כוכבי על איראן: "דיפלומטיה יכולה להיכשל. אופציה צבאית - חובה מוסרית"
(צילום: דובר צה"ל)

דוחק בצדדים - ומזהיר מ"משבר גרעיני מסוכן": שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, הודיע אמש (שלישי) על טיוטת פשרה חדשה במטרה להחיות את הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן. במאמר שכתב ב"פיינשל טיימס" הבריטי טען בורל כי "הזמן אוזל", וציין: "הנחתי כעת על השולחן טקסט שמתייחס בפירוט מדויק להסרת הסנקציות, כמו גם לצעדים הגרעיניים הנדרשים כדי לשוב להסכם גרעין".
הוא קרא לכל הצדדים המעורבים בשיחות בווינה לקבל את הטיוטה כדי להימנע "ממשבר גרעיני מסוכן", כלשונו, "מול הסיכוי להגברת הבידוד של איראן ואנשיה". בורל הכיר בכך שהטיוטה היא לא "הסכם מושלם, אבל היא מייצגת את ההסכם הכי טוב שלדעתי אפשר להשיג". שר החוץ הוסיף כי הטיוטה "מתייחסת לכל הנושאים המהותיים וכוללת פשרות קשות מכל הצדדים".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ביידן וראיסי. באיחוד האירופי דוחקים: "הזמן אוזל"
(צילום: AP, EPA)
6 צפייה בגלריה
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
"לא הסכם מושלם, אבל הכי טוב שאפשר להשיג". שר החוץ של האיחוד האירופי בורל
(צילום: רויטרס)
"אחרי 15 חודשים של משא ומתן אינטנסיבי ובונה בווינה ואינספור פגישות, הגעתי למסקנה שהמקום לפשרות משמעותיות נוספות מוצה", הוסיף. עלי בכרי קאני, בכיר במשלחת האיראנית לשיחות בווינה, אישר שבורל אכן הניח הצעה חדשה, וכתב בטוויטר: "גם לנו יש רעיונות משלנו, הן במהות והן בצורתם, כדי לסיים את המשא ומתן".
דובר מחלקת המדינה האמריקאית, נד פרייס, התייחס בתדרוך כתבים לטיוטה שפרסם בורל ואמר כי "אנחנו מבינים שהטקסט הזה מתבסס על המתווה שאנחנו האמנו בו כבר במרץ. אנו לומדים את השינויים שהוצעו על ידי האיחוד האירופי ונגיב להם תוך זמן קצר. אנחנו מקווים שאיראן תנצל את ההזדמנות שעמדה בפניה כבר לפני זמן מה. הזמן הוא המהות. תוכנית הגרעין של איראן דהרה קדימה, ולכן חזרה הדדית להסכם עדיפה לאינטרס הלאומי שלנו".
6 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
"המקום לפשרות משמעותיות מוצה". השיחות בווינה, ארכיון
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
נד פרייס
נד פרייס
"נגיב לטיוטה תוך זמן קצר". נד פרייס, לא סיפק פרטים על ההסכם המוצע
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
מתקן העשרת אורניום בנתנז
מתקן העשרת אורניום בנתנז
מתקן העשרת אורניום בנתנז
(צילום: AP)
פרייס, כמו גם בורל, לא סיפק פרטים על הטיוטה החדשה. עם זאת בורל התייחס גם הוא לסוגיית הזמן ואמר כי "הזמן לשחזר את ההסכם שבמסגרתו איראן הגבילה את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה בסנקציות אוזל". לדברי שר החוץ של האיחוד האירופי, "עכשיו הגיע הזמן להחלטות פוליטיות מהירות כדי לסיים את המו"מ בווינה על בסיס הטקסט שהצעתי".
הסכם הגרעין מ-2015 מעניק לאיראן הקלה בסנקציות בתמורה להגבלת תוכנית הגרעין שלה. ב-2018 הודיע הנשיא האמריקני דאז, דונלד טראמפ, שארה"ב החליטה לפרוש מההסכם. הוא החזיר את הסנקציות נגד טהרן וגרם נזק גדול לכלכלה האיראנית. מאז הפרישה האמריקנית הסכם הגרעין נמצא למעשה על סף קריסה, ואיראן ביצעה הפרות רבות של סעיפים בהסכם. בסוף אפריל הזהיר הבית הלבן שאיראן "מתקדמת לפצצה", והאיצה את תוכנית הגרעין שלה.
בתחילת החודש, ימים אחדים לאחר שנכשל סבב שיחות נוסף בין ארה"ב לאיראן בתיווך מעצמות אירופה, בניסיון להחיות את הסכם הגרעין, דווח כי המשא ומתן הלא-ישיר צפוי להתחדש רק לאחר ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן בישראל ובמזרח התיכון, שכבר התקיים כידוע באמצע החודש.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ממריא מנתב"ג
נשיא ארה"ב ממריא מנתב"ג
ביידן עם עזיבתו את ישראל. יסכים לטיוטת האיחוד האירופי?
(צילום: AFP)
השיחות על החייאת ההסכם, נזכיר, הגיעו למבוי סתום במרץ האחרון, אולם בסוף החודש שעבר הוכרז על חידוש השיחות, כשבמקום בווינה הן נערכו הפעם בדוחה בירת קטאר – שבניגוד לרוב מדינות המפרץ נחשבת לקרובה לטהרן. אלא שגם השיחות הללו הסתיימו בתום יומיים ללא התקדמות.
המשא ומתן, נזכיר, נקלע במרץ למבוי סתום על רקע דרישת איראן להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני טרור הזרים של ארה"ב, דרישה שהנשיא ג'ו ביידן סירב לה על רקע מחאה חריפה מצד ישראל ומדינות מפרציות. על רקע חידוש השיחות בקטאר דווח כי האיראנים הסירו את הדרישה הזו – אך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, טהרן עדיין דורשת את החרגת הזרוע הכלכלית הענפה של משמרות המהפכה, חתאם אל-אנבייה, מאותה רשימה שחורה. הזרוע הזו מחזיקה ברשת נרחבת של עסקים, מחברות נפט וגז ועד חברות בנייה.
איראן מעוניינת גם שביידן יבטיח שאף נשיא אמריקני בעתיד לא יוכל לפרוש מהסכם הגרעין פעם נוספת, כפי שעשה טראמפ. עם זאת, ביידן יתקשה מאוד לספק הבטחה שכזו – כיוון שמדובר בהסכם הבנות לא מחייב עבור ממשלים עתידיים, ולא הסכם שמחייב מבחינה משפטית (ההסכם, נזכיר, מעולם לא אושרר על ידי הקונגרס בוושינגטון).
ראש סבא"א רפאל גרוסי הזהיר בחודש שעבר כי בשל החלטתה של טהרן לנתק 27 מצלמות מעקב של הסוכנות במתקני הגרעין האיראניים, בהם המתקן התת-קרקעי בנתנז והמתקן באיספהאן, נותר חלון הזדמנויות קצר מאוד כדי לחדש את "רציפות הידע" על פעולותיה הגרעיניות של איראן – כלומר להחזיק בתיעוד על מעשיה בלי שיישארו בו פערי זמן שאיש אינו יודע מה עשתה בהם. גרוסי אמר אז – לפני כשלושה שבועות – שהחלון הזה יימשך כשלושה עד ארבעה שבועות בלבד. הוא אמר כי אם לא תישמר רציפות הידע – זו תהיה "מכת מוות" למשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין.
לפי דיווח ב"בלומברג" מתחילת החודש האפשרות לחזרה להסכם, מבחינת ממשל ביידן, תימשך עד הרבעון השלישי של השנה, עד בחירות האמצע בנובמבר. בבחירות הללו גבוהים הסיכויים שהדמוקרטים יאבדו את הרוב הזעום שלהם בקונגרס, באופן שיגביל את כוחו של ביידן להגיע להסכם – שאליו מתנגדים הרפובליקנים באופן נחרץ.