הרב מנחם יאווע נעצר השבוע בחשד לניהול כת בירושלים, שבמסגרתה ביצע עבירות מין חמורות בנערים שקיבץ סביבו. נגד יאווע בן ה-51, תלמידו של הרב אליעזר ברלנד ואב ל-17 ילדים, התפרסמו ביום רביעי עדויות חמורות בתחקיר של אריאלה שטרנבך בחדשות רשת - שמהן עולה תמונה מזוויעה על הנעשה בכת. לפחות ארבעה תלמידים לשעבר של יאווע הגישו נגדו תלונות במשטרה.
מתוך תחקיר חדשות 13 על הרב מנחם יאווע
(צילום: באדיבות חדשות 13)

1 צפייה בגלריה
הרב מנחם יאווע
הרב מנחם יאווע
"יש לו קשר לבכיר במשטרה". מנחם יאווע
אחד העדים בתחקיר חדשות רשת סיפר: "ליאווע מותר היה לעשות הכול, כולל המעשים הכי נבזיים שכתובים בתורה. זה יכול היה להימשך לילות שלמים שבהם לא הייתי אוכל או שותה". התלמיד הצביע על הדירות הישנות שבהן התרחשו המעשים בירושלים, ואמר כי "סיפור הכיסוי היה לפתוח ישיבה, אבל הוא רצה עובדים שישרתו אותו".
מרדכי (שם בדוי) טען בתחקיר של חדשות רשת כי הרב יאווע פגע בו מינית. "הוא כל הדרך היה מזהיר אותי - 'אתה יודע שאסור לך לספר את זה לאף אחד בחיים, כי יכול לקרות לך משהו. זה משהו שעשיתי נטו איתך, נטו בשבילך, שאני לא עושה אותו עם אף אחד בחיים'".
הוא סיפר כי יאווע הכניס אותו לחדר בישיבה, סגר את כל הדלתות ואמר לו שסבא שלו נמצא "במקומות מאוד-מאוד נמוכים בשמיים בגלל שאתה חוטא". התלמיד סיפר כי נבהל והרגיש שהוא "עומד למות" מרוב בושה. לאחר מכן יאווע אמר לו שידאג לו שלא יקרה לו דבר, ואז החל לחבק אותו ולנשק אותו בפיו. "זה היה בחיבה כזאת קרובה, הוא נתן לי הרגשה שאני לא צריך כלום בעולם, רק אותו אני צריך. ומפה התחיל מסע השחור של החיים שלי".
מרדכי אמר כי עבירות המין בוצעו בו "בשם תורנו הקדושה", ויאווע נהג להשתמש בפסוקים מהתורה להצדקת המעשים - כמו "שים נא ידך תחת ירכי, או "ישקני מנשיקות פיהו", או "ועשית עמדי חסד ואמת" לדבריו, "הוא כל הזמן נתן לי את ההרגשה ואת התחושה שאני צריך מישהו שיחזק אותי וייתן לי תמיכה כל החיים, ופשוט הוא לקח את התמימות שלי וניצל אותה במשך כארבע שנים".
80% מהמעשים, לדבריו, בוצעו באותו חדר שאליו הוכנס בפעם הראשונה, שהיה "קטן, חשוך, אפל ומפחיד למראה". לדבריו, "זו דירה קבועה שבה היו מתבצעים המעשים, המון-המון מעשים, בעיקר בשבתות. בכלל לא הבנתי בעניינים של מין וכל הדברים האלו, הוא פשוט לקח אותי ואמר לי 'תגיד איזה עוד דברים אתה אוהב, איזה עוד דברים אתה רוצה'. אמרתי לו 'כבר עשינו הכול', והוא שאל 'מה עוד אתה רוצה שאני אעשה?'".
התלמיד הוסיף: "מנחם, תדע לך שאתה פגעת בנשמה שלי והרסת לי ולמשפחה שלי את החיים. הרע שעשית לי שבר לי את החיים ורמס אותם. ביום שהבנתי שאתה לא צדיק והשתמש בי נטו לאינטרס האישי שלך, גמרת לי על החיים. אני יודע שיש עוד אנשים שסבלו ועברו את זה".

"ניתקו אותי ממנו במאמץ גדול"

עד נוסף, צחי צייטלין - שדיבר בפנים גלויות - סיפר כי למד בישיבה חסידית במאה שערים. לדבריו, יאווע נהג להסתובב בבית הכנסת המרכזי של חסידי ברסלב, ולהכתיר עצמו כ"תלמיד האמת" של הרב ברלנד - ש"צריך להתקרב אליו כדי להגיע לצדיק האמיתי". הוא טען ל"שטיפות מוח של שעות ארוכות", שבמהלכן יכול יאווע לשבת "שש שעות ולדרב בלי סוף, ולאט-לאט הוא יוצר תלות". לאחר תקופה קצרה, האמר צייטלין, יאווע נהג להתחיל עם "פגיעות מיניות מהחמורות ביותר, בכל צורה ודרך". הוא תיאר "תקופה מאוד קשה ומבולבלת, שבסופה הסביבה שלי זיהתה שיש בעיה בקשר הזה - ובמאמץ גדול ניתקו אותי ממנו".
תלמיד אחר לשעבר שדיבר בפנים גלויות, משה, אמר כי "פעם אחת נכנסתי איתו לחדר והוא שאל - 'אתה מרגיש שאני אוהב אותך?'. ואז פחות או יותר משמה הוא התחיל לנשק אותי בלחי, וזה התגלגל לנשיקות בפה. הוא דיבר איתי על נושאים הכי אינטימיים, שלא היה לי מושג בהם. נושאים שבתור ילד בן 14 חרדי אני לא רק לא אמור להיחשף אליהם - אלא זה הדברים שאני הכי מתרחק מהם. הוא סוג של רצה לנצל אותי ולהשתמש בי".
לדברי משה, "הוא אמר לי כמה פעמים שאם אני משיג בחורים תמימים שלא שואלים שאלות - הוא ישלם לי 2,000 שקל על כל בחור. באיזשהו שלב אני מנער את עצמי ואומר - זה הרב שאמור להנחות לך את הדרך? הוא אמור להגיד לך מה לעשות בחיים? התנתקתי משם".
נתן (שם בדוי) אמר כי הרב נהג לחפש "בחורים בגילאים 13", כי "בגיל הזה אין לבחור שום דעות. הוא גם היה אומר את זה בפירוש, שהוא מחפש בחורים כאלה, בלי שכל". בעדות נוספת שפורסמה בתחקיר, נטען כי "הוא פשוט ניתק את הנערים בצורה מוחלטת מההורים ומכל הסביבה שלהם - ולאט-לאט גם חיתן אותם והקים סביבו קהילה שלמה".
עדה אחרת, הודיה (שם בדוי), תיארה כי בחדר שינה בישיבה הייתה תמונה ענקית של הרב יאווע, שאותה קיבל כל זוג במתנה אחרי שהתחתן. "המטרה הייתה להסתכל עליו ולחשוב עליו כל הזמן, שהילדים ייצאו צדיקים כמוהו. שהוא יהיה כל הזמן במחשבה שלך", אמרה. נתן תיאר כי כמה פעמים יאווע הורה לו להתגרש, כי אשתו לא רצתה להקשיב לכל מה שראש הכת אמר. השניים סיפרו: "זה לא שיש לך בחירה בכלל. הרב רואה הכול, יש לו רוח הקודש. משהו ענק, מפלצתי, דרגות של נבואה, של משיח".
מהמשטרה נמסר: "מדובר בחקירה שעודנה מתנהלת ובמסגרתה בוצעו ועוד יבוצעו מגוון פעולות חקירה, לרבות איסוף עדויות. נמשיך לחקור את החשדות במקצועיות וברגישות הנדרשת במטרה להגיע לחקר האמת". בחדשות רשת צוין כי לדברי גורם בכיר, החקירה מתבצעת במידור חריג כבר חצי שנה, מאחר ש"לרב יש קשרים במשטרה". בזמן הזה המשיך יאווע לנהל ישיבה שבתוכה חיים נערים. הרב עצמו סירב להגיב לתחקיר אך אשתו טענה ש"מדובר בצדיק שמעלילים עליו".