מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הנחה החודש את מפקדי היחידות בחיל לברר עם פקודיהם שהפסיקו את שירות המילואים שלהם כחלק מהמחאה נגד המהפכה המשפטית, האם החלטתם היא סופית. זאת, כדי להיערך ולתכנן את שנת העבודה 2024.
2 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
שיחות השכנוע לחזור נמשכות כל העת. ארכיון
(צילום: AFP)
מדובר ביותר מאלף משרתי מילואים בשלושה מערכים עיקריים: המטה המבצעי של החיל ובית הספר לטיסה, מהם הגיע החלק הגדול של מפסיקי השירות ובהם הפגיעה יותר משמעותית שהגדילה את העומס על המשרתים הסדירים, והיתר הם מהטייסות המבצעיות.
לא מדובר בתוכנית חדשה, שכן שיחות השכנוע לחזור נמשכות כל העת מכל הדרגים, אלא ברצון לתכנן הלאה וגם לאמוד את "שעון החול" של כשירות הטייסים בעיקר, שהולך ואוזל. בצבא לא צופים כעת פגיעה בתרגילים הגדולים שיחודשו לאחר החגים אך עדיין מציבים סימני שאלה על השפעת מהלכי אד-הוק שיקרו בשדה הפוליטי, כמו החלטות שנויות במחלוקת שיתקבלו על ידי הממשלה, חוק הפטור משירות לחרדים ופסיקות בג"ץ.
מעטים מאלו שהפסיקו לשרת כחלק מהמחאה הודיעו בשיחות אלו כי הם שבים לשרת ולטוס, כי לדבריהם הם משפיעים יותר מתוך המערכת. בכירים במערכת הביטחון הגדירו את מצב כשירות הצבא לקראת החזרה לתרגילים הגדולים בחודש הקרוב כ"לא מזהיר, לא מושלם אך עדיין מגודר ונעקב. השיחות עם מפסיקי השירות לא פוסקות".
מבחינתו של שר הביטחון יואב גלנט אין שינוי בגישתו: מהלך החקיקה באופן חד-צדדי לא מצדיק כלל את המחיר שישראל משלמת ותשלם עוד יותר אם תפרוץ מלחמה ולכן, יש לערוך את השינויים הגדולים במערכת המשפט רק בהסכמה ציבורית רחבה. גלנט עדיין מבהיר בדיונים סגורים כי מעמדה הביטחוני של ישראל וההרתעה שלה עדיין פגועים כתוצאה מהשיסוי הפנימי הנרחב. יחד עם זאת, גלנט מוביל את הקו הניצי במערכת הביטחון נגד הפסקת השירות ועדיין לא החליט כיצד יפעל אם החקיקה תימשך במצב הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
לא משנה גישה. גלנט
(צילום: שלו שלום)
במרץ, כשהחליט לצאת לציבור ולפרסם את הסיכונים הביטחוניים בשל החקיקה, העריך גלנט בסבירות של 80% שיפוטר כתוצאה מכך ואף הודיע זאת לבני משפחתו שבתוך שבוע יהיה ח"כ מהמניין. גלנט גם העריך אז באותו סיכוי שלפחות שלושה ח"כים מהליכוד יצטרפו אליו לאחר שייצא ראשון לציבור, וגם הם יודיעו שלא יצביעו בעד בהמשך החקיקה מאחר שרמזו שעדיף להתקדם בהסכמה ולא באופן חד-צדדי. השלושה לא הצטרפו אליו בסופו של דבר, וגלנט גילה לאחר שהודח כי לפחות אחד מהם ישב עם נתניהו באותם ימים כדי להיות מועמד להחליף את גלנט.
גלנט מצידו הבהיר לראש הממשלה בנימין נתניהו ביום שבו פוטר כי פיטוריו יהיו שגיאה שיוסיפו שמן למדורת המחאה. לאחר שיחת ההדחה ב-20:00 נסע גלנט לדיונים מקצועיים בלשכתו בקומה ה-14 בקריה, הסתכל מהחלון וראה את המדורות שבערו בנתיבי איילון בשל הדחתו - שבסופו של דבר בוטלה.
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל בכלל, וחיל האוויר בפרט, מחויבים להבטחת כשירות ומוכנות צה"ל. מפקדי צה"ל עומדים בקשר רציף עם אנשי המילואים, במטרה לשמור על כשירות צה"ל ולייצר תמונת כשירות מהימנה ומדויקת. כחלק מכך, מפקד חיל האוויר הנחה על ביצוע שיחות לאנשי המילואים בחיל, שמטרתן מיפוי תמונת הכשירות של החיל והחזרת משרתי מילואים לשירות מילואים, בטרם פגיעה בכשירותם".