ההודעה שפרסם אמש (יום ראשון) חמאס, שלפיה הוא לא יתייצב לפסגה ביום חמישי, לא צריכה להפתיע אף אחד. בישראל, לפחות, לא ממש התרגשו.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
ניסה שוב ושוב להבעיר את האזור. יחיא סינוואר
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
ההודעה של חמאס הייתה צפויה מכמה טעמים: קודם כל, מדובר באמירה שהיא חלק מטקטיקה שנועדה להשיג הישגים במו"מ. "צריך כאן עצבים מברזל", אמרו אמש בצוות המשא ומתן הישראלי, והדגישו כי עוד יהיו הרבה פייקים ולוחמה פסיכולוגית. למעשה, סביר שעד יום חמישי נראה עוד הודעות סותרות, לצד לחץ של המתווכות לקיים את הפסגה בכל זאת.
אבל מלבד הלוחמה הפסיכולוגית, קשה שלא להתייחס לטיימינג שבו פרסם חמאס את ההודעה - זמן קצר אחרי הדיווחים בישראל שאיראן וחיזבאללה נחושים לתקוף בימים הקרובים, תקיפה ישירה ואולי גם משולבת. סינוואר, כידוע, מזהה במתיחות האחרונה הזדמנות להתלכדות זירות - וזה הרי היה החלום שלו מתחילת המלחמה.
למעשה, בעשרת החודשים האחרונים סינוואר ניסה שוב ושוב להבעיר את האזור, כולל את הגדה המערבית, ונכשל פעם אחר פעם. לכן, החיסולים של איסמעיל הנייה בטהרן ושל פואד שוכר בביירות יצרו הזדמנות נדירה עבורו - שכן הנקמה של איראן וחיזבאללה תגרור בוודאי את ישראל לתגובה תקיפה, וזו עלולה לגרור את האזור למלחמה רב-זירתית. הנשיא ג'ו ביידן אף הזכיר זאת בריאיון ל-CBS, כשאמר כי מלחמה אזורית "עלולה לפרוץ בקלות".
פעילות כוחות ותקיפות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )

המרוויח הגדול של מלחמה כוללת כזאת הוא כמובן סינוואר. ישראל תהיה עסוקה עד מעל הראש בחיזבאללה ובאיראן ושלוחיה, ותצטרך להפנות עוד כוחות לזירה הצפונית. הדבר צפוי, מן הסתם, להקל משמעותית את טבעת החנק על חמאס ברצועת עזה.
בישראל מעריכים שההודעה של חמאס היא גם חלק ממראית עין. סינוואר רוצה להראות שהוא עומד לצד חיזבאללה ואיראן, ולא להיתפס כמי שמדבר עם ישראל בימי המתקפה. זה מהלך שקוף - אך השאלה הגדולה היא בכל זאת מה יקרה ביום חמישי, ואם חמאס יתייצב לפסגה בסופו של דבר.
אם ארגון הטרור אכן ידבוק בעמדתו ולא יתייצב, ואילו ישראל תגיע לפסגה - שעדיין לא ברור היכן תתקיים - חמאס יואשם בפיצוץ העסקה. ראינו בעבר שלחמאס חשוב לא להצטייר כסרבן, ולכן עוד לא נאמרה המילה האחרונה. יש עוד שלושה ימים עד הפסגה - והרבה דברים יכולים להשתנות. בישראל מהמרים שבסופו של דבר, חמאס יגיע גם יגיע. ימים יגידו.

מה אמר חמאס?

חמאס, נזכיר, הודיע אמש כי החליט שלא לשלוח נציגים לפסגה - בנימוק כי סבבים נוספים של משא ומתן רק מאריכים את המלחמה ונותנים לישראל לגיטימציה. לפי חמאס, "אנחנו קוראים למתווכות להציג תוכנית ליישום מה שהסכמנו עליו ב-2 ביולי, במקום לנהל משא ומתן חדש. יציאה לעוד סבבים של שיחות או הצעות חדשות רק יספקו כיסוי לתוקפנות הכיבוש וייתנו לו זמן לנצח את מלחמת ההשמדה".
3 צפייה בגלריה
אוסאמה חמדאן
אוסאמה חמדאן
אוסאמה חמדאן. "עמדתנו ברורה - ואנחנו לא מחכים לדיון על מתווים חדשים"
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר לערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה: "יש רעיונות שהמתווכות הציגו וקיבלנו אותם ואנחנו מוכנים ליישם אותם מיידית. זה לא מקובל לתת לאויב יותר זמן. עמדתנו ברורה, ואנחנו לא מחכים לדיון על מתווים חדשים".
חמדאן הוסיף: "יש מתווה שהסכמנו לו, ואנו מחכים להכרזה על מנגנוני יישום שכוללים את עצירת המלחמה ונסיגת ישראל, מתן סיוע ותחילת שיקום. הישראלים רוצים לברוח מהחובה להפסקת אש, ויש הערכה שגויה בקרב ישראל שההתנגדות נמצאת בעמדה חלשה. המציאות בשטח מאשרת שהיא נלחמת כמו בימים הראשונים".

מה אמרו בישראל?

בצוות המשא ומתן הישראלי, כאמור, לא מתרגשים מהודעת חמאס, ומבינים כי זו חלק מהטקטיקה להגיע להישגים ושעד לקיום הפסגה תימשך הלוחמה הפסיכולוגית. לפני כן, אמרו בישראל כי הם עובדים מסביב לשעון כדי לסגור את כל הפערים במו"מ - למשל סוגיות ציר פילדלפי, מעבר רפיח, תזוזת הכוחות והפסקת האש - ולהגיע ליום חמישי כשאפשר לסגור עסקה תוך כמה ימים בודדים.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצחק הרצוג ואמיר אוחנה בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצחק הרצוג ואמיר אוחנה בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
"אף אחד לא באמת יודע מה ביבי רוצה". נתניהו
(צילום: נעמה גרינבאום, "הארץ")
לפני ההודעה של חמאס, בישראל העריכו כי ישנה הזדמנות נדירה וייחודית להגיע להסכם, ושמדובר בחלון זמנים קריטי המאפשר להגיע לתוצאה רצויה לכל הצדדים. יש מוטיבציה גבוהה ורוח גבית של המתווכות לייצר הסכם, כמו גם חובה אדירה על שני הצדדים - ישראל וחמאס - לנצל את המומנטום שיכול להביא להפסקת אש ולשחרור החטופים. אם ההזדמנות הזאת תתמסמס, הדבר יסתום את הגולל על הסכם נוסף בטווח זמן ריאלי.
"זאת הזדמנות אחת ואחרונה - והיא עכשיו", אמר גורם ביטחוני בכיר, לפני הודעת חמאס שלא יגיע לפסגה. "ניתן להגיע להסכם. זאת ההזדמנות האחרונה שלנו להחזיר בחיים את החטופים".

מה אמרו המתווכות?

ההודעה של חמאס מאמש בכל זאת הפתיעה לנוכח העובדה שמוקדם יותר דווח ברשת CNN, על סמך מקור ישראלי הבקיא בפרטים, כי מצרים וקטאר העבירו בימים האחרונים מסר לישראל שלפיו מנהיג חמאס יחיא סינוואר מעוניין בהפסקת אש. בדיווח צוין כי עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא ברורה.

מה הפערים?

ישראל מתעקשת על קבלת 33 שמות של חטופים שישוחררו. בהבהרות ששלח חמאס, הוא ביקש מישראל לוותר על הווטו כדי לתת לו יותר גמישות להחליט מי המחבלים שישוחררו מהכלא הישראלי. מנגד, ישראל העבירה לחמאס מסרים כי תתעקש לקבל רשימת חטופים שישוחררו מראש.
מסמך ההבהרות הוא קריטי, ואי-אפשר להתקדם בלעדיו. גם אין אפשרות להגיע לעסקת חטופים בלי לסגור מה קורה בציר פילדלפי ורפיח, כמו שאין אפשרות להתקדם בלי שיש את השמות. הכוונה היא לתת פתרונות לסוגיות שעל הפרק כדי להגיע לפסגה בנקודת פתיחה מיטבית, במטרה שהדיונים יהיו אפקטיביים ויאפשרו תוך ימים בודדים להגיע למימוש העסקה והוצאתה אל הפועל.

ומה יעשה נתניהו?

פרשן ynet ו-"ידיעות אחרונות", נדב איל, כתב אתמול כי שני בכירים בקואליציה המקורבים לראש הממשלה אמרו בשבועיים האחרונים כי נתניהו מבין שהממשלה תיפול על העסקה - והוא החליט שהוא מוכן לכך. זה גם ישתלם לו פוליטית: העסקה תשיב חלק מהחטופים, אך תותיר אפשרות לחידוש המלחמה. נדב איל הוסיף כי בישראל יש התגמשות מסוימת - בעיקר בתחום ניטור עליית החמושים לצפון הרצועה. נתניהו הציב זאת כתנאי, אבל הניסוחים המוצעים כרגע מעורפלים ומערפלים על מנגנון שייקבע בהמשך.
עם זאת, ב-CNN צוטט גורם ישראלי שאמר: "אף אחד לא יודע מה ביבי רוצה". בנוסף, נכתב, נתניהו מתמודד עם לחצים כבדים מצד ארצות הברית להסכם להפסקת אש ולעסקת חטופים, וגורמים אמריקנים הבהירו לעמיתיהם הישראלים כי הם מאמינים שהגיע הזמן להסכם שימנע מלחמה אזורית.
פורסם לראשונה: 23:00, 11.08.24