הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בקפלן, בשבוע שעבר
(צילום: נדב אבס, satview, גל תמיר)

7 שבועות של מחאה - המפגינים נגד הידברות, בתנאים שהציב הנשיא: רבבות של מפגינים צפויים לצאת היום (שבת) להפגנות השבועיות נגד המהפכה המשפטית במוקדים המרכזיים בתל אביב ובערים נוספות ברחבי הארץ. השבוע התחיל בתוכנית 5 הנקודות של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שהציג את מתווה הפשרה שלו בנאום מיוחד לאומה, אך הוא נענה בסירוב מנומס, גם אם לא מובהק, של כל המעורבים - ואף בהפגנת ענק מחוץ למשכן הכנסת - במקביל להצבעות בוועדת החוקה.
גם מי שהביע את תמיכתו במתווה הנשיא תחילה, בהם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, השמיעו דברים חריפים במיוחד נגד המהפכה, באותה מחאת ענק פחות מיממה אחרי. לאחר נאום הנשיא, ובצל ההפגנות הגדלות והולכות, מובילי המאבק לא רק שלא השתכנעו שצריך להגיע להידברות, הם מתנגדים בתוקף לכך. הם מציגים עמדה נוקשה אפילו בהשוואה לראשי האופוזיציה, ומבהירים כי כל עוד החקיקה על הפרק - אין עם מי לדבר. חלק מנציגי האופוזיציה, בהם גם כמה מבכיריה, כאמור הביעו תמיכה השבוע במתווה הנשיא - ואחרים הציבו תנאים מקדימים כדי ליישמו.
10 צפייה בגלריה
הביעו תמיכה במתווה הפשרה של הנשיא, ואז תקפו בחריפות במחאת הענק מחוץ לכנסת
הביעו תמיכה במתווה הפשרה של הנשיא, ואז תקפו בחריפות במחאת הענק מחוץ לכנסת
הביעו תמיכה במתווה הפשרה של הנשיא, ואז תקפו בחריפות במחאת הענק מחוץ לכנסת
(צילום: אוליבייה פיטוסי, יואב דודקביץ', שלו שלום)
10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בקפלן, תל אביב
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בקפלן, תל אביב
ההפגנה בקפלן במוצ"ש הקודם. "מתווה הנשיא - טריק. הוא שחקן בהצגה"
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
מחאת השביתה מול משכן הכנסת. "אין דבר כזה אמצע בין דמוקרטיה לדיקטטורה"
(צילום: AP)
לפיד הציג ביום רביעי במליאת הכנסת את המתווה שלו להידברות בעניין הרפורמה המשפטית שכולל כמה שלבים: בזמן עצירת החקיקה בסעיפים שכבר אושרו בוועדת החוקה (שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וחסימת בג"ץ מלדון בחוקיות חוקי יסוד - נ"פ), יקים נשיא המדינה צוות מקצועי שיגבש נייר עמדה ראשוני לשרטוט ההסכמות וחילוקי הדעות. לאחר מכן יוזמנו לנשיא בנפרד נציגי המערכת המשפטית ונציגי הקואליציה והאופוזיציה כדי לקבל את תגובתם. רק לאחר מכן יגבש הנשיא את הצעתו לפתרון מקובל על כל הצדדים.
המתווה שהציע לפיד, לפיו בין היתר תוקפא החקיקה למשך 60 יום, עוררה מחלוקת גם בתוך האופוזיציה. ח"כ גדעון סער, מספר 2 במחנה הממלכתי, הגיב בריאיון ל-ynet radio: "אני לא חושב שיש בכך צורך. אני לא רוצה להגביל את הקואליציה, אני רוצה רק לבקש ממנה דבר אחד - בואו נדבר. אני לא מנהל ומתן עם אנשים ששמים לי אקדח לרקה. בשביל להציג את העמדות שלנו, אני יכול לבוא לוועדת החוקה אצל רוטמן, כפי שעשיתי. אני לא מבקש שבועיים או חודשיים כדי להגיע להסכמה. בואו נדבר מחר בבוקר. יש לי בקשה אחת - בזמן שמדברים לא מחוקקים".
גם גנץ הציע, אחרי פגישה שקיים עם הנשיא, להגיע להידברות תוך עצירת החקיקה. "דאגתו של הנשיא לקרע ההולך ומתעצם בעם ולדמוקרטיה הישראלית ניכרת", אמר בתום הפגישה. "פעולתו חשובה ביותר בעת הזו. הצגתי לו את עקרונותינו המרכזיים ביחס לרפורמה הנדרשת, בהן עצירת החקיקה, אי-פוליטיזציה של מערכת המשפט וקידום מהלך מקיף הכולל את הסדרת האיזון בין הרשויות. אני מקווה שנתניהו ישים את המדינה לפניו ויפעל באחריות כדי למנוע קרע בעם, בעת של אתגרים ביטחוניים ומדיניים".
10 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
סער נגד הצעת לפיד, המוחים ביקרו: "האופוזיציה לא מדברת בקול אחד"
(צילום: יואב דודקביץ')
10 צפייה בגלריה
המפגינה אור-לי ברלב
המפגינה אור-לי ברלב
"לפיד וגנץ לא מייצגים את המאבק". אור-לי ברלב
(צילום: ארז חרודי)
אך כאמור, מובלי המאבק מציגים עמדה נוקשה בנוגע להידברות בין הצדדים ומתנגדים לה בתוקף. אור-לי ברלב, עיתונאית עצמאית, מהדמויות הבולטות במאבק נגד "ההפיכה המשטרית", כלשונה, מתנגדת בתוקף להידברות בין הצדדים ולדבריה מדובר ב"ספין" שמטרתו לדכא את המחאה. "אין דבר כזה נקודת אמצע בין דמוקרטיה לדיקטטורה. אין פשרה על דמוקרטיה", אמרה בשיחה עם ynet.
"כל הגישה הזו שאפשר לייצר איזושהי פשרה בין דיקטטורה לדמקורטיה, היא גישה מעוותת שמקדמת את הצד של ההפיכה המשטרית. נשיא המדינה בדברים שלו יצר סימטריה מזויפת כאילו קיימים כאן שני צדדים והוא מהאו"ם, ובא לפשר בין כולם. כל הסעיפים בחוק תוקפים את המערכת הדמוקרטית, לרשות המבצעת יהיה כוח בלתי מוגבל, לא תהיה הגנה על זכויות יסוד, והאזרחים יהיו תלויים בחסדיהם של הפוליטיקאים".
"אין פה שני צדדים שמתווכחים", מסבירה ברלב, "יש פה תוקפן ויש קורבן ולכן ההתייצבות של הנשיא במעמד הזה, היא הצגה מעוותת של המציאות. הדרך בה מציג את הדברים, משרתת את נתניהו. הנשיא היה צריך להתייצב לצד הדמוקרטיה ולא משנה איזו כותרת הוא שם על עצמו, הוא כבר הפך למי שמשתף פעולה עם אלה שמקדמים את התוכנית לשינוי המשטר בישראל למשטר דיקטטורי".
ההפגנה מחוץ לכנסת, השבוע
(צילום: יאיר פלטי)

10 צפייה בגלריה
הפגנת המיליון
הפגנת המיליון
"נתניהו מיסמס אותה". המחאה החברתית ב-2011, ארכיון
(צילום: עמית מגל)
10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכנסת
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת, השבוע
(צילום: שלו שלום)
לברלב חשוב להדגיש כי כל נושא ההידברות נועד לדכא את המאבק ויש לה דוגמאות עבר שממחישות זאת לדבריה. "ועדת טרכטנברג נועדה למסמס את המחאה החברתית. וזה מה שקרה. נתניהו מיסמס את כל ההמלצות ויש רק סעיף אחד שנקרא חינוך חינם. המחאה פורקה. כשנתניהו ראה שמאבק הנכים צובר תאוצה, הוא הבין שיש פה בעיה, ואז הוא הזמין למו"מ את המוחים. התפקיד של האזרחים הוא למחות והמאבק של הנכים פורק. ועדה או מו"מ או הידברות אלה הם כלים ידועים לפירוק מחאות. זה טריק ידוע. הרצוג ממלא את תפקידו בהצגה הזו. הנידון למוות לא מנהל מו"מ על אורך החבל".
ברלב מבקשת לציין כי הפוליטקאים מהאופוזיציה שמזוהים עם המאבק, אינם מייצגים את הציבור. "יאיר לפיד ובני גנץ לא מייצגים את המאבק. הפוליטקאים נופלים בספין של מתווה הנשיא. השיח של הפוליטיקאים לא מייצג את המחאה ואני מציעה להם להקשיב לקולות שיוצאים מתוך הציבור. הידברות אחרי קריאה ראשונה היא בלתי חוקית ובלתי לגיטימית בעליל". מבחינת ברלב, הסיכוי להידברות בין הצדדים, היא רק במקרה של ביטול החקיקה שנעשתה עד כה.
"נקודת האפס הייתה לפני שלושה שבועות. אז היה אפשר להכריז שאנחנו רוצים לקיים שיח על שינויים כאלה ואחרים בהסכמה רחבה. זה לא מה שקורה כאן פה. עם אקדח לרקה אומרים לנו הידברות. זה חשוב מאוד לדבר ויש בעיות במערכת המשפט אבל לא כשהתוקפן רוכן מעל הקורבן". אז עד מתי המאבק יימשך? לברלב אין תשובה חד משמעית, אך היא נחושה להמשיך כל עוד יש סכנה לדמקורטיה. "אני לא יודעת מה יקרה בזירה הפוליטית ומה הם יעשו, לכן אי אפשר להגיד איך המאבק יתפתח. אפשר להגיד שיש רוב עצום שמתנגד להפיכה המשטרית ורואים את זה בסקרים, ורוב עצום שמבין שזה מסוכן לא רק למדינה אלא לכל אחד מאיתנו".
10 צפייה בגלריה
אליעד שרגא בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
אליעד שרגא בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
"במצב הנתון אני לא חושב שיש סיכוי להידברות". עו"ד אליעד שרגא
(צילום: מוטי קמחי)
מובילת המאבק, ד"ר שקמה שוורצמן ברסלר, שגם מנחה מדי שבוע את הפגנות הענק בקפלן, סבורה גם כי אין אפשרות להידברות כשהחקיקה כבר בעיצומה. "הקריאה להידברות שלא מתנה לפני כן הסרה מוחלטת של החקיקה, היא לא לגיטימית ואין לה מקום והיא בעיקר שוגה ברמה ההיסטורית והציבור מבין את זה. התגובה המבזה של הקואליציה להצעה של ביטולו המוחלט של הצעת החוק, מבהירה את זה ואין מקום לניהול מו"מ".
"אין מקום לחקיקה הזו בשום צורה שלה", משוכנעת ד"ר שוורצמן ברסלר. "מתמודדים פה מול בן אדם שעל פי מה שהוא אמר הוא מוכן 'לשרוף את המדינה' ולא צריך לתת לזה שום פתחון פה. אפשר לראות את השיטה שבה הוא עובד עם סגירת התאגיד. עכשיו הם עושים את זה בצורת 'סלמי'. אי-אפשר להגיע להידברות כל עוד אקדח החקיקה הזה מכוון לרקה של הציבור. הצעת החקיקה הזו והצעדים שנעשו צריכים להתבטל ואז ודאי שיש מקום לרפורמה. אף אחד מאיתנו לא אומר שלא צריכה להיות רפורמה".
"כל עוד החקיקה מתקדמת בבליץ הזה, המאבק ימשיך", היא מבהירה. "אנחנו לא מצפים לשביתה המונית. מדובר פה בציבור היצרני של המדינה - והמאבק הזה יימשך. יהיו סוגים שונים של פעילויות ודברים אחרים שלא נראו שכוללי שביתות וחסימות. זה בטוח לא ידעך עם הזמן כי זה מונע מדאגה אמיתית לעתיד של המדינה". היא לא מאוכזבת מאי-הצטרפותה של ההסתדרות למחאת השביתה: "הביטוי אכזבה לא רלוונטי. ברור שלגופים האלה יש את השיקולים שלהם".
10 צפייה בגלריה
אבוקה שהדולקה סמוך לבית הנשיא
אבוקה שהדולקה סמוך לבית הנשיא
אבוקה שהדולקה סמוך לבית הנשיא אחרי המחאה בכנסת
(צילום: שלו שלום)
10 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
"רפורמה עושים בהסכמה או לא עושים בכלל"
(צילום: רויטרס)
מי שעוד נחשב למוביל המאבק, אך מציג עמדה רכה יותר בכל הנוגע להידברות הצדדים הוא עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אך גם הוא מביע הסתייגות ממתווה הנשיא. "אני תמיד בעד לדבר אבל לא בתנאי הכניעה שהרצוג הציב על השולחן. הנשיא למעשה קיבל מתווה שהוא מאוד בעייתי. הוא מקבל חלקים נרחבים במהפכה, לרבות פוליטיזציה של הוועדה לבחירת שופטים, לרבות אי-ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. זה לא דברים שאפשר בכלל לחיות איתם", הוא אומר.
"ההידברות צריכה להיות בנקודת הפתיחה שמי שרוצה לדון באיזושהי רפורמה משפטית, חייב לדבר קודם לדבר על חוקה במדינת ישראל ועל זכויות אדם במדינת ישראל - ורק אז להתחיל לדבר איתנו על פסקת התגברות. כל האירוע של פסקת התגברות לא יכול להתרחש בלי שיש חוקה". לדבריו, המאבק יימשך עד שהחקיקה תיעצר או תבוטל. "או שהיא תיעצר בגלל לחץ ציבורי שמי שמוביל את הרפורמה יבין שהוא הלך רחוק מדי, חזק מדי ומהר מדי, ואם התובנות האלה לא תגענה, אז, בתקווה שבית המשפט יעצור את החקיקה האנטי-דמוקרטית הזו".
"במצב הנתון כרגע אני לא חושב שיש סיכוי להידברות", מעריך עו"ד שרגא. "מי שמריץ את החקיקה לא רוצה לדבר עם אף אחד. הם לא עוצרים את החקיקה. זו אחיזת עיניים. הנשיא עשה טעות גדולה מאוד. הוא קיבל חלק מסוכן ומשמעותי מאוד מהריאקציה הזו. הוא עשה נזק גדול. ההצעה שהוא שם על השולחן היא הצעה שמקבלת חלק לא פשוט מהמהלך של רוטמן ולוין. הוא היה יכול לבקש את הפסקת החקיקה. הוא שם מתווה על השולחן וזו תקלה גדולה מאוד המתווה הזו. לא שיש לו סיכוי, כי גם למתווה הנשיא ראשו הקואליציה לא יסכימו".
גם יו"ר התנועה לאיכות השלטון סבור כי הקריאה להידברות באה להחליש את המאבק. "זה קרה גם בשנת 2011 במחאה החברתית וגם בשנת 2000 במאבק על 'חוק טל'. זה חלק מהאסטרטגיה של פוליטיקאים להרוג את המאבק. אז כן, יש חשש וזה טכניקות מוכרות וידועות. ראשי האופוזיציה נופלים במלכודת הזו. יש דבר אחד לרצות לדבר ודבר שני זה לעצור מחאה ודבר שלישי זה לקבוע את נתוני הפתיחה של המו"מ. כשמתחילים עם נתוני פתיחה כל כך נמוכים, זה לא משהו שיכול להוביל לשום מקום. יש חשש גדול לגבי העיקור של המחאה כתוצאה מסוג כזה של שיח".
שרגא אינו חוסך בביקורת על התנהלות ראשי האופוזיציה: "הם לא יודעים לדבר בקול אחד, הם לא מסוגלים לדבר ביחד. זו הדרך הכי טובה לנהל מו"מ על כלום. גם הם חוטאים באותו חטא שחטא הנשיא, שהם מוכנים להיכנס למו"מ מנקודה כל כך נמוכה. הם לא באים עם שום תוכנית אלטרנטיבית מסודרת. הם לוקים בחוסר כישורים של משא ומתן ולכן אני לא מזוהה עם המהלכים שלהם והם לא מנהלים את העסק כמו שצריך".
פורסם לראשונה: 19:37, 17.02.23