על רקע איומי חיזבאללה ואיראן שנמשכים, בישראל יש כוננות שיא והיערכות לקראת מתקפה רחבה של טהרן ושלוחיה, כנקמה על חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ובכיר חיזבאללה פואד שוכר. הנחת העבודה היא כי כבר בימים הקרובים תהיה תגובה משמעותית מכמה חזיתות, וייתכן כי היא תהיה מתואמת, בראשות איראן, עם כל שלוחיה במקביל: חיזבאללה, החות'ים ומיליציות בסוריה ועיראק.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש (חמישי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס במשך כחצי שעה, ומהבית הלבן נמסר בתום השיחה כי הם דנו בין השאר ב"מאמצים להגן על ישראל מפני טילים בליסטיים וכטב"מים", ועל "פריסות הגנה חדשות של הצבא האמריקני".
"מוכנים לכל תרחיש". הערכת מצב בראשות נתניהו
(צילום: איתי בית-און /לע"מ)

בישראל נערכים לתרחישים הגרועים ביותר, גם אם לא בטוחים ב-100 אחוזים שכך יקרה. יתרה מכך, ישראל נערכת לא רק מבחינה הגנתית, אלא גם מבחינה התקפית, והיא לא מתכוונת לעבור לסדר היום על תקיפה משמעותית - ותגיב בחריפות. עד כה אין ודאות מתי תהיה המתקפה, אך לפי ההערכות היא לא תתרחש לפני ההלוויה של הנייה בקטאר היום, וייתכן שהיא תגיע בשבת, או בשבוע הבא.
גם הפעם, בדומה למתקפה האיראנית בחודש אפריל האחרון, יש מגעים קדחתניים בין ישראל לבין הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב, שנועדו לסכל את המתקפה ולמזער את הפגיעה בישראל. עם זאת, בשונה מהפרסומים הזרים אחרי המתקפה באפריל, הפעם כלל לא בטוח שמדינות ערב המתונות יסכימו לסייע לישראל, מאחר שהן מגנות בחריפות, לפחות כלפי חוץ, את החיסולים. לכן, מדובר במבחן גדול מאוד לקואליציה הזו.
2 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
ביידן ונתניהו שוחחו על פריסות הגנה חדשות של צבא ארה"ב. גם האריס הצטרפה לשיחה
(צילום: Andrew Harnik/Getty Images)
בתום שיחתם של נתניהו וביידן, מהבית הלבן נמסר כי "הנשיא אישר מחדש את מחויבותו לביטחונה של ישראל מפני כל האיומים מצד איראן, לרבות קבוצות הטרור שלה - חמאס, חיזבאללה והחות'ים. הנשיא דן במאמצים לתמוך בהגנה של ישראל מפני איומים, כולל טילים בליסטיים וכטב"מים, ועל פריסות הגנה חדשות של צבא ארה"ב. יחד עם מחויבות זו להגנתה של ישראל, הנשיא הדגיש את חשיבות המאמצים המתמשכים להורדת המתיחות הרחבה יותר באזור". עוד נמסר כי גם סגנית הנשיא האריס השתתפה כאמור בשיחה.
גורמים אמריקנים אמרו הלילה ל-CNN כי הפנטגון דן עם פיקוד מרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM) על ההתאמות שיש לבצע בפריסת הכוחות האמריקניים באזור. אותם גורמים אמרו שתגובה האיראנית "עשויה להתרחש בימים הקרובים", ולדבריהם ייתכן שהיא תכלול גם התקפות על כוחות אמריקניים בעיראק ובסוריה על ידי המיליציות שנתמכות על ידי איראן באזור.
עוד אמרו הגורמים כי ארה"ב צופה שהמתקפה האיראנית עשויה להיות דומה לזו שאירעה ב-13 באפריל, אך היא עלולה להיות "גדולה ומסובכת יותר" - כולל אפשרות של מתקפה מתואמת עם שלוחיה במזרח התיכון. עוד הם אמרו כי לא ברור אם ניתן להקים כל כך מהר את אותה קואליציה שסייעה ביירוט הטילים והכטב"מים ששיגרה איראן באפריל, שכללה אז גם את ירדן ומדינות ערביות נוספות. הגורמים הוסיפו כי ארה"ב עדיין מאמינה שאף מדינה במזרח התיכון לא מעוניינת במלחמה כוללת, אך ש"חישוב שגוי עלול לעורר סכסוך רחב יותר".
2 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי הר הבית שבמזרח ירושלים
יירוטים בשמי הר הבית שבמזרח ירושלים
הקואליציה הבינלאומית תעמוד למבחן. יירוטים במתקפה האיראנית באפריל
בתוך כך, היום צפוי להגיע לישראל שר ההגנה הבריטי, שארצו, כמו גם ארה"ב, כבר תיאמה עם ישראל את הסיוע הרלוונטי. ארה"ב אף מתגברת כאמור את הנוכחות שלה באזור ונערכת למבצע יירוט גדול. כמו כן, ההערכה כאמור היא שהמתקפה הזו תהיה רחבה יותר מהמתקפה האיראנית ב-13 באפריל, שהייתה ממוקדת לשני יעדים, והיא עשויה לאתגר את ניסיונות היירוט. במערכת הביטחון יש היערכות מקסימלית למזער פגיעה בחיילים, והם הונחו לעבור למקלטים או בונקרים תת-קרקעיים. במקביל, חיילים לא חיוניים שוחררו.
מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי קיים אתמול הערכת מצב בזום עם כל המנכ"לים של משרדי הממשלה, על מנת לוודא שהם מוכנים לפתיחת חמ"לים בהתרעה קצרה של שעה במקרה של מתקפה נגד ישראל, או כפי שהוגדרה "תרחיש גשם". בין היתר, השתתפו בהערכת המצב מנכ"לי משרדי הפנים, הבריאות, האוצר, האנרגיה, המורשת והתחבורה.
מטרת הדיון הייתה לוודא כי כל המשרדים מוכנים לתרחישים החמורים, אך הדגישו באוזניהם של המנכ"לים כי "אין לשדר פאניקה וההיערכות אינה תומכת את המודיעין". כלומר, יש להיערך לגרוע מכל בלי ידיעה שיקרה הגרוע מכל. בין הדברים שנידונו בהערכת המצב: היערכות בתי החולים לפינוי חולים מורכבים לקומות המרתף, מאחר שיש קושי להריץ אותם למקלטים בזמן התרעה. בנוסף, בתי החולים נערכים גם להמשיך לפעול בתרחישי עלטה, אך בהקשר הזה התברר ש"לא הכול סגור עד הסוף", וניתנה הנחייה לטפל מיד בכל הריג'קטים.
כמו כן, המנכ"לים דנו על סוגיית התקשורת הסלולרית, והמשרדים התבקשו לוודא כי הגנרטורים עובדים ומלאים בסולר, על מנת להבטיח שהתקשורת תמשיך לעבוד. בנוסף, משרד התחבורה נערך להחזרת ישראלים מחו"ל, וכמה רשויות מקומיות נערכות לקליטת מפונים מהצפון במקרה הצורך. בדיון התבקשו המנכ"לים לוודא גם כי יש מחליפים לעובדים נחוצים שנמצאים בחופש.
הצהרת דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, אמש

גורם בכיר שמעורה בנושא אמר: "עשינו צ'ק ליסט כדי להיות מוכנים לכל התרחישים. אין פה פאניקה". המנכ"לים קיבלו סקירה מראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, תת-אלוף (במיל') יורם לרדו, שפרס בפניהם את התרחישים השונים.
לפני כן קיים ראש הממשלה נתניהו הערכת מצב מעמיקה על פעילות פיקוד העורף מפרוץ המלחמה, ואמר כי "ישראל נמצאת במוכנות גבוהה מאוד לכל תרחיש, הן בהגנה והן בהתקפה. אנחנו נגבה מחיר כבד מאוד על כל מעשה תוקפנות נגדנו מכל זירה שהיא".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מסר אמש הצהרה לתקשורת, והדגיש כי "אנחנו מקיימים הערכת מצב מתמשכת, תוך בחינת מגוון התרחישים והמענה בעורף. בשלב זה אין הנחיות, ואין שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף". הוא הבהיר: "יש לנו מערכות הגנה טובות מאוד ושותפים בינלאומיים שתגברו את כוחותיהם באזור כדי לסייע לנו מול האיומים. אך לצד זאת, ההגנה לא הרמטית. לכן, אני מבקש מכם לגלות עירנות ולהמשיך להקפיד על ההנחיות. אנחנו נוקטים בכל הצעדים על מנת לוודא את ביטחונכם, ובמידה שיהיו שינויים נעדכן אתכם באופן מיידי בכל הפלטפורמות והערוצים של צה"ל ופיקוד העורף על מנת לאפשר היערכות מתאימה".
פורסם לראשונה: 22:25, 01.08.24