ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר הגיעו היום (שבת) לקהיר שבמצרים לשיחות על עסקת החטופים. זאת, בצל קרע חריף בין צוות המשא ומתן לראש הממשלה בנימין נתניהו, סביב השאלה אם הוא אכן רוצה להתקדם לעסקה במתווה המקורי. המחלוקת העיקרית בין ישראל לחמאס הייתה ונותרה, כך נראה, סוגיית ההישארות בציר פילדלפי ומסדרון נצרים.
3 צפייה בגלריה
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
ברנע ובר
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
למשלחת, שבה דנים בין היתר בסוגיות ציר פילדפי ומעבר רפיח, הצטרפו גם תת-אלוף במיל' אורן סתר ומתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן. יציאת המשלחת לקהיר סוכמה כבר ביום רביעי האחרון, אך נשמרה בפרופיל נמוך בגלל החיסולים האחרונים.
ביום רביעי התקיים דיון אצל נתניהו, שלפי דיווחים הגיע לטונים צורמים - והנוכחים הגדירו את הפגישה כ"ישיבת הצעקות". כל ראשי מערכת הביטחון אמרו בישיבה שדרישות נתניהו יתקעו את העסקה, אבל קיבלו את הרושם שרה"מ לא היה מוכן לשמוע.
בכיר אמריקני ציין כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן "נחוש יותר מתמיד להביא לעסקת חטופים ולהפסקת אש". לדברי הבכיר, ביידן "חושב שזה עדיין ריאלי, ויכול גם למנוע הסלמה והידרדרות מול לבנון". בשיחה של הנשיא האמריקני עם נתניהו ביום חמישי הוא הפעיל עליו לחץ כבד לחתור לפתרון בסוגיות שנותרו, כשגם סגניתו קמלה האריס - שמועמדת מטעם הדמוקרטים לנשיאות - הייתה על הקו.
בחדשות כאן11 דווח אתמול (שישי) כי ראש השב"כ רונן בר אמר לנתניהו בדיון: "אנחנו מרגישים שמצד אחד אתה שולח אותנו לשאת ולתת, מצד שני אתה מכניס שינויים למתווה". לפי דיווח בחדשות קשת, הוא הוסיף: "אם הכוונה שאתה לא רוצה את המתווה שעל השולחן, תגיד לנו".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הצהרה על עסקה עסקת חילופי אסירים עם רוסיה הבית הלבן ארה"ב
ג'ו ביידן הצהרה על עסקה עסקת חילופי אסירים עם רוסיה הבית הלבן ארה"ב
"נחוש יותר מתמיד להביא לעסקה". ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הפגישה שעליה דיווח לראשונה העיתונאי בן כספית התקיימה כדי לקדם מהלכים שיביאו לפריצת דרך במו"מ, וכדי לנצל את החיסולים ולקדם את העסקה. עוד דווח כי האלוף במיל' ניצן אלון אמר לנתניהו כי "אתה יודע שכל הפרמטרים (שהוספת) לא יתקבלו ולא תהיה עסקה. עם מה שאתה אומר אין לנו מה ללכת, אנחנו 'על האפס'", וכי גם הרמטכ"ל אומר דברים דומים.
ראש המוסד, לפי הדיווח, אמר: "יש עסקה. אם נתמהמה ייתכן שנפספס את ההזדמנות - צריך לקחת את זה".
בשלב זה, לפי הדיווח, דפק נתניהו על השולחן והטיח בראשי מערכת הביטחון: "אתם רופסים. אתם לא יודעים לנהל משא ומתן קשוח. אתם חלשים, אתם מכניסים מילים לפה שלי. במקום ללחוץ את ראש הממשלה תלחצו את סינוואר".
דווח כי בכירים במערכת הביטחון אמרו בתום הישיבה: "נתניהו לא רוצה עסקה בעת הזאת, הוא ממשיך להתעקש למרות שאנחנו מבהירים לו שהמערכת יודעת להתמודד עם המשמעויות של העסקה. הוא ויתר על החטופים".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת דיון בנושא החטופים יחד עם גל הירש
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת דיון בנושא החטופים יחד עם גל הירש
התמונה שפרסם נתניהו מדיון בסוגיית החטופים
(צילום: דוברות רה"מ)
לשכת ראש הממשלה טענה אמש כי התיאור שחמאס כביכול הסכים לתנאי העסקה הוא שקרי. "עדיין לא ברור אפילו שחמאס נסוג מדרישתו שישראל תתחייב על סיום המלחמה ותיסוג לחלוטין מהרצועה, ושהיא לא תוכל לחזור ללחימה", נמסר. "בנוסף, עדיין לא הושגה הסכמה על מספר החטופים החיים שישוחררו, על הישארות ישראל בציר פילדלפי, על מנגנון למניעת כניסת מחבלים ואמל"ח מציר נצרים ועל פרטים חשובים נוספים".
"כל הדרישות עליהן מתעקשת ישראל הן בהתאם למתווה ה- 27.5", טענה לשכת ראש הממשלה, על אף שבצוות המו"מ ובמערכת הביטחון אומרים דברים אחרים - וגם ביידן לא הציג את הדרישות האלה כשהציג את המתווה הישראלי, שהוסכם גם במועצת הביטחון. "בניגוד לנטען, ראש הממשלה לא הוסיף לדרישות דבר ואילו חמאס הוא זה שדרש עשרות שינויים למתווה. סינוואר הוא המכשול להסכם ולא ראש הממשלה שמוכן ללכת כברת דרך ארוכה לשחרור חטופינו שיקרים לו, תוך שמירה על ביטחון ישראל ומניעת תנאים שיאפשרו לחמאס לחזור להשתלט על הרצועה, לאיים על ישראל, ולחזור לבצע את זוועות ה-7 באוקטובר. מתוך רצון זה, הורה ראש הממשלה למשלחת המו״מ לצאת לקהיר".