ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס היום (ד') דיון הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון בעקבות שני החיסולים הדרמטיים ביממה האחרונה, זה של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה הלילה בטהרן וזה של בכיר חיזבאללה פואד שוכר אמש בביירות. במקביל החליטה ישראל להעלות את רמת הכוננות בכל נציגויותיה בעולם - לרמה הגבוהה ביותר, זהה לזו שהייתה מיד לאחר טבח 7 באוקטובר. גם במוסדות יהודיים וקהילות יהודיות בעולם הוגברה הכוננות.
יחד עם זאת, פעילות הדיפלומטים הישראלים והנציגויות ממשיכה כסדרה, גם אם יש שיבושי שגרה. במסגרת הכוננות הזאת, יש תגבור משמעותי של צוותי אבטחה בנציגויות.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
הנייה ושוכר, שחוסלו שניהם ביממה האחרונה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
הערכת המצב והגברת הכוננות באות על רק דברי האיום שבאו הבוקר כצפוי מטהרן בעקבות ההתנקשות בהנייה. בהודעה רשמית ראשונה שפרסם הבוקר משרד החוץ האיראני על החיסול הוא מסר כי "נפילתו של הנייה חלל בטהרן תחזק ותעמיק את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין טהרן, פלסטין וההתנגדות", וכי דמו של הנייה לא נשפך לשווא. זמן לא רב אחר כך אמר מקור איראני לערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה כי הטיל שבאמצעותו חוסל הנייה שוגר ממדינה אחרת, כלומר מחוץ לשטח איראן, וכי "העובדה שהטיל הגיע מבחוץ היא תוקפנות נגד איראן, הדורשת תגובה בלתי נמנעת".
גם בסוכנות הידיעות האיראנית "נור ניוז", הנחשבת מקורבת למועצת הביטחון העליונה של איראן, נכתבו הבוקר דברי איום: לפי הסוכנות ההתנקשות בהנייה היא "הימור מסוכן לערעור ההרתעה של איראן", ו"חציית הקווים האדומים של איראן תמיד עלתה לאויב ביוקר". מפקד משמרות המהפכה לשעבר מוחסן רזאי אמר מצידו מפורשות: "ישראל תשלם מחיר כבד על הרג הנייה".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הרצי הלוי
בנימין נתניהו הרצי הלוי
נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי. דיון הערכת מצב
(צילום: Nir Elias / POOL / AFP, דובר צה"ל)
קודם לכן הבוקר נמסר כי מועצת הביטחון של איראן התכנסה לדיון חירום בעקבות חיסול הנייה, ומקורות איראנים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי לכינוס הגיעו מפקדים בכירים במשמרות המהפכה, וכי המועצה תקבע את האסטרטגיה של איראן בתגובה לחיסול הנייה. ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי לפי שני גורמים איראנים רשמיים ישיבתה של מועצת הביטחון העליונה של איראן נערכת במעונו של המנהיג העליון עלי חמינאי, ומשתתף בה גם מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה איסמעיל קאאני, מי שהחליף את המפקד האיראני הנודע קאסם סולימאני שחוסל ב-2020 על-ידי ארה"ב בהפצצה בעיראק.
הבוקר הצטרף לאיומים גם הנשיא החדש של איראן מסעוד פזשכיאן, מי שהוצג לאחרונה בעולם כרפורמיסט מתון יחסית אחרי ניצחונו בבחירות לנשיאות. יממה אחרי שהושבע לנשיא, באירוע שבו השתתף גם הנייה, אמר היום פזשכיאן כי איראן תגרום ל"כובשים הטרוריסטים" להתחרט על ההתנקשות ה"פחדנית" במנהיג חמאס, וכי היא "תגן על שלמותה הטריטוריאלית ועל כבודה".
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
איסמעיל הנייה עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן החדש פזשכיאן עם הנייה אתמול בטהרן. אחת התמונות האחרונות של מנהיג חמאס שחוסל
(צילום: Iran's Presidency /WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
במקביל אמר שר ההסברה של לבנון כי ההערכה בארצו היא שחיזבאללה יגיב על החיסול שביצעה אמש ישראל בביירות, והדגיש כי לבנון "אינה רוצה מלחמה". הוא אמר כי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי מנהל מאמצים דיפלומטיים כדי להביא להרגעת המתיחות, וכי כך או כך לבנון מוכנה למקרה של עקירה המונית של תושבים בתוך תחומיה בגלל המלחמה.
אחרי שקודם לכן היום גינו את ההתנקשות רוסיה, טורקיה וקטאר, לפני הצהריים הצטרפה למגנות גם סין. משרד החוץ הסיני מסר כי בייג'ינג מתנגדת להתנקשות ומודאגת ממנה מאוד: "סין תמיד פעלה לקידום פתרון של סכסוכים אזוריים באמצעות משא ומתן ודיאלוג. הצדדים צריכים להגיע להפסקת אש בהקדם האפשרי כדי להימנע מהסלמה נוספת של הסכסוך והעימות".