פאוזיה אמין סידו, הצעירה היזידית בת ה-21, שבה סחרו פעילי דאעש בעיראק ומכרו לפעיל חמאס שמזוהה עם דאעש, הצליחה להימלט ממנו לאחר שנהרג במהלך המלחמה. בצה"ל אישרו הערב (חמישי) את דבר חילוצה, וציינו כי המחבל שהחזיק בה כנראה נהרג בתקיפה ישראלית ברצועה - מה שאפשר לה להימלט למקום מסתור.
הצעירה היזידית מתאחדת עם משפחתה

2 צפייה בגלריה
צה״ל בהובלת המתפ״ש, בשיתוף עם השגרירות האמריקאית בישראל פעלו לשחרור צעירה יזידית שהוחזקה ע״י פעיל חמאס מזוהה דאעש ברצועה
צה״ל בהובלת המתפ״ש, בשיתוף עם השגרירות האמריקאית בישראל פעלו לשחרור צעירה יזידית שהוחזקה ע״י פעיל חמאס מזוהה דאעש ברצועה
פאוזיה במעבר כרם שלום, בדרך הביתה
(צילום: דובר צה"ל)
בימים האחרונים, אחרי הליכי תיאום מורכבים שכללו גם מעורבות של ארה"ב, ירדן ועיראק, הצעירה הוצאה במבצע חשאי דרך מעבר כרם שלום - ומשם המשיכה לירדן ולעיראק.
ראש המטה של שר החוץ העיראקי אמר כי המאמצים לשחרורה של פאוזיה נמשכו ארבעה חודשים, לאור קשיים שנבעו מפעילות צה"ל בעזה. לטענת גורמים בעיראק, הם היו בקשר עם פאוזיה במשך חודשים והעבירו את פרטיה לארה"ב - שארגנה את שחרורה.
לפי ראש המטה של שר החוץ העיראקי, פאוזיה נמצאת במצב פיזי טוב - אבל עברה טראומה מימיה בשבי אצל המחבל - ומהתנאים ההומניטריים הקשים בעזה. הבוקר פורסם סרטון שבו נראה התאחדה עם משפחתה בצפון עיראק.
2 צפייה בגלריה
ילדים יזידים ש חולצו מ שבי דאעש ב סוריה
ילדים יזידים ש חולצו מ שבי דאעש ב סוריה
ילדים יזידים שחולצו משבי דאעש בסוריה, 2019
(צילום: AFP)
על אף שלא היה מבצע צבאי לחילוצה, ראש חטיבת הדיפלומטיה הדיגיטלית במשרד החוץ, דוד סרנגה, הודיע כי כוחות הביטחון הישראליים הם שחילצו את פאוזיה מהרצועה. לפי סרנגה, "במשך שנים פאוזיה הוחזקה בשבי איש חמאס-דאעש פלסטיני. כעת היא התאחדה עם משפחתה. הסיפור שלה הוא תזכורת לאכזריות שאיתה התמודדו הילדים היזידים, שנלקחו ללא אפשרות בחירה. כזכור, עדיין מוחזקים 101 ישראלים כבני ערובה בעזה".

היסטוריה של רדיפות

בשנת 2014, כאשר ארגון דאעש יצא למסע כיבושים שבו השתלט על שליש משטח עיראק ועל חלקים נרחבים מסוריה, הוא כיוון רבים ממעשי הטבח שלו נגד היזידים, שבהם, כארגון סוני, הוא רואה מי שכופרים באיסלאם. לפי הערכות, במעשי הטבח רצח כ-5,000 גברים יזידים ונשים יזידיות מבוגרות, ובמקביל לקח בשבי כ-7,000 נשים, נערות וילדות יזידיות. בהמשך שועבדו הצעירות והילדות הללו, והפכו לשפחות מין של מחבליו. מעשי דאעש נגד היזידים הוגדרו על-ידי האו"ם כרצח עם.
הקהילה היזידית בעיראק היא מיעוט קטן, דתי ומבודד, שמשלב מרכיבים של איסלאם, דת הזרתוסטרא והנצרות. הקהילה סבלה במהלך ההיסטוריה מרדיפות חוזרות ונשנות, שבוצעו על ידי ממשלים וצבאות שונים שכבשו אותה. מחבלי דאעש ביצעו את הטבח בעיר סינג'אר בעיראק באוגוסט 2014, וזה היה אחד הגורמים שהניעו את הקואליציה בראשות ארה"ב לתקוף מהאוויר את דאעש וליזום מאבק נרחב בארגון הטרור.
לאורך השנים, כ-3,500 יזידיות שוחררו או חולצו. אבל רבות נוספות עדיין נעדרות. להערכת פעילים יזידיים, רובן כבר לא בחיים - אבל מאות עדיין נמצאות בחיים. הזוועות שעברו הנשים היזידיות בידי דאעש זכו להכרה עולמית בשנת 2018, השנה שבה הגיחה לעולם תנועת MeToo, כשנדיה מורד, יזידית שנחטפה ואולצה לשמש שפחת מין של מחבלי הארגון, זכתה בפרס נובל לשלום. היא זכתה בפרס הודות לעבודתה כפעילה למען זכויות הנשים.