, ברכבת מהרצליה לכרמיאל ומתל אביב לאשקלון, בקו 56 מגבעתיים ליהוד, בקו 870 מבאר שבע לעפולה ועוד.
צלמי ynet תיעדו בימים האחרונים (ראו בסרטון בתחילת הכתבה) נסיעות אוטובוס ורכבת בגוש דן, בחיפה ובירושלים שבהן נרשמו צפיפות ודוחק. חרף נתוני התחלואה המאמירים, המדינה עדיין לא מתאימה את התחבורה הציבורית לתקופת הקורונה.
הצפיפות ואי-עטיית מסכות בתחבורה הציבורית בימים האחרונים:
סוניה, שמתגוררת בחיפה, סיפרה שבקווי האוטובוס בעיר יש נוסעים שלא עוטים מסכות בכלל או עוטים אותן באופן מרושל שלא מכסה את הפה והאף: "קיבלתי לפני כמה ימים את חיסון השלישי והחלטתי לא להעיר לאף אחד. למרות שלפעמים צפוף, אני נמצאת בפינה שלי. ראיתי כמה פעמים תגובות מאוד אגרסיביות ואני מעדיפה להימנע".
ירדן שנוסעת מתל אביב לחיפה סיפרה: "ברכבות העמוסות ביותר של יום חמישי היו איתי בקרון ארבעה אנשים ללא מסכה. פרט לכריזה כללית שמבקשת לעטות מסכה, אין שום אכיפה. אנשים שכן נענו להנחיות פוחדים להעיר לאלו שלא. האווירה במדינה מאפשרת מצב שבו הערה כזו יכולה להידרדר לכדי אלימות מילולית ופיזית".
רק לאחר שב-ynet פורסמו עדויות של נוסעים על החשש להעיר לנוסעים ללא מסכות, הגיעה שרת התחבורה מרב מיכאלי להסכמות עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם משרד האוצר על החזרתם של דיילי הקורונה לתחבורה הציבורית. אלא שאלה פועלים בעיקר ברכבת, ונוסעי אוטובוסים ככל הנראה לא יפגשו בהם.
"בקרון ברכבת בבוקר מחדרה לתל אביב בשבוע שעבר היו המון משפחות עם ילדים והמון בני נוער, ורוב מוחלט של הנוסעים לא עטו מסכות", מספר גלעד. "דייל קורונה עבר, הסתכל על האנשים ולא העיר לאף אחד. ברכבת חזור בערב המצב היה שונה וכולם היו עם מסכה למעט אחת שעלתה בלי מסכה וכך גם נשארה בתוך הקרון. אישה מבוגרת שישבה מולה העירה לה, והיא ענתה לה שהיא 'רוצה לנשום'. התערבתי והערתי לה אז היא שמה מסכה".
פעמים רבות מי שמשלם את מחיר הוואקום שהותירו משרדי הממשלה והמשטרה הם נהגי האוטובוסים. מחמד קאק, נהג אוטובוס בקו 461 מאריאל לירושלים, ביקש ביום שישי האחרון מנוסע לעטות מסכה והותקף באלימות.
"הבחור עלה על האוטובוס וביקשתי שישים מסכה", סיפר קאק ל-ynet. "הוא אמר לי 'אני לא שם' והתחיל לקלל אותי. ביקשתי שיפסיק וניסיתי להתרכז בנהיגה, אבל הוא קפץ עליי והטיח את הפלאפון שלו בראש שלי ובפרצוף שלי. התחיל לרדת לי המון דם עד שבאו אנשים ועצרו אותו".
יו"ר ועד הנהגים באגד תעבורה בנתניה, חוסיין אבו אל היג', מזהיר שהצפיפות שקיימת כבר עכשיו תחמיר כשיתחדשו הלימודים: "יש הרבה מאוד נוסעים שלא עוטים מסכות אבל כנהג אני חושש להעיר להם. שמענו על מה שקרה באזור ירושלים לפני יומיים. כשהתחילה הקורונה היו פקחים אבל ביטלו הכל ומעלים אנשים לאוטובוסים חופשי. מעולם לא עלה שוטר לאוטובוס אצלי. אני מאוד מפחד לעבוד ככה, גם מהמחלה וגם כי אני פוחד להעיר. צריך לעלות את התדירות של הקווים, להפחית את מספר הנוסעים ולהתחיל לעשות סדר באכיפה".
תמר אוחנה, ראש משותף לענף התחבורה ב"כוח לעובדים", הוסיפה: "הקורונה עדיין איתנו ולדאבוננו דבר לא נלמד ביחס לבטיחות הנהגים והנוסעים באוטובוסים. בחודש האחרון חלה החרפה במקרי האלימות. הדרישה לעטיית מסכות מהווה גורם מרכזי בעלייה הזו. אנו קוראים למשרד התחבורה והמשטרה לקחת אחריות על בטיחות הנוסעים והנהגים".
בגלי התחלואה הקודמים נקטה המדינה פעולות אסרטיביות יותר ביחס להפעלת התחבורה הציבורית ונמתחה ביקורת רבה על הזמן הרב שלקח לה לעשות כן, אך לבסוף תחנת הרכבת בנתב"ג נסגרה לתנועת נוסעים והתקנות חייבו פתיחת חלונות.
במאי האחרון הופסק תקציב תגבור האוטובוסים והשירות ברחבי הארץ נחתך. במשרד התחבורה הסבירו אז שאין טעם להמשיך ולתגבר משום שאין מגבלה על מספר הנוסעים באוטובוסים, אך משנספרים אלפי מאומתים בכל יום - לא ברור מדוע משרד התחבורה לא מחזיר את תגבור הקווים שיוכל, אולי, לרווח מעט את הדוחק החמור בקווי הביקוש באוטובוסים.
שר התיירות יואל רזבוזוב התייחס באולפן ynet לסירוב של היועמ"ש לאסור על בלתי-מחוסנים להשתמש בתחבורה הציבורית: "אנחנו מדינה דמוקרטית ויש כאן זכויות שהן מעל לכל. הנקודה של התחבורה הציבורית עלתה. מי שלא מחוסן – מסכן אחרים. אני לא מבקש סנקציה אישית נגד אותו בן אדם, אלא להגן על אזרחים שנוהגים באחריות".
ח"כ יובל שטייניץ הוסיף באולפן כי יש למנוע מלא-מחוסנים להשתמש בתחבורה הציבורית, והוסיף: "כשמישהו חולה אנחנו אוסרים עליו לצאת מביתו כדי שלא ידביק אחרים. מישהו לא מחוסן הוא עדיין לא חולה, אבל הסיכוי שהוא ידביק אחרים במידה שכן הוא הרבה יותר גבוה. לכן אותו הכלל צריך לחול גם כאן".
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית פנה לשרת התחבורה מיכאלי בדרישה כי משתמשי ונהגי התחבורה הציבורית יזכו למענה הראוי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. בארגון אמרו כי "אסור לחזור על אותה טעות ולסכן את בריאותם של אלפי נהגים ועשרות אלפי נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. משרד התחבורה חייב להיות ער למצב ולקדם החלטות שיגנו על ציבור הנוסעים והנהגים אחרת האוטובוסים יהפכו לפצצות קורונה מתקתקות".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה סבור כי אין זה נכון להגביל את תפוסת הנוסעים בתחבורה הציבורית, כל עוד המשק פועל באופן מלא ולא הוטלו כל מגבלות על ענפי המשק, שיובילו לצמצום הנוסעים בתחבורה הציבורית. הגבלת התפוסה בתחבורה הציבורית, במצב בו המשק פועל באופן מלא, יביא למצב בו הביקוש עולה על ההיצע ולא ניתן מענה למי שמבקש להגיע למקום עבודתו או ליעדו. יתרה מכך, המצב יצור גודש וצפיפות בהמתנה לתחבורה הציבורית ובעלייה אליה, דבר שיגדיל את הסיכון הבריאותי של הנוסעים ויפגע קשות בשירות לציבור. יצוין כי משרד התחבורה, נקט במספר צעדים במטרה לשמור על הנחיות משרד הבריאות ופועל מול המשרד לביטחון פנים להגברת האכיפה בתחבורה הציבורית. בין היתר, החל המשרד בגיוס סדרני קורונה, שיתריעו בפני הנוסעים על חובתם לעטות מסכה והנחה את מפעילי התחבורה הציבורית לפתוח חלונות באוטובוסים ולכרוז לציבור הנוסעים לעטות מסכות במהלך הנסיעה".
גלעד כהן השתתף בהכנת הכתבה