מלחמת רוסיה-אוקראינה נכנסת לחודש ה-20 - וקייב טוענת בהודעה חריגה שאדמירל רוסי נהרג במתקפה הגדולה שלה ביום שישי האחרון: הכוחות המיוחדים של אוקראינה אמרו היום (שני) כי אדמירל ויקטור סוקולוב, מפקד צי הים השחור של רוסיה, נהרג בהפצצה האוקראינית על מפקדת הצי הרוסי בסבסטופול שבחצי האי הקרים.
תיעוד מתקפת הטילים האוקראינית, בשישי האחרון
"34 נהרגו בהפצצה, ובהם מפקד צי הים השחור, ו-105 נפצעו. את הבניין כבר לא ניתן יהיה לשקם", נכתב בהודעה האוקראינית שפורסמה בטלגרם. ברוסיה לא פרסמו אישור או הכחשה לטענות האוקראינית.
אותה הודעה פורסמה לאחר שאוקראינה דיווחה הבוקר על "תקיפה רוסית מאסיבית" על מחוז אודסה- שלפי האוקראינים הייתה "ניסיון פתטי" להגיב על המתקפה בסבסטופול. בין היתר, נגרם נזק כבד לנמל באודסה וכמה מחסני תבואה הושמדו לאחר שרוסיה שיגרה לעברם שני טילים היפרסוניים.
5 צפייה בגלריה
תיעוד תקיפה של אוקראינה מפקדה של הצי הרוסי סבסטופול חצי האי קרים
תיעוד תקיפה של אוקראינה מפקדה של הצי הרוסי סבסטופול חצי האי קרים
תקיפת המפקדה של הצי הרוסי
5 צפייה בגלריה
המתקפה על אודסה. נזק כבד לבניינים
המתקפה על אודסה. נזק כבד לבניינים
המתקפה על אודסה. נזק כבד לבניינים
(צילום: Defence Forces Southern Ukraine/via REUTERS)
5 צפייה בגלריה
אזור התקיפה באודסה, לפני ואחרי
אזור התקיפה באודסה, לפני ואחרי
מלון "אודסה" שנפגע, לפני ואחרי
(צילום: AFP / UKRAINIAN EMERGENCY SERVICE)
באודסה אחת הקהילות היהודיות הגדולות באוקראינה, ומתקפת הטילים אירעה בזמן שחברי הקהילה ציינו את יום הכיפורים. במלון "אודסה", שלפי דיווחים משמש כיום כבסיס צבאי, פרצה שריפה. "כבר מזמן לא הייתה כזו מתקפה כזו על אודסה", אמרו תושבים.
לפי הרשויות האוקראיניות, המתקפה התמקדה באודסה, שם נהרגו שני בני אדם, אבל היו לה גם יעדים נוספים. בדרום, כוחות רוסיים הטילו פצצות ופתחו בארטילריה כבדה על חרסון, תוך השמדת בית ספר ומפעל. גם מבני מגורים נפגעו. שני בני אדם נהרגו ושניים נוספים נפצעו מפצצות שפגעו בעיר בריסלאב, ואדם נוסף נהרג בכפר סמוך. בחבל דונייצק תקפו הרוסים גם כן אזורי מגורים, ושניים נהרגו.
שרת הכלכלה האוקראינית יוליה סבירידנקו התייחסה למתקפה על עיר הנמל וכתבה: "עוד מתקפה מאסיבית על אודסה! המתקפה הביאה להרס של מחסני תבואה ולנזק משמעותי לנמל". אולג קיפר, מושל מחוז אודסה, אמר כי במתקנים שנפגעו אוחסנו כמעט 1,000 טונות תבואה. "לנמל באודסה נגרם נזק משמעותי", הודו בפיקוד הדרום של צבא אוקראינה בטלגרם.
5 צפייה בגלריה
תוצאות המתקפה על אודסה
תוצאות המתקפה על אודסה
ההרס במלון ובסביבתו
(צילום: Odesa Regional Prosecutor's Office/via REUTERS)
המתקפה של מוסקבה על אודסה הייתה האחרונה בסדרה של מתקפות טילים ומל"טים על האזור, שלדברי קייב נועדו למנוע מאוקראינה - יצרנית ויצואנית תבואה מהמובילות בעולם - למכור את מוצריה החקלאיים ברחבי העולם. ביולי האחרון נסוגה רוסיה מעסקה בתיווך האו"ם שאפשרה משלוחים בטוחים מאוקראינה דרך הים השחור. הקרמלין טען כי לא נעשו מספיק מאמצים כדי לשפר גם את הייצוא של מוסקבה.
במקביל להודעות מצד קייב, משרד ההגנה הרוסי דיווח על מתקפות-נגד אוקראיניות - והודיע כי מל"טים הופלו מעל החלק הצפון-מערבי של הים השחור, בקרים ובלגורוד. בצבא האוקראיני ציינו כי מערך ההגנה האווירית של אוקראינה השמיד 19 מל"טים תוצרת איראן ו-11 טילי שיוט במהלך הלילה, רובם המכריע כוונו לאזור אודסה.
בקייב טענו כי המתקפה האחרונה מצד מוסקבה, שהביאה למותם של לפחות 6 בני אדם ופצעה 13 נוספים, היא "ניסיון פתטי" להגיב על אותה הפצצת מפקדת הצי הרוסי בים השחור.
משרד ההגנה הרוסי דיווח תחילה כי חייל אחד נהרג במתקפה בסבסטופול, ובהמשך שינה את גרסתו ומסר שהחייל מוגדר נעדר. גורמים רשמיים בחצי האי קרים אמרו כי בנוסף לתקיפת מפקדת הצי הרוסי הייתה בחצי האי גם מתקפת סייבר גדולה, ששיבשה את שירותי האינטרנט באזור.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
דיווח: ביידן יעביר טילים ארוכי טווח. זלנסקי בבית הלבן
(צילום: Drew Angerer/gettyimages)
לחצי האי קרים חלק חשוב בלחימה הרוסית באוקראינה. בנוסף למתקפות טילים שמשוגרים מהים השחור, רוסיה משתמשת בקרים כדי להעביר אספקה שוטפת לכוחותיה בדרום אוקראינה. במהלך המלחמה האשימה מוסקבה את קייב בשלל מתקפות בקרים, שסופח מאוקראינה ב-2014. ברוב המקרים האוקראינים לא לוקחים אחריות ישירה על המתקפות.
ביום שישי האחרון דיווחו כלי תקשורת אמריקניים כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שוושינגטון תספק לקייב טילי ATACMS ארוכי טווח. קייב ביקשה את הטילים - שמסוגלים לתקוף מטרות במרחק של יותר מ-300 ק"מ - כדי לתקוף קווי אספקה, בסיסי חיל אוויר ואת מערך הרכבות בשטחים שכבשה רוסיה. יום קודם לכן, בפגישה עם זלנסקי, הבטיח ביידן שהסיוע של וושינגטון לקייב יימשך - למרות התנגדותם של מחוקקים רפובליקנים להעברת חבילות סיוע נוספות לאוקראינה, בהיקף מצטבר של מילארדי דולרים.