כאוס ותוהו ובוהו בעזה הפכו להיות נדבך משמעותי לצד התפשטות הרציחות, הביזה וחוסר המשילות והשליטה של חמאס ברצועה במהלך המלחמה. לאחר 17 שנות שליטה מהודקת של ארגון הטרור בכל התחומים, שוררת כעת בשטח תופעה חסרת תקדים של אנרכיה, ובמקביל אליה צצו מחדש סכסוכים ארוכי שנים בין משפחות, כולל ניסיונות לסגירת חשבונות ישנים.
אנשי חמאס חוטפים אזרחים שפרצו למחסני סיוע ומכים אותם

אחרי תקיפות צה"ל מהאוויר יש מי שמנצל את המצב כדי לבזוז פריטים מבתים הרוסים, אך לא רק. גם ציוד רפואי הפך למבוקש, כפי שאירע באחרונה כשעזתים גנבו ציוד ותרופות מבית החולים האירופי בחאן יונס, ומיד יצאו לרחובות למכור אותו כשאין דין ואין דיין. לכך יש להוסיף את תופעת הגניבה הכה מוכרת כבר משיירות הסיוע לאזרחים.
מקורות ביטחוניים שמעורים בנושא, סיפרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" שיוצא לאור בלונדון כי בעזה מוטרדים כעת כאמור גם מחידוש העימותים של מאבקים ותיקים. לדבריהם, "אנשים רבים נהרגו בעקבות מקרים שקשורים לאינתיפאדה הראשונה ב-1987, אחרים נהרגו בסכסוכים משפחתיים".
מנתונים חצי רשמיים שהגיעו לעיתון עולה כי לפחות 14 בני אדם נרצחו ביוני, ועוד 21 בחודש שקדם לו, במאבקי פשיעה שונים שתועדו בכמה אזורים ברחבי רצועת עזה. נטען כי בשלושה מקרים לפחות מדובר באירועים שקשורים למהפך של חמאס ב-2007 והכרזת המלחמה מצידו על פתח.
רשימת הנרצחים בחודשים האחרונים בעזה כוללת את מחמוד נשבת, תושב מחנה הפליטים אל-בורייג' במרכז רצועת עזה, שהיה מפקד גדוד חללי אל-אקצא בפתח ומבוקש בישראל זה 20 שנה. נשבת חוסל בשכונת דיר אל-בלח במרכז הרצועה על-ידי אלמונים שבוודאות משתייכים לחמאס.
הכוחות הלאומיים והאיסלאמיים פרסמו ברצועת עזה הודעה שבה הביעו התנגדות "לפתוח תיקים שכל הפלסטינים הסכימו לסגור ואינם נתונים לדיון". כוונתם לתיקי חיסול חשודים בריגול למען ישראל במהלך האינתיפאדה הראשונה ב-1987. לדבריהם, "מהלך כזה זורע פתיל מריבה על-ידי איום על האנשים השקטים באמתלה של נקמה". הכוחות קראו למשרד הפנים של חמאס "להכות" עם יד ברזל כל מי שמעז להתעסק בחיי האזרחים.
1 צפייה בגלריה
ביזה של משאיות סיוע ברצועת עזה
ביזה של משאיות סיוע ברצועת עזה
ביזה של משאיות סיוע ברצועת עזה
(צילום: Fatima Shbair, AP)
"תיק האינתיפאדה הראשונה" ברצועת עזה נחשב למורכב ומסועף, מכיוון שהוא רווי בשנאה של תושבים כלפי אחרים, שמאשימים אותם בחיסול קרובים מסיבות שונות, כולל שיתוף פעולה עם ישראל.
מקור באחד מהארגונים בעזה, שמעורה בפרטים, אמר ל"א-שרק אל-אווסט" כי פתיחת תיק כזה מחדש תסכן את הביטחון החברתי ברצועה, תוביל לביצוע פשעים באמתלות שווא שמכוונות לדמויות לאומיות, ותאפשר לישראל לנצל את המצב כדי ליישם את האג'נדה שלה שמטרתה לשנות את המציאות הביטחונית.
לפי הדיווחים מהרצועה, בשטח נעשים ניסיונות נמרצים להכיל את ההתפתחויות השונות, אולם עדיין לא ברור מה הסיכויים לכך. חמאס מצידו מנסה לשדר משילות ושליטה, ופרסם באחרונה כמה סרטונים שמבליטים כיצד אנשיו מכים באכזריות תושבים שהואשמו בביזה.