5 צפייה בגלריה
בר דוד בקריאה לנתניהו וראשי האופוזיציה: "הגיעו להסכמות"
בר דוד בקריאה לנתניהו וראשי האופוזיציה: "הגיעו להסכמות"
בר דוד בקריאה לנתניהו וראשי האופוזיציה: "הגיעו להסכמות"
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לא מאיים בשביתה בינתיים, ובמקום זאת מפעיל את עיקר מאמציו לקדם פשרה של הרגע האחרון. בצהריים (ראשון) חשף בר-דוד את הצעת הפשרה שלו, שעליה אמר מוקדם יותר ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי היא "בסיס לשיח". מטעם הליכוד נמסר בתגובה להצעה כי מדובר ב"קבלה חד צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך. לא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה".
במוקד ההצעה, שמבוססת על מתווה שהועלה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על ידי פרופ' ידידה שטרן והמשנה לשעבר ליועמ"ש רז נזרי ובטור של פרופ' יובל אלבשן, צמצום מוגבל יותר של עילת הסבירות. לפי המתווה המוצע, עילת הסבירות תמשיך לחול על החלטות שונות של השרים ולא תבוטל בצורה גורפת, וגם לא תחול בתקופת בחירות. במקביל מציעה הפשרה שהקואליציה תתחייב כי מעתה - לתקופה של שנה וחצי - חקיקה נוספת בסוגיות משפטיות תיעשה רק בהסכמה, ברוב של 75 ח"כים לפחות.
5 צפייה בגלריה
הטור של אלבשן ב"ידיעות אחרונות"
הטור של אלבשן ב"ידיעות אחרונות"
הטור של אלבשן ב"ידיעות אחרונות"
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
אם יתקבל המתווה שהוצע, הקואליציה תיאלץ למשוך מהמליאה את הצעת החוק ולחזור לדיונים בוועדת החוקה, כיוון שאין הסתייגויות שתואמות את התנאים שהוצגו. המשמעות היא שיהיה כמעט בלתי אפשרי לסיים את חקיקת צמצום עילת הסבירות לפני סוף כנס הקיץ והיציאה לפגרה.
יו"ר ההסתדרות בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, ששותף להצעה הזו, מסרו בהודעה משותפת: "קוראים לכל הצדדים להתייצב מיד מאחורי מתווה פשרה מאוזן למען עתיד המדינה והצלת החברה הישראלית". השניים מסרו כי ההצעה הוגשה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולבכירי האופוזיציה במהלך סוף השבוע.
5 צפייה בגלריה
דובי אמיתי
דובי אמיתי
יו"ר המגזר העסקי אמיתי. "קוראים להגיע להסכמות"
על פי המתווה, עילת הסבירות תצומצם באופן כזה שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה בלבד החלטות ממשלה או החלטות שרים מכוח סמכותם בדין, ובלבד שהחלטות אלו נוגעות לענייני מדיניות, ונדונו ואושרו על ידי הממשלה במליאתה. בנוסף, לא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה בענייני מינויים של שרים וסגני שרים מכוחה של עילת הסבירות.
שאר החלטות שרים – בין אם לפי סמכותם הישירה, בין אם מכוח סמכויות שהממשלה האצילה להם, ובין אם מכוח סעיף 34 לחוק-יסוד: הממשלה, וכן החלטות ממשלה בענייני מינויים שאינן דורשות אישור הכנסת - ימשיכו להיות כפופות לביקורת שיפוטית גם לפי עילת הסבירות. עוד מוצע כי שינויים אלה לא יחולו בממשלת מעבר, מרגע הכרזת הבחירות ועד לכינון ממשלה חדשה.
בנוגע לחקיקה נוספת מוצע כי נציגי הקואליציה והאופוזיציה ימשיכו בהידברות אינטנסיבית לשם הגעה להסכמות בשאר הנושאים. במכתב ששלחו לנתניהו סיכמו בר-דוד ואמיתי: "אנו מבקשים ממך לזמן אליך את ראשי האופוזציה על מנת להגיע להסכמות".
כאמור, בליכוד דחו את המתווה, שהוצג לנתניהו כבר בסוף השבוע. "ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך", נמסר מטעם המפלגה. "ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה".
5 צפייה בגלריה
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול בניין ההסתדרות בזמן פגישתו של ארנון בר דוד
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול בניין ההסתדרות בזמן פגישתו של ארנון בר דוד
המחאה אמש מול בית ההסדתרות
(צילום: גלעד פירסט)
מובילי ארגון המחאה "כוח קפלן" מסרו בתגובה למתווה שהוצע כי "דרישות המחאה לא השתנו מהרגע הראשון: גניזת החקיקה והקביעה ששינויי עומק בשיטת המשטר ייעשו רק בהסכמה רחבה". לדבריהם, "פשרות שבסופן ישראל הופכת לדיקטטורה רעות יותר מהכרעה. מדובר בהצעה שכל מהותה היא החזרת העבריין דרעי לשולחן הממשלה ולא בהכרח תמנע פיטורים של שומרי סף ובכירים בשירות המדינה אם לא יתיישרו לפי גחמות של פוליטיקאים".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד ובר דוד נפגשו הבוקר ודנו במתווה. לפיד בירך על המאמצים האחרונים לפשרה, ומסר: "חובתנו לעשות כל מאמץ כדאי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. המתווה שהניחה ההסתדרות הוא בסיס לשיח משותף". בר דוד אמר בתגובה: "אמשיך להפוך אבן על אבן ואפעל בכל כוחי בכדי לנסות למצוא את הפשרה הנכונה". גורמים בקואליציה אישרו כי משעות הבוקר השיחות לפשרה יותר רציניות משהיו עד כה.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"המתווה - בסיס לשיח". לפיד במליאה, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורמים בליכוד טענו כי במחנה הממלכתי רוצים להגיע לפשרה רק בתנאי שהקואליציה תתחייב להקפיא את השינויים במערכת המשפט לפרק זמן ממושך של שנה וחצי. לטעמם, מדובר בדחייה ארוכה מידי והם מסכימים להקפיא את קידום החקיקה לחצי שנה בלבד.
במחנה הממלכתי עדיין דורשים גניזה מלאה. גורמים במפלגה אמרו כי הם מתעקשים שהחוק לצמצום עילת הסבירות יעבור רק אם יובטח ששאר החקיקה תהיה בהסכמה רחבה או שלא תקודם כלל.
אלפי בני אדם הפגינו אתמול מול בניין ההסתדרות בתל אביב, שם קיים בר-דוד ישיבת חירום בלשכתו יחד עם בכירי ההסתדרות ויו"ר המגזר העסקי. המפגינים קראו לבר-דוד להצטרף למחאה, להשבית את המשק ולהביא לעצירת הליך החקיקה בכנסת.
במקביל, נמשך הדיון במליאת הכנסת על צמצום עילת הסבירות, לקראת ההצבעה על הקריאה השנייה והשלישית. המליאה נפתחה בשעה 10:00 בדיון שיימשך עד 26 שעות, וצפוי להתנהל במקביל להפגנות סוערות, מאמצים אחרונים לפשרה והנזק החמור לצה"ל בצל ההצהרות על אי-התייצבות.
השתתפו בהכנת הכתבה: סיון חילאי