אחרי חודשיים של לחימה כמעט בלתי פוסקת בגבול לבנון, במקביל למלחמה בעזה, בישראל מדגישים בימים האחרונים שוב ושוב כי ב"יום שאחרי" המלחמה יהיה חייב להיות שינוי יסודי במצב הביטחוני לא רק בדרום – אלא גם בצפון. המטרה, כך הצהירו בין היתר שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, היא לדחוק את חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטני ולהרחיקו מהגבול – באמצעות הסדר בינלאומי שמבוסס על החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם.
7 צפייה בגלריה
תיעוד של מאל-ג'דיד הלבנוני מהבית שהותקף בעיתרון בדרום לבנון, חסן נסראללה, בינימין נתניהו
תיעוד של מאל-ג'דיד הלבנוני מהבית שהותקף בעיתרון בדרום לבנון, חסן נסראללה, בינימין נתניהו
נסראללה, נתניהו ותקיפות צה"ל בדרום לבנון. מה יהיה ב"יום שאחרי"?
(צילום: מתוך הטוויטר, יואב דודקביץ)
הכותרת
האם באמת אפשר להרחיק את חיזבאללה מהגבול?
29:33
בישראל מאיימים למעשה כי ללא הסדר שכזה, יהיה צורך לעשות שימוש בכוח צבאי כדי לסלק את חיזבאללה מדרום לבנון. מאחורי הדרישה הזו עומד כמובן החשש הרב של תושבי יישובי הגבול, שחוששים מטבח דומה לזה שביצע חמאס בעוטף עזה ורבים מהם מצהירים כי לא יוכלו לשוב לבתיהם ללא הרחקת חיזבאללה מגבול הצפון.
אמש התייחס לחשש התושבים הרמטכ"ל הלוי בביקור שערך בבסיס בגליל, ואמר כי "התושבים צריכים לחזור למצב אחר, ולחזור גם לביטחון וגם לתחושת ביטחון". הוא הוסיף כי יש אמנם "דרך צבאית לעשות את זה" – אך הדגיש: "מדינת ישראל אף פעם לא אמרה שמלחמה זה הפתרון הראשון שננסה, אבל אנחנו מבינים שבמצב כאן זה צריך להיגמר בשינוי מצב מאוד-מאוד ברור".

המכשול הגיאוגרפי שהיה יעד גם ב-2006

הליטני, יצוין, הוא הנהר הגדול ביותר בלבנון: אורכו 170 ק"מ, והוא חוצה חלק גדול מארץ הארזים מצפון לדרום – עד שבאזור מרג' עיון הוא פונה מערבה ונשפך לים צפונית לצור. בקטע הזה, המרחק שלו ברוב האזורים עומד על כ-30 ק"מ מגבול ישראל, אם כי באחת הנקודות הוא מתקרב למרחק של 4 ק"מ בלבד.
הליטני מהווה מכשול גיאוגרפי, ועוד במלחמת לבנון השנייה ישראל הציבה לעצמה יעד של דחיקת חיזבאללה עד מעבר לנהר, אך לא השלימה אותו טרם הפסקת האש. החלטה 1701 שסיימה את המלחמה ב-2006 מונעת אמנם מחיזבאללה נוכחות צבאית מדרום לנהר, אך עם השנים ההחלטה נשחקה וצבא הטרור חזר לשטחים שאסור לו להיות בהם, תוך שהוא מתחמש בכמות עצומה של נשק.
יירוטים בשמי מעלות, היום
(צילום: אבי מלכה, כיתת כוננות מעונה)

7 צפייה בגלריה
ארכיון 12.11 תקיפות  צה"ל ב דרום לבנון
ארכיון 12.11 תקיפות  צה"ל ב דרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון. הקרבות מתוחמים עד כה לאזור הגבול
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein )
עד כה נשמרו הקרבות מול חיזבאללה בעצימות נמוכה יחסית, וחילופי האש מתוחמים בעיקר לאזור הגבול, אבל בצל מסרי האזהרה שמגיעים מישראל אתמול דווח על הפצצות נרחבות של צה"ל. הן תוארו בדיווחים בלבנון ככאלו שמזכירות את ההפצצות במלחמת לבנון השנייה. בישראל מזהירים גם כי אם חיזבאללה יבחר לפתוח במלחמה של ממש, ביירות תיהרס והמראות בה יהיו דומים לאלו שבעזה.
בשבועות האחרונים, מתווכים שונים – מערביים וערביים – מנסים למצוא פתרון כדי לשמור על היציבות בגבול וגם כדי לאכוף את החלטה 1701, אותה החלטה שחיזבאללה מפר ביד גסה כבר שנים ארוכות. לפי דיווחים הנציגים המערביים מנסים "להרגיע" את ישראל, תוך התחשבות בהחלטת חיזבאללה "להגן על ריבונות לבנון ולתמוך בעזה". בחיזבאללה דורשים מנגד את עצירת המלחמה בעזה כהקדמה לכל הפסקת אש אפשרית.

"אתרי ניטור" לחיזבאללה, אבל בלי נשק: ההצעות שדווחו

הממשלה בלבנון לא מעוניינת כמובן להיכנס למלחמה רחבה. המדינה נמצאת במשברים פוליטיים, מדיניים וכלכליים חמורים – וברור גם לגורמים בלבנון וגם למדינות המערב, שמנסות מהשבועות הראשונים למנוע את הרחבת הסכסוך, כי מלחמה תוביל את ארץ הארזים לאסון גדול הרבה יותר. גורמים התומכים בפעילות חיזבאללה בדרום המדינה טוענים כי ישראל כבשה את אדמות לבנון וכי חיזבאללה מממש את זכותו "לשחרר" אותן ולהגיב לישראל. מנגד, גורמים אחרים בלבנון סבורים כי הארגון מקריב את המדינה וגורר אותה למלחמה קשה שתהרוס אותה.
7 צפייה בגלריה
אחיו של מחבל חיזבאללה שנהרג נשכב על ארונו במהלך הלוויה ב ביירות לבנון
אחיו של מחבל חיזבאללה שנהרג נשכב על ארונו במהלך הלוויה ב ביירות לבנון
אחיו של מחבל חיזבאללה שנהרג נשכב על ארונו במהלך הלוויה בביירות, בשבוע שעבר. בארגון הטרור דורשים: הפסקת אש? קודם שתופסק המלחמה בעזה
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
7 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב נפגש עם נג'יב מיקאתי ראש ממשלת לבנון
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב נפגש עם נג'יב מיקאתי ראש ממשלת לבנון
ראש ממשלת לבנון מיקאתי נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן, בחודש שעבר. מדינות המערב, וגם מדינות ערביות, פועלות למנוע את הרחבת העימות
(צילום: REUTERS/Jonathan Ernst/Pool)
בימים האחרונים עולות הצעות שונות בנוגע למתווה שיצליח אולי להביא להפסקת אש. בסוף השבוע דיווח העיתון הלבנוני "אל-ג'ומהוריה" כי משלחת צרפתית משותפת ממשרדי ההגנה והחוץ הגיעה לביקור קצר בלבנון, במטרה לשמור על היציבות באזור. היא ערכה לפי הדיווח מפגש עם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי, יו"ר הפרלמנט נביה ברי, שר החוץ עבדאללה בו חביב ומפקד הצבא ג'וזף עאון. מקורות במשרד החוץ הלבנוני אמרו ל"אל-ג'ומהוריה" כי שר החוץ חביב הדגיש בפגישה את החלטה 1701 וטען כי ההפרות הישראליות לכאורה של ההחלטה הזו עומדות על כ-30 אלף מאז 2006.
חביב דרש שהגבולות היבשתיים יהיו ברורים, שישראל תיסוג מ"האזורים הכבושים" ושהמרחב הלבנוני לא ישמש לתקיפות בסוריה. הוא גם הדגיש כי תמיכה בצבא חיונית ליישום החלטה 1701, וקרא לתמיכה במוסדות הממשלתיים הלבנוניים. המשלחת, כך נטען, הגיעה מתל אביב ולא הביאה עמה מסרים מאיימים מישראל – אלא דיברה באופן דיפלומטי על הצורך ביישום ההחלטה.
הערב דיווחה רשת "אל-ערביה" הסעודית כי ישראל הסכימה שלחיזבאללה יהיו מספר אתרי ניטור משותפים עם צבא לבנון ועם כוחות צרפתיים מדרום לליטני. לפי הדיווח ישראל הדגישה את הצורך בהצבת צבא לבנון על הגבול בכל הנקודות, ושכוחות צרפתיים יהיו נוכחים במסגרת "כוחות בינלאומיים". הגורמים שצוטטו בדיווח טענו כי ישראל הדגישה שהנשק באזור שדרומית לליטני יהיה בידי צבא לבנון. "אל-ערביה" דיווחה עוד כי לפי מתווכים בינלאומיים, ניתנה ערבות אמריקנית לכך שישראל לא תבצע פעולה או תקיפה צבאית בדרום לבנון, ואף עלתה הצעה להציב כוחות אמריקניים בצד הישראלי של הגבול.
7 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
נשיא צרפת מקרון. כוחות צרפתיים ישמרו על השקט?
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
7 צפייה בגלריה
כוח יוניפי"ל ליד כפר וזאני דרום לבנון
כוח יוניפי"ל ליד כפר וזאני דרום לבנון
כוח יוניפי"ל בדרום לבנון, ארכיון
( צילום: רויטרס / Aziz Taher)
לפני שבועיים דווח ב"אל-אחבאר", עיתון שמזוהה עם חיזבאללה, כי ישראל ביקשה ממדינות ערביות ומערביות ללחוץ על לבנון להקים אזור חיץ בתוך לבנון, שיאפשר את חזרת תושבי היישובים סמוכי הגבול לבתיהם. בדיווח נטען עוד כי נציגי מדינות המערב השיבו שאזור החיץ צריך להיות משני צדי הגבול, וכי הרעיון נדחה בישראל. למרות זאת, כך דווח, החלו דיונים על יצירת אזור חיץ מדרום לליטני והוצאת חיזבאללה משם.
ב"אל-אחבאר" פורסם השבוע מאמר שבו נכתב כי קיימות שני מכשולים בדרך לחיזוק צבא לבנון בדרום המדינה ודחיקת חיזבאללה אל מצפון לליטני: הראשון הוא חשש לכאורה בביירות מכך שלמערב אין דרך להבטיח שישראל לא תמשיך לתקוף בלבנון (טענה שמושמעת אף שהתקיפות נעשות כמובן רק כתגובה למתקפות חיזבאללה).
מכשול שני, כך דווח, הוא קושי בהבאת כוחות נוספים מצבא לבנון לדרום המדינה מ"סיבות רבות". אלו לא פורטו, אבל יצוין כי הצבא הלבנוני כמו שאר מוסדות המדינה סובל מקשיים כלכליים עצומים. מחבר המאמר ב"אל-אחבאר" – עיתון שכאמור מזוהה עם חיזבאללה – אף ציין כי ארגון הטרור השיעי עשוי להגיב לדרישה שייסוג צפונית לליטני בדרישה נגדית שישראל תסיג את כוחות צה"ל עד דרומית לחיפה.