ראש האופוזיציה יאיר לפיד טען הבוקר (רביעי) כי ארה"ב עדכנה אותו שסגרה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הפסקת אש של 21 ימים בלבנון, לפני חיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ריאיון אולפן ynet
יאיר לפיד ריאיון אולפן ynet
ראש האופוזיציה יאיר לפיד. "כשהמידע הונח על השולחן - ברור שהיה נכון לחסל"
(צילום: אביגיל עוזי)
בפוסט שפרסם ברשת X (טוויטר לשעבר), אמר לפיד כי "חשבתי שזה טירוף ותבוסתנות של נתניהו ואמרתי פומבית שאני מציע לצמצם את זה רק ל-7 ימים כדי לא לתת לחיזבאללה מתנה וזמן היערכות. במהלך כל הדיון הזה בכלל עוד לא היה המידע המודיעיני שאפשר את חיסול נסראללה. הוא הגיע רק אחר כך. ברגע שהוא הונח על השולחן, ברור שהיה נכון לחסל אותו. תמכתי בחיסול נסראללה ובירכתי על זה פומבית. זה היה הצעד הנכון מבצעית ומדינית, ואני תמיד בעד סיכולים מהסוג הזה. אינשאללה סינוואר הבא בתור".
לפיד פרסם את הדברים בעקבות מה שהגדיר כ"שקרים של מכונת הרעל". הוא ציין כי "השקר האחרון שלהם הולך ככה: 'לפיד הסכים להפסקת אש בלבנון, אם נתניהו היה מסכים, לא היו הורגים את נסראללה'".
בחודש שעבר, כאמור לפני חיסול נסראללה, נתניהו נתן אור ירוק למגעים מול האמריקנים - במעורבות השר רון דרמר - לעצירה זמנית של התקיפות בלבנון כדי לקיים מו"מ על הפסקת אש. נתניהו לא אמר בפומבי שהוא תומך במאמצי הפסקת האש, אך לא שלל הסדרה בסרטון שפרסם באותו יום שבו פורסם כי נתן אור יורק. בהמשך הוא חזר בו, לאחר טיסתו לנאום באו"ם, לאחר שהשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר הבהירו שיתנגדו להפסקת אש זמנית.
2 צפייה בגלריה
מזכרות של נסראללה בטהרן
מזכרות של נסראללה בטהרן
"המידע המודיעיני שאפשר את החיסול הגיע רק לאחר מכן"
(צילום: Majid Saeedi/Getty Images)
גורמים שבקיאים במגעים הביעו אז אכזבה מהצהרות נתניהו הפומביות נגד המהלך להפסקת האש, ולדברי אחד הגורמים, בהצהרה שמסר לאחר נחיתתו בניו יורק לקראת נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, נתניהו נסוג למעשה מ"הבנות שקטות" עם האמריקנים שהוא יברך על היוזמה. בבית הלבן ציינו אז כי "ההצהרה על היוזמה להפסקת אש תואמה עם ישראל".
אותה הפסקת אש הייתה יוזמה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון. הם קראו להפסקת אש מיידית של 21 יום בין ישראל לחיזבאללה. ״הגיע הזמן להסדר בגבול ישראל-לבנון שיאפשר לאזרחים לחזור לבתיהם בביטחון", נכתב בהצהרה מטעם השניים. "אנחנו קוראים לתמיכה רחבה ומיידית של ממשלות ישראל ולבנון״. גורמים בכירים בבית הלבן רמזו כי ישראל ולבנון מכירות את ההסכם - ואף הסכימו לו, אך כאמור - נתניהו "נסוג מההבנות", כלשון הגורמים אז. למחרת, ביום שישי, היום שבו נאם נתניהו באו"ם, חוסל חסן נסראללה בתקיפה בדאחייה בביירות. נתניהו עזב תדרוך עם עיתונאים ובו עודכן על התקיפה.