בנט בישיבת הממשלה השבוע: "נציג צעדים להקלת יוקר המחייה"
(צילום: לע"מ)

לאחר לחץ ציבורי ועל רקע עליות המחירים במשק: ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי יקיימו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים בלשכת העיתונות הממשלתית בירושלים שבה יציגו את צעדי הממשלה להורדת יוקר המחייה.
השבוע הצהיר בנט כי בכוונתו להציג תוכנית ממשלתית להקלה על יוקר המחייה, על רקע עליות המחירים האחרונות. "בימים הקרובים נציג לציבור שורה של צעדים שייעודם להקל על יוקר המחייה בארץ", אמר בפתח ישיבת הממשלה ביום ראשון. "אני מקווה שבקרוב כבר תהיה בשורה, בעיקר במחירי המזון. אלה דברים שיהיה להם אפקט מיידי", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"דברים שיהיה להם אפקט מיידי". בנט
(צילום: אלכס קולמויסקי )
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
בתכנון: הורדת המכסים על הבשר. ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ל-ynet נודע כי כשעתיים בלבד לפני מסיבת העיתונאים, הוצמדה לרפורמה בלחץ פוליטי כבד של בנט ושר החוץ יאיר לפיד - ובניגוד מוחלט לעמדת כל בכירי משרד האוצר - תוכנית סיוע לעסקים שנפגעו מהאומיקרון. כזכור גם שר האוצר עצמו אמר כי יש להמתין לחודש מרץ כדי לבחון את מידת הפגיעה בעסקים בחודשים ינואר ופברואר. מנגד, שרים בכירים בממשלה התנגדו לאשר את התוכנית הכלכלית שתפורסם הערב אם לא ייכללו בה גם הבטחות הסיוע לעסקים שנפגעו באומיקרון.
בנוסף נודע, כי ככל הנראה רוב סעיפי הרפורמה בחקלאות לא צפויה להיכלל בתוכנית, והיא תידחה. יחד עם זאת, בנושא היבוא בחקלאות מתקיימים עדיין דיונים עם נציגי החקלאים, אך גורם באוצר אמר כי הסיכוי שהיא תיכלל בצעדים הערב הוא "פחות מחמישים אחוז". שני נושאים שכן נוגעים לחקלאים, שלא בתחומי הירקות והפירות, צפויים להיכלל בכל זאת בצעדים שיפורסמו הערב: הורדת המכסים על הבשר וצמצום המכסים על דגים.
שאר הצעדים העיקריים שצפויים להיכלל בתוכנית: • ביטול והורדת מכסים על מספר גדול של מוצרי מזון וצריכה. • מתן מענק חד פעמי נוסף למקבלי מס הכנסה שלילי כבר בזמן הקרוב, עוד לפני ליל הסדר. • הענקת נקודות זיכוי נוספות להורים עובדים לילדים. • הפחתה מסוימת של תשלומי מס הכנסה למשתכרים עד השכר הממוצע במשק, כ-11 אלף שקל. • הקשחת תנאים כלפי מונופולים שיפחיתו את כוחם בתחומי מוצרים שונים.
פערי המחירים - בעלי הרשתות המוזלות על הייבוא המקביל
(צילום: משי בן עמי)

ההנחה לאזרחים ותיקים בתחב"צ לא תבוטל

משרדי התחבורה והאוצר הבהירו כי בניגוד לפרסומים, הממשלה לא מתכוונת לבטל את ההנחה לאזרחים ותיקים בתחבורה הציבורית מגיל 65 לנשים ו-67 לגברים. עם זאת, אף על פי ששר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעו שהעלאת המחירים נדחתה בכמה חודשים - חלק ממשתמשי התחבורה הציבורית יגלו בחודשים הקרובים כי יידרשו לשלם יותר על הנסיעות שלהם.
שני המשרדים עובדים בסתר על רפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, שמטרתה לעשות סדר בתעריפים המבלבלים, שמביאים לכך שנוסעים משלמים מחירים שונים על נסיעה זהה, רק בגלל שהשתמשו באמצעי תשלום אחרים. באוצר גם מעוניינים לפנות משאבים להעלאת השכר הנמוך של נהגי האוטובוסים, בשל מחסור של מעל 5,000 נהגים שחסרים כיום.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"בוחנים שינויים במגוון תעריפים". מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כיום יש תעריפי נסיעה שונים שקבעה המדינה למי שמשלם ברב קו, ולמי שמשלם באפליקציה, וזאת בהפרשים של עשרות אחוזים. לפי בדיקה של מוביט פנגו, נסיעה הלוך-חזור מחיפה לבאר שבע ברכבת עולה 27.7 שקל למי שישלם באפליקציה, לעומת 48.8 שקל למי שישלם ברב קו. מנגד, מי שנוסע הלוך-חזור מתל אביב לפתח תקווה משלם ברב קו רק 9.6 שקל לעומת 12 שקל דרך האפליקציה.
מסתמן כי הרפורמה צפויה, בין היתר, לייקר את מחירי הנסיעה החד-פעמיים בפריפריה בשל ההנחות ההיסטוריות, אותן תחליף הוזלת מחירי הנסיעות במסלולים באמצעות "חופשי חודשי". נכון להיום, הרפורמה שמכינים צוותי העבודה של שני המשרדים צפויה להיכנס לתוקף באפריל, אך במשרד התחבורה מנסים לדחותה במספר חודשים. חברי כנסת מיהדות התורה טענו שהעלאת התעריף תפגע בציבור החרדי.
גורם בתחום התחבורה אמר ל-ynet כי המצב כיום "מבלבל ומרגיז את הנוסעים, ובצדק". לדבריו, "אנחנו מקבלים כל הזמן תלונות מנוסעים ששילמו ברב קו וגילו שהנסיעה עלתה להם הרבה יותר מאשר באפליקציה, ולהפך. כל השיטה מסובכת ומורכבת מדי, ורוב הנוסעים לא יודעים לבחור את המסלול הכי משתלם עבורם".
ממשרד התחבורה וממשרד האוצר נמסר: "אנחנו בוחנים שינוי מבני בתעריפי התחבורה הציבורית שיכללו שינויים במגוון תעריפים וצפויים לפשט את מערכת התעריפים עבור ציבור הנוסעים והנוסעות. יצוין כי ההנחה הניתנת לאזרחים ותיקים בתחבורה הציבורית קבועה בחוק ואין בכוונת משרד האוצר לשנות זאת".