שמן נשפך ממשאית בצומת פרדסיה, זמן קצר לאחר מכן אופנוען מחליק ונפצע
(צילום: חברת נתיבי ישראל)

ביום חמישי שעבר, בשעות הצהריים, תיעדו מצלמות הכביש של חברת נתיבי ישראל משאית שחוצה את צומת פרדסיה בכביש 4 וממנה נשפכה כמות גדולה של שמן על הכביש. זמן קצר לאחר מכן המצלמה תיעדה רוכב אופנוע שחצה את הצומת, החליק על השמן ונפצע. הרוכב האט לפני הצומת וחצה אותה במהירות נמוכה שמנעה תאונה קטלנית.
לא מדובר במקרה נדיר, מאות משאיות מתועדות כשמטען נשמט מהן וכששמן דולף על הכביש. אלו מסכנים את משתמשי הדרך ובעיקר את רוכבי האופנוע וכשהם מחליקים ונפגעים בעקבות המחדלים, התאונות מוגדרות תאונות עצמיות. נתוני היפגעותם של רוכבי האופנועים חריגים בישראל ומטרידים.
3 צפייה בגלריה
שמן נשפך ממשאית בצומת פרדסיה, זמן קצר לאחר מכן אופנוען מחליק ונפצע
שמן נשפך ממשאית בצומת פרדסיה, זמן קצר לאחר מכן אופנוען מחליק ונפצע
"קשה להתמודד עם זה". תיעוד מהתאונה בצומת פרדסיה
(צילום: חברת נתיבי ישראל)
רס"ל דור שטרית ממשטרת התנועה הארצית היה בסיור בזמן האירוע. "ראיתי בהתחלה שלולית שנראתה כמו שלולית מים על הכביש אבל כשראיתי משאית שנוסעת על השוליים, הבנתי שמדובר בשמן מסוכן, כרזתי למשאית ונסעתי לפרדסיה לחסום את הצומת. איך שעשיתי פרסה ראיתי את האופנוען שפונה שמאלה ומחליק על כתם השמן. סגרתי את הצומת בשעת עומס, נאלצנו לסגור כדי שהכתם ינוקה".
מתחילת השנה נהרגו בתאונות דרכים במעורבות אופנועים 63 בני אדם, לעומת 46 בשנה שעברה שהייתה שנת קורונה. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מספרי רוכבי האופנוע שנהרגו או נפצעו קשה נמצאים במגמת עלייה, 484 רוכבי אופנוע נהרגו או נפצעו קשה ב-2013 לעומת 578 הרוגים ופצועים קשה ב-2019, עלייה של כ-19%. גם מצבת האופנועים על הכבישים, ובעיקר הכבדים, גדלה באופן משמעותי כאשר הסיכוי להיהרג ברכיבה על אופנוע כבד גבוה ביותר מפי שלושה בהשוואה לסיכון להיהרג על אופנוע קל יותר.
הנתונים בישראל מדאיגים גם בהשוואה בינלאומית שכן בשנת 2018 נהרגו 3.2 רוכבי אופנוע לכל 10 אלף אופנועים בישראל. שיעור זה גבוה מממוצע מדינות ה-OECD העומד על 2.3 רוכבים הרוגים לכל 10 אלף אופנועים וישראל נמצאת במקום ה-15 מבין 21 מדינות.
3 צפייה בגלריה
 כ-57% מהמשאיות שנבדקו בשנה שעברה נמצאו עם ליקויים. מלט נשפך ממשאית לכביש
 כ-57% מהמשאיות שנבדקו בשנה שעברה נמצאו עם ליקויים. מלט נשפך ממשאית לכביש
כ-57% מהמשאיות שנבדקו בשנה שעברה נמצאו עם ליקויים. מלט נשפך ממשאית לכביש
(אור ירוק)
במחקר של הרלב"ד מ-2020 נסקרו מאפייני התנהגותם של אופנוענים בכביש. "לטענת הרוכבים יש מתח אינהרנטי עם החוק לרוכבי האופנועים בעת הרכיבה", נכתב, "חלק מהרוכבים מעידים בפה מלא על התנהגות עבריינית ובריונית בכביש, בלי להתנצל ובלי רגשות אשמה. הכלי, לדבריהם, מעודד רכיבה בניגוד לחוק".
אלא שבמקרים רבים, תאונות שמוגדרות "תאונות עצמיות", נגרמות בשל תנאי הדרך והתנהגותם של נהגי רכב פרטי וביתר שאת נהגי רכב כבד, ולא באשמת הרוכב. בשל העדר תקציב, למשל, בשנים האחרונות יובש פרויקט התקנת פסי ההגנה לאופנוענים. פסי ההגנה מותקנים על מעקות הבטיחות בכבישים ובעיקר בעיקולים שלהם משום שהסתבר שמעקות ההפרדה המותקנים בישראל חותכים את רוכב האופנוע שמחליק עליהם ויכולים להפוך תאונה עצמית לתאונה קטלנית.
גם שמיטת מטען ממשאיות יכולה להביא לתוצאות טראגיות. לדבריו של רס"ל שטרית "אנחנו נתקלים הרבה במקרים של שמיטת מטען. כתם שמן בממדים כאלה הוא מקרה חריג יותר אבל רק לאחרונה הייתה תאונה קטלנית לאחר שממשאית עף ברזל על הכביש ואופנוען קיפח את חייו בגלל זה. היפגעות אופנוענים משמיטת מטען זו העקב אכילס שלנו וקשה להתמודד איתה".
3 צפייה בגלריה
המעקות חותכים את רוכב האופנוע שמחליק עליהם, התקציב לפסי ההגנה קוצץ
המעקות חותכים את רוכב האופנוע שמחליק עליהם, התקציב לפסי ההגנה קוצץ
המעקות חותכים את רוכב האופנוע שמחליק עליהם, התקציב לפסי ההגנה קוצץ
(צילום: הרצל יוסף)
אלון פלג, מנהל מרחב מרכז בחברת נתיבי ישראל, אמר כי מדובר אמנם ב"קומץ שאינו מעיד על הכלל", אך ציין כי זו סכנה ממשית לחיי אדם. לדבריו של פלג, אירועים הקשורים בבטיחות משאיות מתגברים עם השנים. "רק בתקופה האחרונה היה לנו אירוע של פגיעת משאית בגשר שנאלצנו לפרק אותו. אנחנו נתקלים במקרים רבים של מלט הנשפך ממשאיות ובכך גורמים לסכנה קטלנית לרוכבי אופנועים, משאית שנפל ממנה מטען וכתוצאה מכך נפצע אופנוען נוסף, התהפכות של משאיות כתוצאה מנהיגה פרועה ורשלנית, לצד אירועים נוספים".
בעמותת אור ירוק אמרו כי מסיכום פעילות ניידות הבטיחות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשנת 2020 עלה כי מתוך 1,932 משאיות (במשקל של יותר מ-10 טונות) שנבדקו, 57.5% נמצאו עם ליקויים המחייבים תיקון או ליקויים מזעריים ואחת מכל עשר משאיות, הורדו מהכביש בשל הליקויים החמורים.
ואולם, במדיניות האכיפה והפיקוח על המשאיות נמצאו ליקויים רבים בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה. בדו"ח נמצאו ליקויים אודות פיקוח על שעות נהיגה ומנוחה, לא הוסדר השימוש בטכוגרף דיגיטלי (קופסה שחורה למשאיות) וחלה הפחתה מתמשכת במספר הבדיקות שמבצעות ניידות הבטיחות של משרד התחבורה לבדיקת כלי רכב כבד באופן כזה שישנם רק שני מכשירי שקילה ישנים לשקילת המטען החורג. לפי הדו"ח, "משרד התחבורה, משטרת ישראל והרלב"ד לא הכינו תוכנית אכיפה מערכתית לכלל גורמי האכיפה".
 אלון פלג, מנהל מרחב מרכז בנתיבי ישראל אלון פלגצילום: חברת נתיבי ישראל
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר כי "לתקינות הדרך מרכיב חשוב וקריטי בבטיחותם של כלי הרכב, בעיקר של כלי הרכב הדו גלגליים אשר פחות יציבים מכלי רכב פרטיים. המשטרה חייבת לאתר את נהג המשאית ולהביאו לדין כדי להעביר מסר חד וברור שכלי רכב לא תקין מסכן את שאר משתמשי הדרך".
לדבריו, "שנת 2021 מסתמנת כשנת שיא במותם של רוכבי האופנועים והקטנועים בתאונות דרכים. קרוב למחצית מהרוכבים נהרגו בתאונות עצמיות. ניתן לראות בסרטון עד כמה הרוכבים הם אוכלוסייה פגיעה המושפעת מתנאי הדרך. מדינת ישראל הפקירה בשנים האחרונות את רוכבי האופנועים והקטנועים כאשר הקיצוצים הנרחבים בכסף שמופנה לטובת בטיחות הדרך שלהם הלכו וגדלו. הנתונים הקשים מחייבים את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להוציא לפועל תוכנית למען בטיחות הרוכבים. יש להחזיר את הכסף שנלקח מפרויקט התקנת פסי ההגנה במעקות הבטיחות ולהטמיע את ערכי הבטיחות בקרב הרוכבים עצמם".