בעולם עוקבים בדריכות אחר החדשות שמגיעות מאיראן, אחרי שמסוקו של הנשיא איברהים ראיסי, שבו היה גם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן, התרסק אתמול (ראשון) בהרים, סמוך לגבול עם אזרבייג'ן. עבדוללהיאן, שמרבה להתבטא נגד ישראל מתחילת המלחמה, מנהל בחודשים האחרונים פעילות דיפלומטית ענפה נגד ישראל, מאיים ומכפיש אותה בכל הזדמנות. במהלך המלחמה הוא קיים סיורים אזוריים רבים, בין היתר בעיראק, לבנון, סוריה וקטאר.
פגישת השר האיראני והנייה בקטאר בחודש אוקטובר

1 צפייה בגלריה
 שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן פותחים מחדש הקונסוליה האיראנית בדמשק בבניין חדש
 שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן פותחים מחדש הקונסוליה האיראנית בדמשק בבניין חדש
עבדוללהיאן טען: "המשטר הישראלי מאיים על הביטחון האזורי"
(צילום: EPA/YOUSSEF BADAWI)
בחודשים האחרונים אמר השר האיראני כי "הגיע הזמן לנקוט בענישה נגד ישראל ולהקים ועדה בינלאומית לבדיקת פשעיה". בנוסף, הוא טען כי "האויב הישראלי נמצא בביצה של עזה בזכות איתנות והתנגדות העם הפלסטיני". פעמים רבות הוסיף עבדוללהיאן כי "המשטר הישראלי מאיים על הביטחון האזורי", ולאחר התקיפה הישראלית באיראן, הבהיר: "ננקוט בצעדים מיידיים נגד ישראל אם תנסה לתקוף אותנו מחדש".
עבדוללהיאן מונה לתפקיד שר החוץ על ידי ראיסי בשנת 2021. בתחנת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" צוין כי הוא נמצא בקשרים טובים עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ועם גורמים שונים ב"ציר ההתנגדות", בהם ארגון הטרור חיזבאללה ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה. לפי "אל-ג'זירה", עבדוללהיאן בקשרים טובים גם עם משמרות המהפכה והיה בקשר טוב עם קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל בשנת 2020.
השר האיראני בעל רקע אקדמאי ובעברו הוא פרסם כמה ספרים ומאמרים על פוליטיקה ויחסים בינלאומיים. בתחילת דרכו בפוליטיקה האיראנית הוא כיהן בכמה תפקידים דיפלומטיים במזרח התיכון, ויצר קשרים הדוקים עם מנהיגים אנטי-ישראלים רבים. אחד מתפקדיו הראשונים היה סגן שגריר איראן בבגדד בין השנים 1997-2001. לאחר מכן הוא עסק בנושאי המפרץ במשרד החוץ האיראני, והיה פעיל גם בענייני הסכם הגרעין האיראני. בנוסף, הוא פעל לקידום קשרים גם עם סין ורוסיה ובתקופתו גם חודש הקשר בין איראן וסעודיה.
בימים האחרונים שוחח עבדוללהיאן עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש על הפעילות הישראלית ברפיח. "אם וושינגטון תאפשר לנתניהו לבצע פשעים חדשים ברפיח - ההשלכות יהיו קשות", אמר השר. הוא הבהיר: "על וושינגטון לבחור בין להראות רצון להפסקת המלחמה בעזה לבין הכנסת האזור לרמה חדשה של מתיחות".
בחודש האחרון השר קיים שיחות רבות עם מקביליו במצרים, סעודיה וקטאר, והאשים את ישראל בהגברת המתיחות באזור. בימים הראשונים של המלחמה עבדוללהיאן דן עם ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה על ההתפתחויות בעזה, ומאז נפגשו השניים כמה פעמים. מאז פרוץ המלחמה נפגש השר האיראני עם שרי חוץ רבים בעולם, ניהל קשרים עם המיליציות הפרו-איראניות, איים על ישראל רבות, ונפגש בטהרן עם הדובר הרשמי של החות'ים מוחמד עבד א-סלאם.
פורסם לראשונה: 22:50, 19.05.24