לטיף אבו לטיף בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בראשון לציון
(צילום: ניצן דרור)

למרות הראיות המשמעותיות נגד ראש ארגון הפשע לטיף אבו לטיף, פרקליטות המדינה - שאמורה להגיש כתבי אישום בתיקי חקירה חמורים לבית המשפט המחוזי - הסירה ידיה מהטיפול בפרשה. לכן, מסיבה שאינה ברורה, יחידת התביעות בלהב 433 במשטרה הגישה לאחרונה לבית משפט השלום בחדרה כתב אישום נגד ראש ארגון הפשע, כפי שפורסם ב-ynet לפני שבועיים. כעת, האבסורד התעצם - כשהתברר כי חומרת האישומים נגדו תופחת באופן משמעותי.
לפי כתב האישום, אבו לטיף ונאשמים נוספים סחטו באיומים קבלן, וגרמו לו לוותר על מכרז של משרד הביטחון בשווי 25 מיליון שקלים שזכה בו, ולהעביר את העבודה לקבלן מטעמם. ואולם, בדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון בבית משפט השלום בחדרה, השופטת יפעת אונגר ביטון אילצה את התובע המשטרתי לתקן את כתב האישום נגד ראש ארגון הפשע, כך שלא תצוין בו העובדה שהקבלן ויתר על המכרז בשל הסחיטה באיומים.
2 צפייה בגלריה
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
(צילום: משטרת ישראל, רוני שיצר)
2 צפייה בגלריה
האחים לבית משפחת אבו לטיף
האחים לבית משפחת אבו לטיף
האחים לבית משפחת אבו לטיף
למעשה, כתב האישום המתוקן שהגישה המשטרה מתאר עבירה קלה יותר של סחיטה באיומים בלבד, ללא הרכיב המחמיר של ויתור הקבלן על המכרז בשל כך.
המשמעות: חומרת העבירה הופחתה, וכתוצאה מכך תופחת גם חומרת הענישה הסופית. על-פי החוק, תיק של סחיטה באיומים שמוביל קבלן לוותר על מכרז בשווי של 25 מיליון שקלים, אינו בסמכותו של בית המשפט השלום, אלא של בית משפט מחוזי, כאשר הפרקליטות היא התובעת ולא המשטרה, וזו הסיבה שבגללה הופחתו האישומים. אלא שהפרקליטות, כאמור, החליטה להסיר את ידיה מהטיפול בתיק והותירה את התובע המשטרתי להתמודד עם תיק שאינו בסמכותו החוקית.
הפשיטה המשטרתית והמעצרים, בשבוע שעבר
(צילום: דוברות המשטרה)

שיטת גביית "פרוטקשן" במכרזים ציבוריים נפוצה מאוד. גופים ממשלתיים וציבוריים מפרסמים מכרזים, שבהם זוכים קבלנים מסוגים שונים. לאחר הזכייה או בסמוך אליה, פונים אל הקבלנים הזוכים גורמים עברייניים וכופים עליהם לסגת מהמכרז. הקורבנות נאלצים לציית ונמנעים מלשתף פעולה עם המשטרה, מחשש שייפגעו. כחלק מתופעת הניסיון להשתלט על מכרזים, הגורמים העברייניים פועלים בכמה דרכים, בין היתר תוך שליחת נציגים כבר בשלב המקדים לסיורי קבלנים על-מנת לאיים ולומר להם שהמכרז כבר שייך לאותם גורמים. אחרי שיחות איום לקבלנים, נאלצים הזוכים במכרז לוותר עליו או להעביר אותו לביצוע קבלנים אחרים, כפי שקרה גם במקרה של אבו לטיף, כמתואר בכתב האישום.
מהפרקליטות נמסר בתגובה: לאחר עיון בחומרי החקירה וקבלת הסברים מאנשי החקירות ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית, החליטה הפרקליטות כי החומר אינו מבסס עבירה המצדיקה להעביר את התיק מיחידת התביעות בלהב 433 אל הפרקליטות. בחירת סעיפי האישום וניסוח כתב האישום נעשו על ידי יחידת התביעות.