חיסול בסוריה: בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנא דווח הבוקר (שבת) כי מבנה מגורים הותקף על ידי ישראל בשכונת אל-מזה בדמשק. זמן קצר לאחר מכן דווח כי בבניין התכנסו באותה עת בכירים פרו-איראנים ואיראן האשימה רשמית לאחר מכן כי חמישה "יועצים צבאיים" חוסלו על ידי ישראל. בין ההרוגים, לפי הדיווחים: ראש יחידת המודיעין של כוח קודס בסוריה, עוזרו ושלושה חברים נוספים בכוח קודס.
עשן מיתמר בדמשק, הבוקר

עמוד עשן גדול תועד מיתמר בבירה הסורית, ומהמרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם נמסר כי במבנה שהותקף נמצאים לרוב בכירים מאיראן, מחיזבאללה ומהג'יהאד האיסלאמי. לפי הדיווחים, שלושה מטוסי קרב נטלו חלק בתקיפה, ושמונה טילים נורו לעבר היעד.
לפי הדיווחים, אחד ההרוגים הוא חוג'ת-אללה אמידוואר, המכונה חאג' סאדק. הוא, כך נטען ב"סקיי ניוז בערבית", אחראי על התקיפות מסוריה נגד האינטרסים האמריקנים ונגד ישראל - שהוא למעשה ראש יחידת המודיעין של כוח קודס בסוריה. בנוסף דווח גם כי חוסל סגנו חאג' רולאם, וכאמור שלושה נוספים מכוח קודס. לפי דיווחים אחרים נהרגו גם מפקד מיליציה פרו-איראנית בשם אבו מנתזר ואדם בשם חאג' יונס מחיזבאללה, האחראי על העברת נשק מאיראן בדרכי היבשה.
משמרות המהפכה באיראן, בהודעה רשמית, האשימה את ישראל בחיסול: "שוב ישראל תקפה בבירה הסורית דמשק. בתקיפה האווירית נפצעו מספר גורמים סורים ונהרגו 4 יועצים צבאיים של איראן". אחר כך הודיעו משמרות המהפכה על מותו של יועץ נוסף.
7 צפייה בגלריה
סגן המודיעין של כוח משמרות המהפכה
סגן המודיעין של כוח משמרות המהפכה
חאג' סאדק, שחוסל בסוריה
7 צפייה בגלריה
דמשק
דמשק
ההרס לאחר התקיפה
7 צפייה בגלריה
דמשק
דמשק
הפיצוץ בדמשק
7 צפייה בגלריה
דמשק
דמשק
בזירת התקיפה
(צילום: REUTERS/Firas Makdesi)
לרויטרס אמר גורם בברית הפרו-סורית כי הבניין שכולל שלוש קומות היה בשימוש יועצים איראנים התומכים בממשל אסד, והוא שוטח לחלוטין מפגיעת הטילים המדויקים. פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי ציין כי לפי פרסומים בסוריה היה מדובר בפגישת תיאום נוספת בין המפעילים ממשמרות המהפכה, כנראה שלא בדרג גבוה במיוחד.
דובר מטעם הג'יהאד האיסלאמי הכחיש קשר בין הבניין לארגון הטרור וטען כי איש מאנשיו לא נפגע - לאחר דיווחים מאומתים על כך שבכיר הג'יהאד אכרם עג'ורי חוסל בתקיפה. בישראל לא התייחסו לדיווחים מסוריה.
באותה שכונה, אל-מזה, ניסתה ישראל לחסל לפני מעט יותר מארבע שנים את עג'ורי, במקביל לתחילת מבצע "חגורה שחורה" וחיסול בהא אבו אל-עטא, מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה. באותה תקיפה בדמשק בנובמבר 2019 נהרג בנו של עג'ורי. בשכונת אל-מזה שוכנות לא מעט שגרירויות, ובהן אלו של איראן ולבנון.
7 צפייה בגלריה
דמשק
דמשק
אחרי התקיפה, הבוקר
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
דמשק
דמשק
(צילום: Louai Beshara / AFP)
7 צפייה בגלריה
סוריה: הותקף ביתו של סגן מנהיג הג'יהאד האיסלאמי
סוריה: הותקף ביתו של סגן מנהיג הג'יהאד האיסלאמי
התקיפה ב-2019 בשכונת אל-מזה
(צילום: רויטרס)
לפי דוח שפרסם מרכז מחקר סורי לפני שבועיים, בשנת 2023 הייתה עלייה במספר התקיפות הישראליות בסוריה, ונרשמו 40 תקיפות כאלה לעומת 28 בשנת 2022. 28 תקיפות נרשמו גם ב-2011. בסך הכול הותקפו לפי אותו דוח 95 אתרים ונהרסו 297 מטרות.
על פי מכון המחקר, העלייה בתקיפות קשורה ישירות להרחבת פעילותה של איראן בסוריה ולניסיון של טהרן להפוך את המדינה לבסיס לפעולות שלה ושל שליחיה נגד ישראל. מנתוני המרכז עולה שאיראן הרחיבה את מספר האתרים הצבאיים שלה בסוריה וכעת מספרם הוא 570 אתרים ובסיסים, רובם בדרום המדינה.