מיום שישי האחרון, למדינת ישראל אין שגריר באיחוד האמירויות, לאחר שהשגריר אמיר חייק, שהיה מינוי פוליטי של הממשלה הקודמת, סיים את כהונתו ושב לארץ. חייק היה השגריר הישראלי היחיד במדינה ערבית שלא חזר לארץ מאז פרוץ המלחמה, ונשאר כל השנה באבו דאבי – בשעה ששאר השגרירים במדינות ערב הוחזרו מיד.
מי שאמור להחליף את חייק הוא מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, שביולי האחרון נתן ראש הממשלה בנימין נתניהו אור ירוק לבחינת מינויו מול נציבות שירות המדינה, והחל הליך אישור. אולם שלי עדיין לא נכנס לתפקיד, ומשרד החוץ אף טרם הגיש בקשה לנציבות לאשר את המינוי.
1 צפייה בגלריה
בנימין ביבי נתניהו ויוסי שלי
בנימין ביבי נתניהו ויוסי שלי
נתניהו נתן אור ירוק אך המינוי של שלי עוד לא יצא לפועל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסיבה לכך היא שאין תקן למינוי פוליטי, שכן הממשלה מינתה את בני כשריאל לשגריר בהונגריה ואת חבר הכנסת לשעבר מטעם הליכוד אברהם נגוסה לשגריר באתיופיה. הממשלה החליטה למנות את כשריאל לתפקיד בהונגריה לאחר שבאיטליה סירבו לאשר את מינויו לשגריר במדינה, מאחר שהוא היה בעברו ראש מועצת יש"ע וכיהן כראש עיר מעבר לקו הירוק. משרד החוץ העביר בקשה לנציבות שירות המדינה לאשר את מינויו של כשריאל אך הבקשה מתעכבת.
גם המינוי של נגוסה לשגריר ישראל באתיופיה היה מוטל בספק רב. מינויו אושר שבעה חודשים אחרי האישור בממשלה, מכיוון שעלו טענות נגדו כי הוציא את דיבתה של אתיופיה רעה בעבר, כשפעל לעודד את עליית בני הפלאשמורה לישראל. בעבר הוא אף היה מנוע כניסה אליה בשל פעילותו.
הסיבה שמשרד החוץ לא הגיש לנציבות בקשה לאשר את מינוי שלי, היא שהתקן הקרוב שיתפנה למינוי פוליטי יהיה רק בחודש פברואר הקרוב, עם תום כהונתו של השגריר באנגולה שמעון סלומון, המינוי הפוליטי של יש עתיד בממשלה הקודמת. המשמעות היא שמעכשיו ולפחות עד פברואר - באיחוד האמירויות לא יהיה שגריר. על כן, במשרד החוץ שוקלים בינתיים לשלוח ממלא מקום.
כמו כן, שר החוץ ישראל כ"ץ מעוניין למנות את מנכ"ל הליכוד צורי סיסו, מקורבם של בני הזוג נתניהו, לתפקיד הקונסול הכללי של ישראל במיאמי, העיר שבה מתגורר בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו. בעבר, הביע עניין נתניהו הבן לעבוד בקונסוליה הישראלית בסטטוס עובד אית"ן (אזרח ישראלי תומך נציגות) בכל תפקיד שיידרש. כמו כן, דווח על ניסיונות למנות אותו לתפקיד מנכ"ל קק"ל – מינוי שלא יצא לפועל.
כ"ץ שומר את התקן עבור סיסו, שמינויו יובא לאישור רק בתחילת השנה הבאה בגלל שהוא צפוי לצאת למיאמי בקיץ, עם תום כהונתו של הקונסול הכללי המכהן מאור אלבז סטרינסקי, המוכר כדיפלומט מקצועי. גורמים שמעורים בנושא טוענים כי קיים ספק רב אם ועדת המינויים תאשר את מינויו של סיסו, מאחר שאין לו כישורים ייחודיים לתפקיד, מלבד קשר פוליטי לנתניהו וכ"ץ. עוד טוענים הגורמים שכ"ץ מעכב את המינוי של שלי עד שהמינוי של סיסו יעבור. בלשכת שר החוץ הכחישו את הקשר בין הדברים.
בעבר נבחנה מועמדותו של שלי גם לתפקידי שגריר ישראל באיטליה ובפורטוגל, אך הנושא ירד מהפרק. שלי שימש בעבר כשגריר ישראל בברזיל, כמינוי פוליטי של נתניהו, והיה מקורב לנשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו.