שלטון הטליבאן באפגניסטן הגיב היום (שני) לזעם של הקהילה הבינלאומית על חוק חדש שאישר ארגון הטרור, ונתפש במערב כעליית מדרגה בדיכוי הנשים האפגניות. הטליבאן ציין כי אכיפת החוק תיעשה "בעדינות" ובצורה הדרגתית, ותהיה מלווה בהסברים על ההנחיות החדשות.
לפי החוק החדש של ארגון הטרור, שעליו הודיע ביום רביעי משרד המשפטים האפגני, נשים יחויבו לכסות את גופן לחלוטין, כולל את פרצופן, וייאסר עליהן להרים את קולן בפומבי. "כשאישה בוגרת עוזבת את ביתה היא מחויבת להסוות את קולה, פרצופה וגופה", נכתב בחוק החדש. במסגרת החוק אסור לשמוע את הנשים משוחחות, שרות או מקריאות טקסט כלשהו בציבור.
3 צפייה בגלריה
נשים אפגניות קאבול אפגניסטן שלטון ה טליבאן
נשים אפגניות קאבול אפגניסטן שלטון ה טליבאן
נשים בקאבול. הדיכוי מחריף
(צילום: EPA/SAMIULLAH POPAL)
החוק החדש אוסר על נשים להביט בגברים שאינם קרובי משפחה שלהן. נהגי מוניות ייענשו אם יסכימו להסיע נוסעת ללא גבר שמלווה אותה. החוק כולל גם הנחיות לגברים על קוד הלבוש ואורך הזקן ואיסור על הומוסקסואליות ועל השמעת מוזיקה בחגים ציבוריים (שאינם דתיים).
השלטון ציין כי משטרת המוסר של הטליבאן תזהיר בשלב הראשון את מי שלא יישמעו להנחיות, ותעניש את מי שימשיכו לא לציית לו: תחילה על-ידי קנסות, ובהמשך באמצעות מעצרים.
3 צפייה בגלריה
אפגניסטן טליבאן קאבול אישה יוצאת מ מכון יופי שתמונות נשים הושחתו בו מבחוץ ב שנת 2021
אפגניסטן טליבאן קאבול אישה יוצאת מ מכון יופי שתמונות נשים הושחתו בו מבחוץ ב שנת 2021
(צילום: רויטרס, Jorge Silva)
האו"ם, האיחוד האירופי וארגוני זכויות אדם מחו נגד החוק. באיחוד האירופי אמרו היום כי הם "מזועזעים" מהחוק שמרחיב "את ההגבלות הקשות על חייהן של האפגניות. ההחלטה האחרונה היא מכה קשה נוספת שפוגעת בזכויות של הנשים והנערות האפגניות, ואת זה אנחנו לא יכולים לסבול", אמר שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל.
שלטון הטליבאן פועל בכפוף לחוקי השריעה, ההלכה האיסלאמית – אותה הארגון מפרש באופן קיצוני ביותר. בממשלת הטליבאן מקפידים להדוף את הביקורת הבינלאומית על המדיניות שלה, כולל האשמות שעלו באו"ם שארגון הטרור אחראי ל"אפרטהייד מגדרי".
הטליבאן עלה לשלטון באפגניסטן לראשונה ב-1996, והודח אחרי הפלישה האמריקנית ב-2001. כששב לשלטון לפני כשלוש שנים, אחרי שהכניע את הצבא האפגני, הבטיח שיחסו לנשים יהיה שונה מבתקופת שלטונו הראשונה – אך לא עמד בהבטחתו.
ארגון הטרור האיסלאמיסטי אוסר על נערות אפגניות ללמוד בחטיבות הביניים והתיכונים, מגביל את הגישה של נשים למרחב הציבורי וקבע כי הן צריכות להיות תחת "השגחה גברית". הוא אוסר עליהן לעבוד במקצועות רבים והטיל עליהן קוד לבוש מחמיר, שכעת עולה מדרגה.