אחרי מכת המנע של צה"ל, בחיזבאללה פרסמו הבוקר (יום א') שלוש הודעות על מה שמכונה "השלב הראשון" בתגובה על חיסולו של בכיר ארגון הטרור פואד שוכר בביירות. לפי חיזבאללה, שוגרו 320 רקטות לעבר "מטרות צבאיות". ההסלמה הזו התרחשה ביום חשוב לשיעים, העדה שממנה צמח חיזבאללה.
בהודעה השלישית נכתב כי "כל הכטב"מים יצאו במועדם וחצו את הגבול לעבר היעד, הושלם המבצע להיום". בישראל אמרו כי אלפי משגרים הושמדו במתקפת המנע, אבל בחיזבאללה הכחישו זאת ואמרו: "הטענות יופרכו בנאום שיישא נסראללה היום ב-18:00". רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה בשידור ישיר מדרום לבנון - ותיעדה את אחת מתקיפות צה"ל במרחב. צפו בתיעוד הדרמטי.
תקיפה בלבנון - בשידור חי בשופר חיזבאללה

"במסגרת התגובה הראשונה לתקיפה הישראלית בדאחייה שהובילה למותו של פואד שוכר ונוספים, נשים וילדים, חיזבאללה החל בתקיפה אווירית עם מספר רב של כטב"מים לעבר העומק הישראלי ויעד צבאי שיוכרז בהמשך", נטען בהודעה הראשונה.
"יחד עם זאת בוצע ירי רקטות למספר מוצבים וסוללות של כיפת ברזל. לפעולות ייקח זמן. בהמשך תצא הודעה מפורטת על המהלך והמטרות", מסר עוד חיזבאללה, בהמשך נטען כי "השלב הראשון הסתיים בהצלחה. מדובר בשלב הפגיעה במוצבים ישראלים כדי להקל על מעבר כטב"מי התקיפה לכיוון המטרות בעומק, והם עברו. מספר הרקטות ששוגרו עד כה לעבר מוצבי האויב עלה על 320".
ארגון הטרור פירט גם את יעדיו, לכאורה: "בסיס מירון, נווה זיו, בסיס זעתון, זעורה, קלע בגולן, בסיס נוסף (א-סהל), נפח, בסיס יואב, בסיס ירדן בגולן, עין זיתים ורמות נפתלי". לאחר מכן הוא אף פרסם סרטון המאת אותם יעדים.
האתרים שהותקפו היום על ידי חיזבאללה

מאוחר יותר דיווח כתב רשת "אל-מנאר" של חיזבאללה כי התקיפות הישראליות כוונו לאזורים מיוערים, לעמקים וגבעות ולא כיוונו לאזרחים. הוא גם הזכיר כי "חיזבאללה יגיב בצורה קשה לכל פגיעה באזרחים".
ברשת אל-מיאדין, שגם היא מזוהה עם הציר השיעי, נטען כי התקיפה של חיזבאללה "קדמה לתקיפות הישראליות והדיווחים הישראליים על 'מתקפת מנע' לא מדויקים". באותה רשת נכתב כי "הטענות על סיכול מתקפה הן שקריות. חיזבאללה פגע ביעד צבאי חיוני בעומק ישראל והשיג את מטרותיו, למרות הסיוע המודיעיני האמריקני לישראל. התגובה של חיזבאללה הצליחה למרות הכוננות הישראלית".
בשלב ראשון לא נמסר על נפגעים בלבנון, אולם בהמשך דווח ב"א-נהאר" הלבנוני כי רכב הותקף באזור אל-חיאם בדרום המדינה, ולאחר מכן דווח על לפחות שלושה הרוגים בתקיפות ישראל.
לפי הדיווחים, אלו העיירות והכפרים בדרום לבנון שהותקפו: עין קאנא, כפר פילא, א-לויזה, בוסליא, רשאף, א-טירי, חדאתא, כונין, זבקין, יאטר, סדיקין, חאריס, דיר סריאן, טלוסה, אל-קוסיר, א-נאקורה, טיר חרפא, מג'דל זון, עלמא א-שעב, אל-ג'בין, שיחין, אל-מחמודיה, אל-ג'בל אלרפיע, ברגז, א-דלאפה, מיס אל-ג'בל ומרכבא. בנוסף, בוצעו תקיפות כטב"מים באל-חיאם ועלמאן.

התקיפה הנרחבת מתחילת המלחמה

מכת המנע של צה"ל הייתה התקיפה האינטנסיבית ביותר מתחילת המלחמה בדרום לבנון ובוצעה בו זמנית למספר רב של כפרים ועיירות בגבול. לפי דובר צה"ל, הותקפו והושמדו אלפי קני שיגור שכוונו לצפון הארץ וגם למרכז. נראה שללבנונים ייקח זמן להבין את גודל האירוע, ובשעות הראשונות עסקו שם בהערכת נזקים.
בחודשי הלחימה האחרונים צה"ל תוקף מדי יום בדרום לבנון יעדים של חיזבאללה. פעילי הארגון עדיין פועלים מאזור הגבול ויורים לשטח ישראל בצורה שוטפת. בשבועות האחרונים פורסמו בערוצים הלבנונים תמונות מעיירות וכפרי הגבול של ההרס ברחובות.
היום מצוין בעולם השיעי ה"ארבעין" שהוא יום חשוב עבור השיעים, 40 יום אחרי ה"עשוראא" (שהוא היום העשירי בחודש מוחרם שבו נהרג בקרב בכרבלא חוסין בן עלי בן אבי טאלב, נכדו של הנביא מוחמד). בארבעין נהוג לעלות לרגל למקדש של חוסיין בכרבלא בעיראק. בשבועות האחרונים נרשמו הכנות רבות במקום לקראת היום, ובין היתר אף פורסמה תמונה עם משאית זבל שניקתה את הרחובות עם תמונה של ראש הממשלה נתניהו.
3 צפייה בגלריה
מזבקין בדרום לבנון
מזבקין בדרום לבנון
הבוקר בדבקין שבדרום לבנון
3 צפייה בגלריה
מכת מנע תקיפת צה"ל בלבנון
מכת מנע תקיפת צה"ל בלבנון
התקיפות בדרום לבנון לפנות בוקר
3 צפייה בגלריה
שמעון גואטה ראש המועצה האזורית מעלה יוסף בבית שנפגע במנות
שמעון גואטה ראש המועצה האזורית מעלה יוסף בבית שנפגע במנות
ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה, בבית שנפגע ביישוב מנות

תוצאת התקיפה של חיזבאללה

על אף מכת המנע, חיזבאללה הצליח כאמור להוציא לפועל מאות שיגורים לעבר הצפון, ונפילות נרשמו בכמה יישובים. בעכו, למשל, נפגעו בניינים, ואישה נפצעה באורח קל מרסיסים. ביישוב מנות נפגע לול, ונרשמו גם פגיעות ישירות בכביש ובמרחבים נוספים.
לאור הודעת חיזבאללה על כך שמדובר היה ב"שלב הראשון" בתגובה לחיסול פואד שוכר, ולאור העובדה שהחלק הארי בתוכניתו נכשל, צה"ל נשאר דרוך לקראת ההמשך. שר הביטחון הכריז על "מצב מיוחד" בכל הארץ, ולראשונה זה זמן רב הוטלו הגבלות מגוש דן וצפונה.
פורסם לראשונה: 07:06, 25.08.24